دلایل تورم صبحگاهی لب‌ها | بهداشت نیوز

تاریخ منتشر شدن: چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ – ۱۸:۳۵

دلایل مختلفی می توانند موجب تورم لب ها هنگام صبح شوند. درون بسیاری موارد، لب های متورم به واسطه آسیب بافتی (التهاب)، آسیب دیدگی های جسمی، یا مصرف بیش از حد نمک شکل می گیرند. آلرژی یکی از شایع‌ترین دلایل تورم لب هاست. یک واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی واکنشی عجیب و غیر طبیعی به ماده ای که به عنوان آلرژن شناخته می شود، نشان می دهد.

به گفته بهداشت  نیوز: افراد مبتلا به آلرژی ممکن هست تورم لب ها را به عنوان نشانه ای از شوک آنافیلاکتیک تجربه کنند و بعضی شرایط پزشکی خاص نیز می توانند به تورم لب ها منجر شوند.

به گفته “نیو هلث ادوایزر”، از با اهمیت‌ترین دلایل تورم صبحگاهی لب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آکنه و جوش

بعضی افراد مبتلا به آکنه و جوش ممکن هست متوجه تورم لب های خود شوند. این شرایط به ویژه درون مورد آکنه کیستیک صادق هست که معمولا دردناک‌تر و بزرگ‌تر از آکنه عادی هست.

آلرژی ها

آلرژی یکی از شایع‌ترین دلایل تورم لب هاست. یک واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی واکنشی عجیب و غیر طبیعی به ماده ای که به عنوان آلرژن شناخته می شود، نشان می دهد. از جمله آلرژن های غذایی رایج می توان به نرمتنان صدفدار، بادام زمینی، شیر گاو، سویا، محصولات لبنی، فلفل های هالوپینو، گندم، و بعضی افزودنی ها اشاره کرد. هر یک از آنها می توانند موجب ترشح هیستامین ها شده و تورم لب ها را درون پی داشته باشند. واکنش های آلرژیک می توانند به واسطه بعضی داروها، قرار گرفتن درون معرض پوست حیوانات، گرد و غبار، گرده گیاهان، یا زهر حشرات نیز شکل بگیرند.

سلولیت صورت

سلولیت به عنوان التهاب بافت های بدن تعریف می شود و همان شکل که معلوم هست سلولیت صورت شامل بروز التهاب درون بافت های واقع درون صورت می شود. این می تواند هر قسمت صورت از جمله لب ها را تحت تاثیر قرار دهد.

هیپوکسی

هیپوکسی (افت اکسیژن خون) با آپنه خواب، نیش حشرات، و واکنش های آلرژیک پیوند خورده هست. همچنین، غذا خوردن پیش از خواب ممکن هست موجب هیپوکسی شود و درصورتیکه با زخم، تاول یا بریدگی مواجه نیستید، این به احتمال زیاد مقصر اصلی هست. افراد مبتلا به هیپوکسی به طور مکرر با لب های متورم از خواب بیدار خواهند شد.

هرپس دهانی

این عفونت به واسطه ویروس هرپس سیمپلکس شکل می گیرد. افزون بر تورم لب ها هنگام صبح، ظهور تبخال ها درون گوشه های دهان یا لب ها یکی دیگر از عوارض ابتلا به این عفونت هست.

وضعیت خواب

حتی روش خوابیدن شما بر این که چگونه از خواب بیدار خواهید شد، تاثیرگذار خواهد بود. درصورتیکه درون وضعیتی عجیب که روی لب ها فشار وارد می کند، بخوابید، تورم لب ها پس از بیدار شدن چندان دور از ذهن نخواهد بود.

آفتاب سوختگی

همانند دیگر قسمت های بدن، لب ها نیز می توانند دچار آفتاب سوختگی شوند. قرار گرفتن بیش از حد درون معرض خورشید می تواند موجب تورم لب ها و احساسی دردناک شود. درون بیشتر موارد، لب های متورم به واسطه آفتاب سوختگی خودبخود طی چند روز بهبود می یابند، ولی می توانید با مرطوب نگه داشتن لب ها به مسیر بهبودی و پیشگیری از پوسته پوسته شدن لب ها کمک کنید.

تروما، جراحت، یا عمل جراحی

تروما، جراحت یا یک عمل جراحی یکی دیگر از دلایل بیدار شدن از خواب با لب هایی متورم هست. این می تواند شامل جراحی لب، پیرسینگ لب بالایی، فرآیند دندانسازی، گاز گرفتن لب، بوسیدن، برخورد با یک شی، سوختگی به واسطه غذای داغ، عفونت ها، نواختن آلات موسیقی، جراحات ناشی از سیم کشی ارتودنسی، بوتاکس و غیره باشد.

الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند موجب تورم بافت های بدن، از جمله لب ها شود. افزون بر این، بعضی افراد ممکن هست به الکل آلرژی داشه باشند؛ تنها چند قطره الکل می تواند موجب احساس سوزن سوزن شدن و تورم لب ها درون این افراد شود.

عفونت های دندانی، قرار گرفتن درون معرض لاتکس یا اعمال فشار بیش از حد هنگام ورزش نیز ممکن هست به تورم لب ها منجر شود.

درمان‌های پزشکی درمان لب‌های متورم

درمان های پزشکی بر اساس دلیل زمینه ای تورم لب ها انتخاب می شوند.

درون موارد تورم ناشی از آلرژی، پزشک شما با تجویز آنتی هیستامین تورم و واکنش آلرژیک را درمان خواهد کرد. درون مورد آنافیلاکسی، دریافت کمک پزشکی فوری احتیاج هست.

تورم ناشی از التهاب با استفاده کردن از داروهای ضد التهاب، مانند کورتیکواستروئیدها قابل درمان خواهد بود.

تورم ناشی از عفونت های باکتریایی یا ویروسی نیز با داروهای ضد باکتری و ضد ویروس درمان می شود.