با فواید و مضرات مصرف شلیل آشنا شوید

کد خبر: ۱۲۲۶۱۳

تاریخ منتشر شدن: شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ – ۲۱:۱۰

شلیل یکی دیگر از میوه های لذیذ و دوست داشتنی تابستان هست که البته شباهت ظاهری زیادی به هلو، دیگر میوه ی دیگر تابستانی دارد و به همین خاطر شاید بعضی ها آن ها را باهم غلط بگیرند. درصورتیکه شما هم شلیل و هلو را از هم تشخیص نمی دهید، باید بدانید که با اهمیت ترین وجه تمایز این دو میوه، بافت پوست آن ها هست؛ پوست هلو پرز دار هست درون حالی که شلیل پوست صاف و یکدستی دارد. ولی شلیل مانند هم مانند هر میوه ی دیگر خواص و البته مضراتی دارد که درون این مطلب درمورد ی آن ها صحبت خواهیم کرد.


به گفته بهداشت نیوز: دارد که درون این مطلب درمورد ی آن ها صحبت خواهیم کرد.

فواید و مضرات شلیل

۱- سرشار از مواد مغذی

این میوه حاوی ویتامین های A، B1، B2، B5، B6، B9، C، E و K هست و از منبع ها خوب پتاسیم و دیگر مواد معدنی ای همچون فسفر، منیزیم، آهن، زینک و کلسیم به شمار می رود.

شلیل میوه ای کم کالری هست، هیچ کلسترول مضری ندارد و از مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان و فیبر غذایی برخوردار هست.




۲- کمک به گوارش

برخورداری از فیبر و قلیایی بودن طبیعت این میوه، آن را به ماده ی غذایی بسیار مناسبی ازبرای حفظ سلامت گوارشی تبدیل کرده. فیبر غذایی موجود درون شلیل، جلوی انباشت آب درون بدن را می گیرد، سبب می شود مدت وقت طولانی تری سیر بمانید، اجابت مزاج را بهبود می بخشد و از مشکلاتی مثل یبوست، زخم معده و گاستریت جلوگیری می کند.

۳- کمک به کنترل دیابت

مصرف این میوه درون کاهش قند خون نقش دارد، مسأله ای که درون آخر به کنترل دیابت کمک می کند. فیبر موجود درون شلیل سرعت جذب قند درون جریان خون را کم می کند.

به علاوه، درصورتیکه علاقه ی زیادی به شیرینی جات دارید، با مصرف این میوه می توانید هوس خوردن شیرینی را از میان ببرید. این میوه گزینه ی بسیار بهتری از مواد غذایی ای هست که قند مصنوعی دارند و بیشتر مضر هستند تا مفید.

۴- کمک به کاهش وزن

داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر کمک قابل توجهی به کاهش وزن می کند، چون این ماده تأثیر زیادی درون سرکوب اشتها دارد. فیبر آب را درون خود نگه می دارد، مسأله ای که سبب می شود حجم آن افزایش پیدا کند و مغز سیگنال سیری دریافت کند. به این ترتیب، زودتر از معمول دست از خوردن خواهید کشید و کالری کمتری دریافت خواهید کرد. شلیل مانند اغلب میوه ها دارای مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی هست.

۵- جلوگیری از کم خونی

بیماری کم خونی به دلیل کمبود گلبول های قرمز خون درون بدن اتفاق می افتد. ماده ی آهن ازبرای تولید گلبول های قرمز خون ضروری هست. گرچه شلیل آهن زیادی ندارد، ولی سرشار از ویتامین C هست که به جذب بیشتر آهن درون بدن کمک می کند. بنابراین مصرف این میوه به جلوگیری از کم خونی کمک می کند.

۶- دارای خواص ضد سرطان

شلیل حاوی کلروژنیک اسید هست، ماده ای که ممکن هست به جلوگیری از تومورها و سرطان های مختلفی از جمله سرطان روده ی بزرگ، کمک کند. طبق بررسی ها، کلروژنیک اسید دارای خواص بازدارنده درون مورد سرطان هست که جلوی تکثیر سلول های سرطانی روده ی بزرگ را می گیرد. همچنین بررسی ها نشان داده بتاکاروتن موجود درون میوه های متعلق به خانواده ی Rosaceae botanical (شامل سیب، هلو، شلیل، آلو، گلابی و توت فرنگی) جلوی ابتلا به سرطان ریه را می گیرد.

۷- تقویت بینایی

شلیل حاوی لوتئین هست، ماده ی مغذی مهمی که سلامت چشم ها را بهبود می بخشد و به کاهش ریسک ابتلا به تباهی لکه زرد درون اثر افزایش سن کمک می کند. طبق بررسی ها، لوتئین نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی هم هست که به کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید هسته ای کمک می کند. به علاوه، بتاکاروتن موجود درون این میوه به ترکیب ویتامین A درون بدن کمک می کند، درون حفظ سلامت چشم ها نقش دارد و از نابینایی و بیماری خشک چشمی جلوگیری می کند.

۸- جلوگیری از هایپوکالمی

هایپوکالمی به کمبود پتاسیم درون بدن اطلاق می شود، مشکلی که ممکن هست سبب افت سلامت عضلانی و بروز مشکل آریتمی قلب شود. شلیل حاوی پتاسیم هست که ازبرای عملکرد صحیح عصبی و سلولی و همینطور عضلات ضروری هست. پتاسیم موجود درون میوه هایی مانند شلیل که هسته ی بزرگی درون خود دارند، به ترکیب پروتئین ها درون بدن، حفظ تعادل الکترولیتی بدن، استفاده کردن ی بهینه از کربوهیدرات ها و فرآیندهای سوخت و سازی بدن کمک می کند.

۹- بهبود سلامت قلب

این میوه سرشار از فیبر هست، ماده ای که می تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. به علاوه، پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های متعدد موجود درون شلیل سرعت اکسید شدن اسیدهای چرب را کاهش می دهد، مسأله ای که احتمال رسوب این مواد روی دیواره ی عروق خونی را کاهش می دهد.

۱۰- تقویت سیستم ایمنی

مصرف شلیل به دلیل داشتن ویتامین های متعددی که نوعی آنتی اکسیدان هستند، کمک زیادی به بهبود سیستم ایمنی بدن می کند. این مواد مغذی بدن را درون برابر بیماری ها مقاوم می کنند، به سیستم ایمنی درون هدفگیری و از میان بردن عوامل بیماری زا کمک می کنند و درون فرایند التیام و بهبود بدن هم نقش دارند.

۱۱- حفظ سلامت پوست

ترکیب ویتامین های A و C موجود درون شلیل به حفظ سلامت پوست کمک می کند. ویتامین A خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به مقابله با تأثیرات مخرب پرتوهای فرابنفش خورشید هم کمک می کند. ویتامین C به ترکیب کلاژن درون بدن کمک می کند و به این ترتیب جوانی پوست را حفظ می کند. به علاوه، شلیل با داشتن مقادیر قابل توجهی آب درون خود، به حفظ آب بدن و درون نتیجه حفظ سلامت پوست کمک می کند.

۱۲- کاهش نشانه های آسم

شلیل به دلیل داشتن ویتامین C و دیگر فلاونوئیدها به بهبود نشانه های آسم کمک می کند. اهمیت این مواد مغذی از آن جهت هست که آن ها به تنظیم واکنش ایمنی بدن به مواد آلرژی زا کمک می کنند.

۱۳- کمک به کنترل فشار خون

این میوه سرشار از پتاسیم هست، ماده ای که عروق خونی را گشاد می کند. این بدان معنی هست که احتمال اینکه اختلالی درون گردش خون به وجود بیاید که سبب بروز سکته ی مغزی یا هجوم ی قلبی شود، کاهش پیدا می کند. پتاسیم به حفظ خاصیت ارتجاعی عروق خونی هم کمک می کندد، به این ترتیب عروق قادر خواهند بود خود را با تغییراتی که درون حجم خون اتفاق می افتد و روی فشار خون تأثیر می گذارد، سازگار کنند.

۱۴- حفظ تعادل مایعات بدن

درصورتیکه رژیم غذایی شما سدیم زیادی داشته باشد، با این کار نه تنها ریسک بالا رفتن فشار خون درون خود را افزایش می دهید، بلکه سبب بروز مشکل درون سطح مایعات بدن خود هم می شوید. از طرفی دیگر، کمبود پتاسیم سبب تجمع آب درون بدن می شود، مسأله ای که فشار مضاعفی به همه ها وارد می کند. پتاسیم موجود درون شلیل سدیم و مایعات اضافی بدن را از میان می برد.

مضرات مصرف شلیل

    آلرژی خفیف: احساس خارش درون دهان و گلو و ورم پلک ها، لب ها و صورت از نشانه های آلرژی به شلیل هستند. آلرژی خفیف به این میوه می تواند سبب معده درد، استفراغ ، اسهال و آبریزش بینی هم شود.

    آنافیلاکسی: آلرژی شدید به شلیل می تواند سبب آنافیلاکسی شود، واکنش آلرژیک شدیدی که موجب بی ثباتی درون سلامت قلبی عروقی و بروز مشکلات تنفسی می شود و می تواند کشنده باشد.


روزیاتو

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *