آیا استفاده کردن از گیاه خرفه بی خطر هست؟

کد خبر: ۱۲۲۴۷۸

تاریخ منتشر شدن: جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ – ۲۱:۰۰

درون مورد خواص گیاه خرفه چه می دانید؟ شاید خیلی از شما این را ندانید ولی مصرف گیاه خرفه ازبرای سلامتتان مزایای بسیاری دارد. درون حقیقت، دانشمندان به این حقیقت اعتقاد دارند که خرفه به همان اندازه که مورد توجه کشاورزان قرار گرفته باید مورد توجه متخصصان تغذیه هم قرار گیرد. با توجه به بررسی ها “محتوای آنتی اکسیدان و ارزش غذایی گیاه خرفه سبب می شود که ازبرای مصرف انسان گزینه مناسبی باشد”. مطالعات انجام شده روی گیاهان نشان داده هست که خرفه ارزش غذایی بالایی دارد و ازبرای سلامت انسان ها مفید هست.


به گفته بهداشت نیوز: گیاه خرفه چیست؟

خرفه گیاهی باغچه ای هست. آیا می توان خرفه را خورد و اصلا خرفه خوراکی هست؟ بسیاری از افراد خرفه را یک علف هرز می دانند ولی درون حقیقت این طور نیست. خرفه گیاهی مغذی و مفید ازبرای سلامتی هست. خب پس درصورتیکه نمی دانید که چطور از شر خرفه های باغچه خانه تان خلاص شوید به شما پیشنهاد می دهیم که آن ها را بخورید! مهاجرانی که از هند به آمریکای شمالی مهاجرت کرده بودند این گیاه را با خود وارد آمریکای شمالی کردند.

گیاه خرفه

این گیاه سپس درون باغچه های سرتاسر آن جا منتشر و دیده شد. امروزه انواع مختلفی از خرفه با نام های مختلف، درون شرایط آب و هوایی و مناطق مختلف می روید. درون آسیا، اروپای مرکزی و مناطق مدیترانه ای خرفه به عنوان سبزی معطر خوراکی استفاده کردن و پرورش داده می شود. درصورتیکه خودتان آن را درون باغچه نکاشته باشید، گاهی درون بهار و ماه های گرم تابستان متوجه ظهور ناگهانی آن درون باغچه خانه تان می شوید.

این گیاه می تواند ماه های گرم تابستان را تحمل کند. درصورتیکه چه بعضی از افراد وجود خرفه را به عنوان مزاحم می دانند و تلاش دارند که از دست آن ها خلاص شوند. ولی مطالعات نشان داده اند که مصرف آن مزایای زیادی دارد. از جمله مزایای آن کاهش التهاب، از میان رفتن حالت مسمومیت، کمک به سلامت استخوان و رهایی از عارضه های تنفسی هستند.

حقایق تغذیه ای مربوط به گیاه خرفه

ساقه و برگ های خرفه سرشار از خواص هستند. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی هست که با بیماری ها مقابله می کنند. به علاوه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی با اهمیت نیز هست. ۱۰۰ گرم از خرفه خام شامل:

    ۱۶ کالری

    ۳…۴ گرم کربوهیدرات

    ۱…۳ گرم پروتئین

    ۰…۱ گرم چربی

    ۲۱ میلی گرم ویتامین C (۳۵ درصد DV)

    ۱۳۲۰ واحد میان المللی ویتامین A (۲۶ درصد DV)

    ۶۸ میلی گرم منیزیم (۱۷ درصد DV)

    ۰…۳ میلی گرم منگنز (۱۵ درصد DV)

    ۴۹۴ میلی گرم پتاسیم (۱۴ درصد DV)

    ۲ میلی گرم آهن (۱۱ درصد DV)

    ۰…۱ میلی گرم ریبوفلاوین (۷ درصد DV)

    ۶۵ میلی گرم کلسیم (۷ درصد DV)

    ۰…۱ میلی گرم مس (۶ درصد DV)

    ۰…۱ میلی گرم ویتامین B6 (۴ درصد DV)

    ۴۴ میلی گرم فسفر (۴ درصد DV)

    ۱۲ میکرو گرم فولات (۳ درصد DV)

گیاه خرفه

۵ مزیت گیاه خرفه

۱_ سرشار از بتاکاروتن هست:

ازبرای بالا بردن میزان دریافت بتاکاروتن استفاده کردن از خرفه روشی بسیار مناسب هست. بتاکاروتن رنگدانه ای هست که درون بدن تبدیل به ویتامین A می شود. به علاوه بتاکاروتن آنتی اکسیدانی قدرتمند هست که به سلامت پوست، عملکرد عصب شناختی و بینایی کمک می کند. بررسی ها نشان داده اند که از آن جایی که بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان هست از بدن درون مقابل بیماری های مزمن محافظت می کند. مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن به بهبود عملکرد سیستم تنفسی و ریه کمک می کند. علاوه بر مزایای ذکر شده ازبرای بتاکاروتن، مطالعات نشان داده اند که مصرف آنتی اکسیدان ها ازبرای زنان باردار و شیرده بسیار با اهمیت هست؛ چون ویتامین A نقشی اساسی درون رشد درست جنین و نوزاد دارد.

۲_ منبعی غنی از ویتامین C هست:

کمی بیشتر از ۲ فنجان خرفه حدود ۳۵ درصد از میزان پیشنهادی ویتامین C ازبرای مصرف روزانه را دارد. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از بدن درون برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. به علاوه ریسک ابتلا به التهاب و بیماری های مزمن را نیز پایین می آورد. ویتامین C علاوه بر موارد ذکر شده درون بالا بردن ایمنی، کمک به سلامت قلب، کاهش عارضه های التهابی و داشتن پوستی سالم نیز به فرد کمک می کند. بررسی ها نشان داده اند که دریافت میزان بالای ویتامین C با کاهش ریسک مرگ درون اثر سکته مغزی و انسداد شرائین قلبی درون ارتباط هست. به علاوه میزان کلسترول LDL (که کلسترول بد هست‌) و گلیسرید را پایین می آورد. اصلا فکرش را کرده بودید که خوردن علف های به ظاهر هرز حیاطتان بتواند سلامتی سیستم قلبی عروقی شما را بالا ببرد؟

۳_ سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هست:

خرفه منبع عظیمی از آلفا لینولنیک اسید هست. آلفا لینولنیک اسید نوعی از اسیدهای چرب امگا ۳ هست که درون گیاهان یافت می شود. به علاوه به بهبود سلامت قلب، بهبود سلامت استخوان و تقویت سلامت ذهن کمک می کند. بسیاری از افراد به اندازه کافی امگا ۳ دریافت نمی کنند. آن ها می توانند با مصرف این اسید چرب ضروری، کمبود امگا ۳ را جبران کنند. افزودن خرفه به برنامه غذایی سبب پایین آوردن میزان امگا ۶ نسبت به امگا ۳ می شود. طبق نظر محققان این امر سبب کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن می شود.

۴_ مواد معدنی ضروری را فراهم می کند:

خرفه منبعی غنی از پتاسیم، منیزیم و کلسیم هست. تمام این سه ماده ذکر شده با منظم کردن فشار خون به سلامت قلب و کاهش ریسک سکته مغزی کمک می کنند. علاوه بر این، موارد ذکر شده مواد معدنی مهمی هستند که سبب سلامت استخوان ها، رشد سالم و کاهش ریسک پوکی استخوان می شوند. محققان معتقدند که مصرف میزان کافی از این مواد، به خصوص منیزیم، سبب رهایی از اضطراب و بهبود سلامت ذهن می شود. با افزودن خرفه به سالاد و یا اضافه کردن آن به اسموتی می توانید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی این مواد با اهمیت معدنی با اهمیت را دریافت می کنید.

۵_ با دیابت مبارزه می کند:

آیا خرفه ازبرای مبارزه با دیابت مناسب هست؟ بررسی ها نشان داده اند که خوردن عصاره خرفه فشار خون را تنظیم می کند و با کم کردن میزان هموگلوبین A1c کنترل گلوکز را بالا می برد. محققان اظهار کرده اند که مصرف عصاره خرفه خطری ازبرای سلامتی ندارد و ازبرای درمان هر دو نوع دیابت گزینه مناسبی هست.

گیاه خرفه

گیاه خرفه ازبرای چه چیزی خوب هست؟ (چگونه آن را پرورش داده و مصرف کنید؟)

خرفه تقریبا هر جایی رشد می کند. ازبرای بعضی از افراد این گیاه درون بهار کاملا ناگهانی و بدون این که آن را از قبل بکارند درون باغچه خانه شان رشد می کند. این گیاه می تواند ماه های گرم تابستان را تحمل کند. به علاوه، این گیاه به آسانی رشد می کند و منتشر می شود.

چگونه باید از شر گیاه خرفه درون باغچه خانه تان رها شوید؟!

زمانی نوبت چیدن سایر گیاهان می شود، می توانید همزمان خرفه را از ریشه درون آورید و به آشپزخانه خانه خود بیاورید. درصورتیکه درون باغچه خانه تان خرفه رشد نمی کند می توانید دانه های آن را از عطاری ها و بقیه جاها تهیه کنید و آن ها را بکارید. علاوه بر این می توانید این گیاه را قلمه بزنید و سپس آن را درون خاک بکارید. ولی این را به خاطر داشته باشید که این گیاه خیلی سریع منتشر می شود پس میان دانه ای که کاشته اید و فضای اطراف فاصله ای ازبرای رشد احتمالی خرفه رها کنید.

آیا این گیاه درون داخل خانه هم می تواند رشد کند؟

درصورتیکه دوست دارید تمام ماه های سال از خواص زیاد این گیاه بهره مند شوید، می توانید آن را داخل خانه هم بکارید. ازبرای کاشتن باید دانه های این گیاه را روی سطح خاک بپاشید، با انگشتان تان خاک را به این سمت و آن سمت حرکت دهید و روی دانه ها را بپوشانید. مرتب به دانه ها آب بدهید. البته نباید خیلی گیاه را خیس کنید. خب اکنون گیاه را درون معرض نور آفتاب قرار دهید و جوانه زدن آن را تماشا کنید.

انتخاب و نگهداری گیاه خرفه

هنگامی که می خواهید گیاه خرفه را انتخاب کنید باید حواستان باشد که گیاهی را انتخاب کنید که درون خاک ارگانیک رشد کرده باشد. این خاک نباید آلوده به سم و سایر موارد مضر باشد. درصورتیکه ساقه و برگ این گیاه را از باغچه یا حیاط خانه خودتان تهیه می کنید، مطمئن شوید که با مواد مضر باغچه را سم پاشی نکرده باشید. همیشه قبل از مصرف گیاه را خوب بشویید. ازبرای نگهداری خرفه، آن را درون کیسه فریزر بگذارید. تا یک هفته می توانید آن را درون یخچال نگهداری کنید. قبل از این که قصد مصرف کردن داشته باشید این گیاه را بشویید چون درصورتیکه آن را بشویید و درون یخچال نگهداری کنید ممکن هست که له شود. می توانید ساقه و برگ این گیاه را پس از شستن درون فریزر نگه دارید تا درون زمستان که هوا سردتر هست و این گیاه به طور طبیعی رشد نمی کنند از آن بهره مند شوید.

چگونه باید گیاه خرفه را مصرف کرد (دستور پخت خرفه)

درست مثل سبزیجات سبز رنگ زمانی خرفه را با ریشه بیرون بیاورید می توانید آن را ازبرای خوردن آماده کنید. ریشه را جدا کنید و ساقه را بشویید. جاهایی که احتمال وجود خاک هست را با دقت بیشتری بشویید. زمانی قصد مصرف خرفه را داشتید حتما از این که با مواد شیمیایی مضر سم پاشی نشده باشد اطمینان حاصل کنید. زمانی ساقه و برگ های خرفه را تمیز کردید می توانید آن را به سالاد، اسموتی، سوپ و هر غذایی که خواستید اضافه کنید.

آیا می توان گیاه خرفه را پخت؟

خرفه را می توان به صورت خام مصرف کرد. به علاوه می توانید آن را کمی بخار پز کنید و سپس مصرف کنید. پختن این گیاه ازبرای مدت وقت طولانی سبب لزج شدن و له شدن آن می شود. پس بیش از  ۱۰ دقیقه آن را بخار پز نکنید یا نپزید. ساقه و برگ های خرفه ترد هستند و مزه آن به اسفناج شباهت دارد. درصورتیکه قصد دارید آن را به تنهایی بخورید مقداری روغن زیتون یا کره به آن اضافه کنید. ازبرای مزه دادن به آن از نمک و فلفل استفاده کردن کنید. می توانید از آن درون املت و به عنوان چاشنی استفاده کردن کنید. درصورتیکه می خواهید مطمئن شوید که پس از تابستان هم به میزان کافی خرفه دارید، آن را درون فریزر نگهداری کنید. درون طول پاییز و زمستان این خرفه های فریزر شده را می توانید به سوپ، تاس کباب و کاسرول اضافه کنید.

گیاه خرفه

اقدامات احتیاطی درون مورد گیاه خرفه

آیا خرفه سمی هست؟

خرفه ازبرای انسان ها سمی نیست ولی می تواند ازبرای گربه ها سمی باشد.

آیا می توان خرفه را به میزان زیاد مصرف کرد؟

درست مثل هر ماده خوراکی دیگری نباید درون مصرف این گیاه افراط کنید. بررسی ها نشان داده اند که این گیاه دارای اگزالیک اسید هست. اسید اگزالیک یک ترکیب ارگانیک هست و سبب افزایش ریسک به وجود آمدن سنگ همه و سایر بیماری ها می شود. پس مصرف زیاد آن توصیه نمی شود. درصورتیکه چه اسید اگزالیک به صورت عادی از طریق ادرار و مدفوع از بدن خارج می شود ولی مصرف بالای هر ماده خوراکی می تواند تاثیر منفی داشته باشد. پختن خرفه قبل از مصرف سبب حذف اسید اگزالیک می شود. ولی درصورتیکه سابقه سنگ همه دارید، قبل از اضافه کردن آن به برنامه غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر

    آیا خرفه واقعا ازبرای شما خوب هست؟ این گیاه ارزش غذایی بالایی دارد، به علاوه سرشار از ویتامین A، C، منیزیم، منگنز و پتاسیم هست.

    مزایای خرفه چه هستند؟ این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. به علاوه درون سلامت کل بدن نیز نقش موثری دارد. این گیاه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هست و به همین دلیل ازبرای بدن مفید هست.

    مزه خرفه چگونه هست؟ می توانید برگ ها و ساقه های خرفه را خام بخورید یا بخار پز کنید. می توانید آن را به سالاد، اسموتی، املت، تاس کباب، کاسرول و سس اضافه کنید. مزه آن شبیه اسفناج هست. هنگامی که خرفه را خام مصرف کنید بافتی ترد مانند دارد.


دکتر سلام

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *