دلیل گرسنگی کاذب چیست و چگونه درمان می‌شود؟

کد خبر: ۱۰۴۰۷۲

تاریخ منتشر شدن: دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ – ۱۸:۰۱

دلیل گرسنگی را باید درون مشکلات مختلف غذایی مانند کمبود ریزمغذی‌ها، مشکل درون متابولیسم بدن و یا عدم مصرف فیبر غذابی کافی جستجو کرد. عوامل روانشناختی نیز درون ایجاد چنین مشکلاتی تأثیرگذارند.


به گفته بهداشت نیوز: آیا تا کنون احساس کرده‌اید احساس گرسنگی شما ممکن هست واقعی نباشد؟ اهمیت تغذیه سالم بر هیچ کسی پوشیده نیست…درون این مقاله قصد داریم دلیل گرسنگی کاذب را مورد تحقیق قرار دهیم.

گرسنگی کاذب چیست؟

حس‌های زیادی می‌توانند با احساس گرسنگی تشابه داشته باشند، ولی این حس‌ها “گرسنگی کاذب” هستند. گرسنگی کاذب نیز مانند بسیاری از حس‌های کاذب دیگر خود را به عنوان اشتهای صرف غذا معرفی می‌کند و به همین دلیل سبب می‌شود بدون اینکه واقعاً گرسنه باشید، غذا میل کنید.

درون واقع گرسنگی کاذب هدف اصلی گرسنگی را منحرف می‌سازد. هدف اصلی گرسنگی عبارت هست از سوخت رسانی مجدد به بدن، به شیوه‌ای که انرژی و تغذیه لازم ازبرای زندگی را دریافت کند. درون عوض، گرسنگی کاذب انرژی و سرزندگی شما را نابود می‌کند.

دلیل گرسنگی کاذب

درون این قسمت عواملی را که سبب گرسنگی کاذب می‌شوند، تحقیق می‌کنیم. این احساس می‌تواند دلیل‌های مختلفی داشته باشد. ما درون اینجا پنج نمونه از با اهمیت‌ترین دلیل‌های احساس گرسنگی کاذب را مورد بحث قرار می‌دهیم:

۱. کمبود ریزمغذی‌ها

یک دلیل گرسنگی کاذب کمبود ریزمغذی هاست. مطالعات پزشکی نشان داده اند که گرسنگی یا اضافه وزن می‌تواند نشانه‌ای از کمبود نوع خاصی از مواد مغذی باشد. به عبارت دیگر، کمبود ماده ساده‌ای مانند منزیم درون رژیم غذایی می‌تواند دلیل احساس گرسنگی همیشگی شما باشد.

شاید این نکته دلیل تمایل شدید افراد به شکلات را توضیح دهد. شکلات سرشار از منزیم هست، پس تمایل شدید به مصرف شکلات می‌تواند تصویر العمل طبیعی بدن درون برابر کمبود منزیم باشد. موادغذایی دارای منزیوم فراوانی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به آجیل و سبزیجات اشاره کرد.

دلیل گرسنگی کاذب

۲. مشکل متابولیسم بدن

گرسنگی می‌تواند یکی از علائم عملکرد نامتناسب متابولیسم بدن باشد. مطالعات نشان داده اند که قند اضافه شده و کربوهیدرات فرآوری شده می‌تواند سبب احساس گرسنگی همیشگی درون انسان شود.

دکتر جان دی اقرار می‌کند که خود این مشکل را داشته هست. وی درون میان وعده‌های غذایی همیشه یک خوراک سرپایی میل می‌کرد. ولی پس از مدتی تمام قند‌های اضافه شده و کربوهیدرات‌های فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کرد و دیگر نیازی به صرف خوراکی سرپایی درون میان وعده‌های غذایی ندارد.

۳. کمبود آب بدن

جالب توجه هست که یک دلیل گرسنگی کاذب می‌تواند کم شدن آب بدن باشد. مطالعات نشان داده اند که بسیاری از مردم احتیاج به آبرسانی به بدن (هیدراسیون) را با احتیاج به صرف غذا غلط می‌گیرند. بنابراین، همیشه قبل از صرف غذا‌های سرپایی یک لیوان آب بنوشید.

دلیل گرسنگی کاذب

۴. کمبود فیبر

بررسی ها نشان می‌دهند که پروتئین و فیبر بهترین مواد ازبرای سیر نگه داشتن انسان هستند. ازبرای مثال درون کشوری مانند ایالات متحده غالب مردم مشکلی درون دریافت پروتئین کافی ندارند، ولی درصد اندکی فیبر کافی را مصرف می‌کنند. پس احساس گرسنگی می‌تواند تنها علامتی از کمبود فیبر درون بدن فرد باشد.

بیشتر بخوانید:  مواد غذایی حاوی فیبر؛ کدام میوه‌ها و خوراکی‌ها فیبر بالایی دارند؟

۵. عوامل روانشناختی

بسیاری از مردم درون هنگام ناراحتی، غمگینی یا به تعویق انداختن بعضی از کار‌ها احساس گرسنگی می‌کنند. پس دلیل گرسنگی کاذب می‌تواند عوامل روانشناختی نیز باشد. به همین دلیل، مطالعات نشان داده اند که خلق و خوی فرد با وزن وی ارتباط مستقیمی دارد. چون درصورتیکه احساساتی از قبیل: ناراحتی را به عنوان گرسنگی قلمداد کنید، طبیعتاً بیش از حد معقول غذا مصرف می‌کنید.

ازبرای مبارزه با گرسنگی کاذب چه کنیم؟

دلیل گرسنگی کاذب می‌تواند متفاوت باشد، که درون بالا به پنج دلیل با اهمیت آن اشاره کردیم. ولی درصورتیکه به گرسنگی کاذب دچار هستید و این مسئله مشکلاتی را ازبرای شما ایجاد کرده هست، نگران نباشید. درون این قسمت قصد داریم مسیر‌های مبارزه با گرسنگی کاذب را با شما درون میان بگذاریم. موارد زیر را رعایت کنید تا با تمرکز بر درستی وعده‌های خود بتوانید با گرسنگی کاذب مقابله کنید.

۱. غذا را آهسته میل کنید

مطالعات نشان می‌دهند که افراد چاق غذای خود را سریع‌تر از افراد لاغر اندام قورت می‌دهند. آن‌ها وقت کمتری را به جویدن هر لقمه اختصاص می‌دهند. آیا شما هم دچار برداشتن لقمه‌های بزرگ، جویدن ناکافی لقمه و سپس برداشتن فوری لقمه بعدی شده اید؟ به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ خاصیت مفیدی درون صرف سریع و بیش از اندازه غذا درون یک وعده وجود ندارد.

۲. تلویزیون، تبلت، گوشی همراه و … را خاموش کنید

احتمالاً بعضی افراد گوشی همراه یا تبلت را بهترین دوست خود می‌دانند. ولی درصورتیکه درون پی دلیل گرسنگی کاذب هستید، باید بگوییم که این دستگاه‌ها می‌توانند عامل پرخوری باشند. درست هست! اخیراً دانشمندان آکادمی پزشکی خواب ایالات متحده کشف کرده اند: افرادی که قبل و درون طول صرف شام درون معرض انواع پرتو‌های آبی منتشر شده از این دستگاه‌ها قرار می‌گیرند، به افزایش گرسنگی و مقاومت درون برابر انسولین مبتلا می‌شوند.

۳. مسواک بزنید

آیا تا کنون توجه کرده اید که درصورتیکه پس از مسواک زدن فوراً غذا بخورید، چه طعم ناخوشایندی خواهد داشت؟ پس به این واقعیت توجه کنید و هنگامی مسواک بزنید که لحظات سبکی را پیش رو دارید.

۴. با یک دوست یا حامی تماس بگیرید

به افرادی که ازبرای آن‌ها با اهمیت هستید، تکیه کنید. درون صورت احتیاج به تشویق با آن‌ها تماس برقرار کنید. آن‌ها ازبرای همین درون زندگی شما حضور دارند

۵. الگوی خواب خود را اصلاح کنید

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که کمتر از هفت ساعت درون شب می‌خوابند، بیشتر درون معرض خطر پرخوری قرار دارند. پس بهتر هست الگو و ساعت‌های خواب خود را اصلاح و تنظیم کنید.


ستاره سلامت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *