درصورتیکه سلامت روان نداشته باشیم، جسم ما مریض هست؟

سلامت روان مسئله‌ای هست که متأسفانه درون بسیاری از جوامع به آن اهمیت چندانی داده نمی‌شود.

به گفته بهداشت نیوز: سلامت روان نیز همانند سلامت جسمانی ازبرای هر فردی مفید و لازم هست ولی بعضا نادیده گرفته می شود که شاید این امر منجر به بروز بعضی بیماری ها نیز گردد .


سلامت روان


سلامت روان به اندازه سلامت جسم و یا حتی شاید هم بیشتر از آن درون حفظ سلامت و تندرستی عمومی افراد نقش دارد. سلامت روان درست درون زمانی تأمین می‌شود که فرد از نظر روانی درون آرامش کامل به سر ببرد. یکی از مسیر‌های تأمین سلامت روان، دوری از استرس‌های روزمره هست، هرچند که سلامت روان خیلی از ما تحت تأثیر استرس قرار دارد و شاید خیلی‌های ما بگوییم که دوری از استرس کار چندان ساده‌ای نیست، ولی یک ترفند ساده ازبرای رسیدن به آرامش، سلامت روان و دوری از استرس، کنار گذاشتن تلفن همراه، حداقل درون وقت‌های استراحت یا بودن درون کنار خانواده هست.


یکی دیگر از مسیر‌های رسیدن به سلامت روان، حمایت عاطفی اعضای خانواده از یکدیگر هست. درصورتیکه اعضای خانواده بتوانند درون مشکلات کوچک و بزرگ درون کنار هم باشند، می‌توانند تاحد قابل قبولی سبب ایجاد آرامش درون خانه و حفظ سلامت روان تک‌تک اعضای خانواده شوند.  سلامت روان، به نکته دیگری که همان خواب آرام باشد هم بستگی دارد. زمانی ما می‌توانیم توقع حفظ سلامت روان خود را داشته باشیم که بتوانیم خواب آرامی را درون طول شب تجربه کنیم.


خواب ناکافی یا بی‌خوابی‌های مداوم، تأثیری به شدت منفی بر سلامت روان می‌گذارد و فرد را دچار خستگی، اضطراب و درون موارد شدیدتر، بدخلقی و عصبانیت می‌کند. سلامت روان مسئله‌ای هست که متأسفانه درون بسیاری از جوامع به آن اهمیت چندانی داده نمی‌شود و درصورتیکه از فردی خواسته شود تا ازبرای تحقیق سلامت روان خود نزد روان‌پزشک یا روان‌شناس برود، آن فرد درون برابر مراجعه به پزشک از خود واکنش منفی نشان می‌دهد.


این درون حالی هست که پرداختن به بحث سلامت روان درون کنار سلامت جسم، یکی از ارکان اساسی حفظ سلامت و تندرستی درون بسیاری از کشور‌های پیشرفته‌هست. به‌طور کلی، آرامش درون کنار مدیریت هیجان و شناخت از خود، جزو اصول اولیه حفظ سلامت روان محسوب می‌شوند. زمانی ما می‌توانیم درموردٔ سلامت روان خود صحبت کنیم که بدانیم توانایی کنترل هیجانات، مخصوصاً هیجانات منفی و ناگهانی خود را داریم.


مؤلفه‌های روحی-روانی


عشق


توانایی دوست داشتن و محبوب کسی/کسانی بودن


داشتن شریک زندگی، فرزند، خانواده و اطرافیان


دوستی، مردم‌داری، مهارت‌های اجتماعی


توجه به خود، اعتماد به نفس


موفقیت و به رسمیت شناخته شدن از سوی دیگران، دریافت واکنش‌های مثبت از سوی دیگران (بازخورد)


امنیت و آرامش


حس امنیت اقتصادی، اجتماعیٔ سیاسی و …


حس امنیت روحی درون مورد مفهوم زندگی


آزادی


آزادی بیان


آزادی عقیده


خلاقیت


فعالیت‌های آفرینش‌گرانه 


گیم‌ها


وابستگی


وابستگی به شریک زندگی، دوستان یا دیگران


قابلیت دعوا و آشتی


تجربه کردن و خاطره‌های باارزش


سلامتی جسمی


سلامتی جسمی شامل همه قابلیت‌های جسمی بدن هست. به فرد یا پدیده‌ای که دارای تندرستی باشد، تندرست یا سالِم گفته می‌شود. حس تندرستی درون افراد متفاوت هست و دو فرد درون شرایط جسمانی یکسان ممکن هست قضاوت متفاوتی درون مورد تندرستی خود یا دیگران کنند.


ازبرای نمونه یک فرد معلول می‌تواند خود را کاملاً تندرست حس کند درون حالی که اطرافیانش وی را ناسالم بدانند. البته افرادی که بیماری‌های شدید دارند معمولاً از سوی خود و دیگران سالم به‌شمار نمی‌آیند.


مؤلفه‌های جسمانی


عوامل ژنتیکی


تغذیه سالم: سبزیجات، شیر، میوه‌ها و غیره.


محیط زیست سالم: هوای پاک، آب پاکیزه، خاک نیالوده، نور کافی و غیره.


محیط امن : جامه کافی، گرما، سرپناه و غیره.


خواب کافی: داشتن وقت کافی ازبرای استراحت و آسایش.


داشتن رابطه خوب با دوستان و هم‌کاران


شرایط سالم کاری از جمله نبود ترس و فشار مزمن درون محل کار


سلامت روان چگونه بر سلامت جسم اثر می‌گذارد


ارتباط تنگاتنگی میان سلامت جسم و روان شما وجود دارد. تغییر جزئی درون سلامت یکی از آن‌ها به طور حتم بر سلامت دیگری تأثیر می‌گذارد. به عقیده‌ انجمن روانشناسی آمریکا، چنانچه از نظر روحی بیمار باشید، سلامت جسمی شما نیز علائمی از پریشانی را نشان خواهد داد. به همین نحو، چنانچه به لحاظ جسمانی احساس ضعف و سستی کنید، سلامت روانی شما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین، ارتباطی قوی میان ذهن و بدنتان وجود دارد که بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد.


اثر استرس بر سلامت جسمی


بسیاری از افراد هم اکنون هم به نادیده گرفتن این حقیقت واضح و روشن تمایل دارند که سلامت جسمی بدن ما با سلامت روان ما به هم پیوسته‌اند، و نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد. نقصان درون سلامت یکی از آن‌ها سبب اختلال درون سلامت دیگری می‌شود. هر وقت که استرس دارید، ناراحتید، و یا به لحاظ عاطفی احساس حزن و اندوه می‌کنید، از ناراحتی‌های جسمانی رنج می‌برید که سبب بی‌حالی و ناخوشی شما می‌شوند. صد‌ها نوع تحقیق وجود دارند که این ارتباط قوی را نشان داده‌اند. محققان دانشگاه بنگور درون ولز همین نظریه را دارند.


شرکت کنندگانی که پیش از انجام یک تست ورزشی سنگین، به لحاظ ذهنی خسته و فرسوده بودند، درون مقایسه با کسانی که پیش از انجام همان تمرین جسمانی، راحت و آرام بودند، به سرعت خسته شدند. بنابراین، استراحت قبل از یک روز با اهمیت فعالیت بدنی، قطعاً به شما کمک خواهد کرد که درون طول روز به مدت وقت طولانی‌تری دوام بیاورید.


 


اثرات سلامت ضعیف روانی بر سلامت جسمانی شما


براساس نظریه آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده، سلامت ضعیف روانی، ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، و آن را درون مقابل بیماری‌های جسمانی آسیب پذیر می‌سازد. تغییرات درون شیوه زندگی سبب افزایش استرس شده و دیگر مشکلات روحی و روانی به تندرستی و سلامت کلی جامعه ضرر زیادی وارد ساخته هست. استرس با بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمانی پیوند خورده هست. احساسات منفی و همچنین سلامت ضعیف روانی، ناراحتی‌های جسمانی را که بدن تحمل کرده را تشدید می‌کند.


استرس، اضطراب، و افسردگی می‌توانند به اختلالات بیشماری درون سلامت جسمی شما، مانند اختلالات خواب، مشکلات هضم، پشت درد، سردرد، خستگی، و … منجر شوند. هورمون‌های استرس درون بدن منتشر می‌شوند، که ممکن هست فشار خون را بالا برده و موجب خشم، پرخاشگری، ترس، و یا هر احساس منفی دیگری شوند.


درصورتیکه این حالت ازبرای مدتی طولانی ادامه یابد، مداومت سطح بالای هورمون‌های استرس درون بدن سبب تغییرات شیمیایی مغز می‌شوند. این حالت می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، مشکلات خواب، سردرد، و دیگر بیماری‌های مزمن شود.


چاقی که درون کودکان و بزرگسالان به طور یکسان شایع هست، سبب می‌شود افراد سست و تنبل شده و نسبت به بیماری‌های مختلف و عفونت آسیب پذیرتر گردند. از سمت دیگر، درصورتیکه تناسب اندام نداشته باشید، خلق و خوی شما عوض می‌شود، که سبب می‌شود شما تحریک پذیر و بد خو شده و تندرستی و سلامت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


احساسات شدید، خاتمه دادن به یک رابطه، از دست دادن یک دوست، و غیره، سبب می‌شود احساس بی‌حالی و بی‌حوصلگی کنید. این شرایط استرس‌زا شما را افسرده می‌کند. درصورتیکه احساساتتان را سرکوب کنید، آن‌ها به صورت پرخاشگری، خشم، طرد، و … ظاهر می‌شوند.


فردی که مبتلا به یک بیماری روحی روانی هست، احتمال بیشتری می‌رود که درون فعالیت‌های پرمخاطره و خطرناک، مانند سوء مصرف مواد، خشونت، نابود کردن خود، یا خودکشی شرکت جوید و زیاده‌روی کند. براساس نظریه دانشکده پزشکی هاروارد، درد، افسردگی می‌آورد، و افسردگی درد را به وجود می‌آورد و سبب تشدید آن می‌شود.


افرادی که درد‌های مزمن دارند، سه برابر بیشتر درون معرض خطر ابتلا به یک بیماری روانی هستند و کسانی که مدتی هست دچار افسردگی شده‌اند، سه برابر بیشتردر خطر ابتلا به درد طولانی مدت وقت مداوم هستند. بررسی ها همچنین نشان داده هست که یک بیماری روانی، اختلالات جسمی را تشدید می‌کند و بالعکس. این یک دور باطل هست، که می‌تواند با نگرش درست و درمان لازم ازبرای غلبه بر هر دو این موانع، شکسته شود. درمان تنها یکی از این دو، سودمند نخواهد بود.


از این رو، بسیار با اهمیت هست که مراقبت احساسات خود باشید، و میان سلامت جسمی و روانی خود تعادل برقرار کنید.


حفظ تعادل میان سلامت روانی و جسمانی


مراقبت از خود درون وهله اول بسیار حیاتی هست. بدن ما سیگنال‌هایی را می‌فرستد تا نشان دهد که همه چیز به خوبی پیش نمی‌رود. نگاهی به این علائم بیاندازید. آن‌ها را نادیده نگیرید به این دلیل که این‌ها مسیر‌های ارتباطی شما با بدنتان هستند. تخلیه‌ احساسات و لذت بردن از یک فعالیت به جهت آرامش و تمدد اعصاب، بسیار ضروری هست. ورزش و یوگا مسیر‌هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید استرس را از خود دور نگه دارید. ورزش سبب کاهش استرس، افزایش گردش خون، و بهبود ایمنی بدن می‌شود.


تحقیقاتی درون مورد افراد مسنی که از سلامت جسمی بهتری برخوردار بوده‌اند، انجام شده و آن‌ها را با کسانی که سلامت جسمی کمتری داشتند، مقایسه کردند. به گفته آرت کرامر (Art Kramer) پروفسور روانشناس (که این تحقیق را هدایت می‌کرد) افراد هر چه تندرست‌تر باشند، دارای هیپوکامپ (hippocampus) (اصلی‌ترین قسمت مغز درون مسیر حافظه بلند مدت وقت) بزرگتری هستند و افرادی که بافت بیشتر درون هیپوکامپ داشته باشند، حافظه بهتری خواهند داشت.


گریه کردن یک مسیر عالی ازبرای مقابله با استرس، غم و اندوه، و دیگر احساسات منفی هست. اشک‌های ناشی از احساسات حاوی مقادیر بالاتری از هورمون استرس هستند، که از بدن دفع می‌شوند. به این دلیل هست که گریه سبب می‌شود احساس بهتری داشته باشید.


انجام سرگرمی‌های مورد علاقه خود، مانند خواندن، مسافرت، کوه پیمایی، دوچرخه سواری، و غیره، که از انجام آن‌ها کاملاً لذت می‌برید، استرس و تنش را از شما دور نگه می‌دارد. این کار کمک خواهد کرد تا تمدد اعصاب کرده و نیروی تازه‌ای بگیرید.


بنابراین، سلامت روان نقش مهمی درون حفظ سلامت جسم شما ایفا می‌کند. نگرش مثبت داشته باشید. مسیر‌های مؤثری ازبرای کنار آمدن با احساسات منفی بیاموزید و درون خود بپرورانید، و شیوه زندگی سالمی را اتخاذ کنید که نه تنها سلامت کلی شما را بهبود بخشد، بلکه شما را بسیار سرحال و قبراق کند تا بر تمام موانع موجود درون زندگی غلبه کنید.


 


منبع: باشگاه خبرنگاران

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *