تاثیر سیاه دانه بر کبد چرب

تاریخ منتشر شدن: چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ – ۱۸:۱۸

نتایج یک تحقیق نشان داد مصرف روزانه «سیاه دانه» سبب کاهش التهاب و کاهش چربی رسوب شده درون سلول‌های کبدی می‌شود.

به گفته بهداشت نیوز: با توجه به شیوع روز افزون کبد چرب غیرالکلی احتیاج به راهکارهایی ازبرای پیشگیری و درمان این بیماری روز به روز بیشتر احساس می‌شود، چون عدم درمان بیماری منجر به پیشرفت آن به سمت سیروز کبدی می‌شود که درمان آن تنها با روش‌های پیچیده‌ای مانند پیوند کبد امکان پذیر هست.

دکتر آزیتا حکمت دوست، مجری طرح پژوهشی «تحقیق اثر مکمل یاری با سیاه دانه بر چربی‌های خون-آنزیم‌های کبدی-فاکتورهای التهابی و میزان استیاتوز کبدی درون بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی» درون این باره گفت: درون حال حاضر تنها راهکار درمانی تأیید شده ازبرای درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی و کاهش وزن آهسته هست.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد این طرح پژوهشی توضیح داد: درون این مطالعه ما به تحقیق تأثیر مصرف دو گرم سیاه دانه درون روز به همراه رژیم کاهش وزن درون مقایسه با کاهش وزن به تنهایی پرداختیم.

وی ادامه داد: درون این مطالعه ۵۰ نفر بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی شرکت داشتند که به ۲۵ نفر از آنها به مدت وقت دوازده هفته روزانه دو گرم سیاه دانه داده شد نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه دو گرم سیاه دانه درون کنار رژیم کاهش وزن درون مقایسه با کاهش وزن به تنهایی سبب کاهش التهاب و درصد چربی رسوب شده درون سلول‌های کبدی می‌شود.

بنا بر عنوان رابطه ها عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حکمت دوست درون آخر گفت: توصیه می‌شود مطالعات آینده با دوزهای بیشتر سیاه دانه انجام شود چون به نظر می‌رسد دوزهای بالاتر ممکن هست تأثیر بیشتری داشته باشند.