خواص باورنکردنی آب گلابی | بهداشت نیوز

کد خبر: ۱۱۸۹۵۸

تاریخ منتشر شدن: شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ – ۲۱:۳۰

ویتامین C ویتامینی هست که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند ولی ازبرای تولید کلاژن، تولید سایر آنتی‌اکسیدان‌ها درون بدن، تولید پروتئین و التیام زخم نیز لازم هست. یک عدد گلابی متوسط حدود ۱۰ درصد از احتیاج روزانه‌ی شما به ویتامین C را تأمین می‌کند.


به گفته بهداشت نیوز: گلابی مانند دیگر میوه‌ها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست که بیشتر آن‌ها درون پوست این میوه قرار دارند. گلابی همچنین حاوی ویتامین ث هست و از نظر پتاسیم غنی می‌باشد. این میوه التیام زخم‌ها را نیز تسریع می‌کند. ازبرای بهره‌مندی بیشتر از خواص این میوه، آن را به صورت اسموتی مصرف نمایید.


طبق توصیه‌های بهداشتی استاندارد، بزرگسالان باید روزانه یک و نیم تا دو واحد میوه مصرف کنند. میوه‌ای مانند یک گلابی یا یک موز، یک واحد میوه تلقی می‌شود. یک فنجان آبمیوه یا یک فنجان توت یا انگور نیز یک واحد میوه به حساب آمده و احتیاج روزانه‌ی شما به میوه را تأمین می‌کند. ولی متأسفانه بیشتر افراد روزانه این مقدار میوه مصرف نمی‌کنند.


عدم مصرف میوه و سبزی کافی به این معنی اینکه شما فیبر و آنتی‌اکسیدان و پتاسیم و … کافی دریافت نمی‌کنید. بنابراین افزایش مصرف میوه و سبزی ازبرای سلامتی اهمیت دارد. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها ریسک بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، اشتها را کنترل می‌کند و تأثیر مثبتی بر تنظیم قند خون دارد.


افزودن آبمیوه به رژیم غذایی نیز می‌تواند یک مسیر فوری ازبرای افزایش مصرف میوه باشد. هر چند آب‌میوه‌ای که خودتان تهیه می‌کنید مغذی و سالم هست ولی فراموش نکنید که نوشیدن آبمیوه هرگز جایگزین خوردن خود میوه به طور کامل نمی‌شود. آبمیوه معمولاً فیبر ندارد تا ترشح گلوکز درون خون را کُند کند. پس یادتان باشد که عمده‌ی مصرف میوه‌ی شما باید از خود میوه باشد ولی افزودن آبمیوه‌های متنوع خانگی نیز می‌تواند بیشتر مواد مغذی میوه‌ها را به شما برساند.


فواید آب گلابی ازبرای سلامتی

۱٫ منبع آنتی اکسیدان

گلابی مانند دیگر میوه‌ها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. یک گلابی ۱۰۰ گرمی حدود ۲۷ تا ۴۱ میلی‌گرم پلی فنول دارد. بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های گلابی درون پوست آن هستند پس قبل از خوردن یا گرفتن آب آن، پوستش را جدا نکنید! نکته‌ی دیگری که بر میزان آنتی اکسیدان گلابی اثر می‌گذارد این هست که از کجا آمده! گلابی‌هایی که درون سرزمین یا محله‌ی خودتان پرورش داده شده‌اند نسبت به گلابی‌هایی که کیلومترها مسافرت کرده‌اند تا به دست شما برسند، ارزش آنتی اکسیدانی بیشتری دارند.


۲٫ غنی از ویتامین C

ویتامین C ویتامینی هست که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند ولی ازبرای تولید کلاژن، تولید سایر آنتی‌اکسیدان‌ها درون بدن، تولید پروتئین و التیام زخم نیز لازم هست. یک عدد گلابی متوسط حدود ۱۰ درصد از احتیاج روزانه‌ی شما به ویتامین C را تأمین می‌کند.


گلابی مانند دیگر میوه‌ها منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. یک گلابی ۱۰۰ گرمی حدود ۲۷ تا ۴۱ میلی‌گرم پلی فنول دارد. بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های گلابی درون پوست آن هستند پس قبل از خوردن یا گرفتن آب آن، پوستش را جدا نکنید.

۳٫ التیام زخم

ترکیبات خاصی که درون گلابی وجود دارد درون مطالعات حیوانی مورد تحقیق قرار گرفته هست. آزمایش روی موش‌ها نشان داده ترکیبات خاصی درون گلابی وجود دارد که ازبرای التیام زخم مفیدند. این تأثیر می‌تواند به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های گلابی باشد؛ آنتی‌اکسیدان‌ها به التیام زخم کمک می‌کنند.


۴٫ منبع عالی پتاسیم

افراد بزرگسال باید روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند ولی متأسفانه بیشتر افراد پتاسیم کافی درون رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. پتاسیم ازبرای تعادل مایعات بدن، انقباضات عضلانی، سلامت استخوان‌ها و تنظیم فشارخون ضروری هست. یک گلابی حدود ۲۰۶ میلی‌گرم پتاسیم دارد که ۵ درصد از احتیاج روزانه به پتاسیم را تأمین می‌کند. بنابراین خوردن تنها یک عدد گلابی درون روز احتیاج شما به پتاسیم را تأمین نمی‌کند و به همین دلیل باید میوه‌ها و سبزی‌های متنوع و بسیار مصرف کنید.


با گلابی اسموتی درست کنید تا از فیبر آن نیز بهره‌مند شوید

یک گلابی تقریباً ۲۴ درصد از احتیاج روزانه‌ی شما به فیبر را جواب می‌دهد. آب گلابی، بیشتر فیبرهای گلابی را ندارد. ولی اسموتی برخلاف آبمیوه، شامل خود میوه شده و فیبر نیز دارد. با گلابی، بلوبری، موز و دارچین می‌توانید اسموتی بسیار خوشمزه‌ای درست کنید.


تأثیری که نوشیدن آبمیوه بر بدن دارد با خوردن میوه‌ی کامل متفاوت هست. مطالعاتی انجام شد تا تأثیر میوه یا آبمیوه بر ریسک دیابت نوع دوم تحقیق شود. دانشمندان دریافتند مصرف بیشتر میوه‌های به صورت کامل، مانند سیب و گلابی، تا حدود زیادی می‌تواند ریسک دیابت نوع دوم را کاهش بدهد. ولی مصرف زیاد آبمیوه منجر به افزایش ریسک دیابت نوع دوم می شود.

شما علاوه بر نوشیدن آبمیوه می‌توانید خود گلابی را درون اسموتی‌ها و سالادها استفاده کردن کنید یا به عنوان تاپینگ ماست و جو دوسر آن را بکار ببرید.


تبیان

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *