دردهای استخوانی ازبرای شما چه پیامی دارد؟

کد خبر: ۱۱۸۹۵۹

تاریخ منتشر شدن: شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ – ۲۱:۴۰

تا به حال به این فکر کرده‌اید که عادت‌های بدتان چیست؟ چقدر ازبرای تغییر درون عادت‌های بد تلاش کرده‌اید؟ حتما با خواندن این سوالات، یک لیست بلند از عادت‌های رفتاری درون ذهن‌تان نقش می‌بندد ولی قصد از عادت‌های بد، تنها عادت‌های رفتاری نیست و کارهایی هم که به بدن آسیب وارد می‌کنند، می‌توانند جزو عادت‌های بد باشند. درصورتیکه درون مورد چنین عادت‌هایی بی‌توجه هستید، وقت آن رسیده که با دقت بیشتری به زندگی‌تان نگاه کنید.


به گفته بهداشت نیوز: درصورتیکه جزو آن دسته از خانم‌هایی هستید که ورزش نمی‌کنید، دائما گردن خود را خم می‌کنید و به صفحه تلفن همراه‌تان خیره می‌شوید یا ازبرای وقت طولانی بدون هیچ استراحتی ظرف می‌شویید، کودک‌تان را دائما روی پاهایتان می‌گذارید، چهارزانو می‌نشینید و … باید بدانید که همه این کارهای به ظاهر پیش‌پاافتاده، می‌تواند سبب ابتلای شما به آرتروز شود.


«دکتر محمدحسین فره‌وش»، فوق‌تخصص روماتولوژی و عضو مرکز بررسی ها روماتولوژی بیمارستان دکتر شریعتی، درون این باره به شما توضیح می‌دهد.


قدر غضروف‌ها را بدانید


آرتروز یا استئوآرتریت (Osteoarthritis)، بیماری شایع مفصل و دلیل ایجاد آن، تحلیل استخوان هست. درون آرتروز پیشرفته، به‌دنبال از میان رفتن غضروف، استخوان‌ها درون تماس مستقیم با یکدیگر قرار می‌گیرند و به دلیل فشار وارده، سایش درون استخوان‌ها نیز ایجاد می‌شود. درون مفصل دو استخوان مقابل هم قرار دارند و روی آنها را غضروف پوشانده هست. وظیفه غضروف درون مفصل، تسریع درون حرکت مفصل با حداقل اصطکاک هست. درون زمانی که مفصل تحت فشار وزن قرار می‌گیرد، به‌طور مثال با ایستادن یا مسیر‌رفتن، مایع داخل غضروف به داخل مفصل زانو می‌ریزد و پس از برداشتن وزن از روی مفصل، مایع مجددا به محل خود به این معنی غضروف بازمی‌گردد. بنابراین با تحلیل غضروف، آرتروز شروع می‌شود.


درد ازبرای شما پیامی دارد


زمانی که درد درون بدن ایجاد می‌شود، باید به آن توجه کافی داشت و حتما به پزشک مراجعه کرد، چون درد این پیام را به همراه دارد که درون بدن مشکلی ایجاد شده هست. درون رابطه با آرتروز هم با اهمیت‌ترین علامتی که وجود دارد درد هست، به طوری‌که فرد با انجام فعالیت، دچار درد می‌شود، مثلا فرد درون گذشته می‌توانسته براحتی یک مسیر طولانی را طی کند ولی با ابتلا به آرتروز، با مسیر رفتن درون مسافتی بسیار کمتر هم دچار مشکل می‌شود.


خوب زندگی کنید


عوامل زیادی می‌توانند درون ایجاد آرتروز نقش داشته باشند. به طور مثال، آسیب به مفصل، افزایش وزن یا چاقی، فشار غیرمتعارف به مفصل، عدم‌تقویت عضلات جنب مفصل و تغذیه نادرست و… همچنین سبک زندگی نیز یکی دیگر از مواردی هست که می‌تواند ابتلا به آرتروز را تسهیل کند. ازبرای مثال، استفاده کردن طولانی‌مدت وقت از تلفن همراه و رایانه، به ستون فقرات گردن فشار وارد می‌کند و به مرور فرد به آرتروز ستون فقرات گردن مبتلا می‌شود. حتی ورزش‌هایی که بدون آمادگی بدن و به‌صورت غیر اصولی باشند، می‌توانند شانس ابتلا به آرتروز را افزایش دهند. علاوه بر این، ژنتیک نیز درون ابتلا به آرتروز نقش دارد. به طور مثال، درون آرتروز بند آخر مفاصل دست مساله ژنتیک بیشتر دخیل هست، به‌طوری‌که درون بسیاری از موارد دیده شده که بیمار اظهار می‌کند افراد فامیل نیز مثل خواهر یا مادر به این نوع آرتروز مبتلا هستند.


مراقبت، آسان‌تر از درمان


با وجود این‌که ژنتیک و عوامل بسیار زیادی درون ابتلا به آرتروز نقش دارند، ولی با اصلاح سبک زندگی و تغذیه (اجتناب از مصرف غذاهای پرکالری و چاق‌کننده)، می‌توان تا حدود زیادی مانع از ابتلا به آرتروز شد. ازبرای مثال، کاهش وزن یکی از با اهمیت‌ترین مواردی هست که باید مورد توجه افراد قرار بگیرد.


ورزش‌هایی چون فوتبال، ژیمناستیک و… بویژه درون شرایطی که به‌صورت غیر اصولی و بدون آمادگی جسمی دنبال شوند و طولانی‌مدت وقت باشند، می‌توانند سبب بروز آرتروز شوند. پیاده‌روی روزانه با مدت وقت وقت ۳۰ دقیقه درون جای صاف می‌تواند به تقویت عضلات و محافظت از مفاصل، کمک کند. افرادی که به آرتروز مبتلا هستند، می‌توانند درون آب مسیر بروند تا عضلاتشان تقویت شود و درون وقت زمین خوردن با لگن روی زمین نیفتند. تقسیم کردن وظایف و کارها درون منزل و نگهداری از بچه‌ها به صورت مشارکتی توسط والدین نیز می‌تواند درون پیشگیری از آرتروز زانو درون خانم‌ها موثر باشد. همه افراد بویژه خانم‌هایی که خانه‌دار هستند، باید پس از هر نیم ساعت کار با رایانه یا تلفن همراه، پنج دقیقه استراحت کنند تا دچار آرتروز نشوند. ازبرای بقیه کارها هم باید به همین شکل استراحت وجود داشته باشد. استفاده کردن از یک چهارپایه کوتاه درون هنگام شست‌وشوی ظروف یا درست کردن غذا، می‌تواند درون کاهش فشار به زانوها موثر باشد. ازبرای این قصد خانم‌ها باید پس از گذشت مدت وقت زمانی کوتاه، یک پای خود را روی چهارپایه بگذارند تا فشار از روی زانو برداشته شود و همین کار را مجددا با پای دیگر پس از چند دقیقه انجام دهند. استفاده کردن از توالت فرنگی بویژه ازبرای افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند، می‌تواند درون کاهش فشار به زانوها موثر باشد. با انجام این کارهای ساده می‌توان تا حدود زیادی مانع از آرتروز شد.


آشپزخانه، زانوهایتان را هدف می‌گیرد!


یکی از شایع‌ترین آرتروزها درون ایران، آرتروز زانو و سن ابتلا به آن درون خانم‌های ایرانی حدود ۴۰ سالگی هست، درون حالی‌که سن ابتلا به این آرتروز درون خانم‌های اروپایی، حدود ۵۵ سالگی هست. به طور کلی، شیوع آرتروز زانو درون خانم‌ها بیشتر از آقایان هست که فارغ از ساختار بدنی خانم‌ها، دلایل زیادی ازبرای این امر وجود دارد. مسائل بسیاری می‌توانند سن ابتلا به آرتروز زانو را درون خانم‌ها کاهش دهند. ازبرای مثال، نداشتن ورزش به‌صورت مداوم، می‌تواند شانس ابتلا به آرتروز زانو را افزایش دهد. طراحی آشپزخانه‌های امروزی، به شکلی درآمده که خانم‌ها امکان نشستن درون آشپزخانه را ندارند و ازبرای مدت وقت طولانی و بدون استراحت، درون آشپزخانه می‌ایستند که این مساله می‌تواند به زانوها آسیب وارد کند. خانم‌ها ازبرای ظرف شستن یا سرخ کردن غذا، زمانی طولانی می‌ایستند که همین موضوع می‌تواند احتمال ابتلا به آرتروز زانو را افزایش دهد و خانم‌ها نباید به تنهایی همه این کارها را انجام دهند. درصورتیکه مساله چاقی هم به این موارد اضافه شود، شانس ابتلا به آرتروز زانو درون خانم‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. بسیاری از خانم‌ها عادت دارند که ازبرای مدت وقت طولانی، کودکان خود را درون آغوش بگیرند که انجام این کار به صورت مداوم می‌تواند فشار زیادی را به زانوها وارد کند. کارهای دیگری چون نشستن روی زمین از وقت کودکی هم درون ابتلا به آرتروز زانو بی‌تاثیر نیست.


پاشنه‌دارها را فراموش کنید


بسیاری از خانم‌ها تمایل زیادی به پوشیدن کفش پاشنه‌دار دارند، درون حالی‌که کفش پاشنه‌دار، فشار زیادی را به ستون فقرات، مفاصل و بویژه زانو وارد می‌کند. کفش مناسب ازبرای افرادی که به مشکلات مختلف (مانند کف پای صاف و …) مبتلا نیستند، کفشی سبک و نرم با پاشنه حداکثر سه سانتی‌متر هست. درصورتیکه خانم‌ها تمایل زیادی به پوشیدن کفش پاشنه‌دار درون مهمانی دارند، توصیه می‌شود که با کفش پاشنه‌دار مسیر نروند و آن را داخل یک کیسه بگذارند، به محل مهمانی ببرند و بپوشند، درون مهمانی هم تا جای ممکن بنشینند و زیاد مسیر نروند.


عصر ایران

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *