حذف نان و غلات از رژیم غذایی چه تاثیری بر لاغری دارد؟

کد خبر: ۱۰۳۹۲۳

تاریخ منتشر شدن: یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ – ۱۷:۳۴

مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته ای درون برنامه غذایی روزانه همه افراد و رژیم لاغری ضروری هست ولی به هیچ وجه نباید درون مصرف این گروه غذایی افراط کرد.


به گفته بهداشت نیوز، یکی از عادت های غذایی بسیار شایعی که میان افراد و به خصوص درون افرادی که تحت رژیم لاغری هستند، رواج بسیار دارد حذف مواد نشاسته ای به خصوص نان و برنج از برنامه غذایی هست.

این افراد بر این باورند که نان و برنج چاق کننده هستند و باید به طور کامل از الگوی غذایی روزانه حذف شوند. البته آنچه مسلم هست آن هست که مواد نشاسته ای از جمله نان و برنج جزو منبع ها انرژی محسوب می شوند و هر یک از مواد قندی – نشاسته ای حدود ۴ کالری انرژی تولید می کند ولی این به آن معنا نیست که به دلیل تولید کالری باید از برنامه غذایی حذف شوند.

برنج به دلیل ویتامین B ، منیزیم، آهن و روی که دارد می تواند به طراوت و شادابی پوست و مو کمک کند و سبب شود تا بدن دچار ضعف وبی حالی نشود از این رو افراد نباید این ماده غذایی را از رژیم غذای خود حذف کنند.

از طرفی دیگر، غذاهایی که حاوی نان یا برنج هستند ارزش سیری بالایی دارند و انسان تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج، احساس گرسنگی نمی کند بنابراین حذف این مواد نشاسته ای مفید از برنامه غذایی سبب می شود شخص احساس گرسنگی مداوم داشته باشد و دچار دل ضعفه شود.

درون نتیجه به خوردن مواد بدن ارزش غذایی (هله هوله!) پناه می برد. این مواد معمولا بسیار پرکالری و حاوی چربی، شیرینی یا نمک بالا هستند و چون ریزه خواری سبب پری معده نمی شود و به انسان احساس سیری نمی دهد، این ریزه خواری ادامه پیدا می کند و درون نتیجه به چاقی منجر می شود.

از سوی دیگر، با احساس گرسنگی و دل ضعفه ناشی از حذف نان و برنج از برنامه غذایی، شخص دچار استرس می شود و پیامد استرس، پرخوری عصبی هست.


 


 


 


منبع: فرارو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *