راههای درمان اسهال و ناراحتی گوارشی

کد خبر: ۱۰۴۰۷۷

تاریخ منتشر شدن: دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ – ۱۸:۰۰

ازبرای درمان اسهال و ناراحتی های گوارشی باید به تغذیه توجه کنیم تا بتوانیم درون کوتاهترین وقت ممکن از اسهال جلوگیری کنیم. اینکه بدانیم ازبرای درمان اسهال چه مواد غذایی خوب هست به ما کمک می کند.


به گفته بهداشت نیوز: ازبرای اینکه گوارش آرام تر و بهتری داشته باشید به جای مصرف غذاهای چرب و ادویه دار بهتر هست که از غذاهای ساده استفاده کردن کنید ولی پس از اینکه مطمئن شدید نشانه های مشکل برطرف شده (پس از ۲۴-۴۸ ساعت) به رژیم غذایی سابق خود بازگردید تا همه مواد مورد احتیاج بدن تامین شود.

 از چه نوع مواد غذایی باید دوری کنیم؟

غذاهای سرخ کردنی :مولد اسهال

غذاهایی که با روغن سرخ شده اند مقدار زیادی چربی دارند که این امر درون آخر اسهال را به وجود می آورد. سس های چرب، کره و دسرهای خامه ای نیز این مشکل را به وجود خواهند آورد. غذاها را به جای سرخ کردن کباب کنید و یا آن ها را به شیوه هایی غیر از سرخ کردن مانند آب پز و بخارپز طبخ نمایید.

 مرکبات :ناراحتی های روده

چون مرکبات غنی از فیبر هستند می توانند درون بعضی افراد، ناراحتی های روده را ایجاد نمایند. از این نوع میوه ها مثل پرتقال و نارنگی و سایر مرکبات به اندازه مناسب و نه زیاد از حد استفاده کردن نمایید.

 قند مصنوعی :اسهال و درد گوارشی

جویدن زیاد از حد آدامسی که فاقد قند طبیعی و دارای سوربیتول هست می تواند اسهال و درد شکم را ایجاد نماید. خوردن بیش از ۵۰ گرم سوربیتول درون طول یک شبانه روز می تواند درون شما دردهای گوارشی را بروز دهد. این توضیح تنها درون مورد آدامس نیست. خوردن هر ماده غذایی که دارای این شیرین کننده مصنوعی هست، مولد مشکل گوارشی هست. دلیلش هم این هست که دستگاه گوارش ما قادر به هضم این ماده نیست.

راههای درمان اسهال و ناراحتی های گوارشی

 استفاده کردن بیش از حد از فیبر :گاز و نفخ

غذاهایی که غنی از فیبر هستند ( مثل دانه های خوراکی، میوه و سبزیجات ) ازبرای دستگاه گوارش مفید هستند. ولی مشکل از آن جایی شروع می شود که شما مقدار زیادی از آن ها را مصرف نمایید. درون این وقت هست که دستگاه گوارش تان دچار مشکل می شود و مقدار زیادی گاز تولید می کند. راهکار موثر ازبرای جلوگیری از این مشکل این هست که شما به تدریج و آرام آرام مقدار مصرفی دانه ها و سبزیجاتی که غنی از فیبر هستند را افزایش دهید.

 حبوبات:گاز و نفخ

دانه های حبوبات معمولا منبع نفخ هستند. این مواد دارای نوع خاصی قند غیر قابل هضم هستند ( سلولز) که می تواند درون دستگاه گوارش انسان گاز زیادی تولید کند. بدن آدمی فاقد آنزیم هایی هست که بتواند سلولز را تجزیه کند پس باکتری هایی که درون دستگاه گوارش ما وجود دارند این وظیفه با اهمیت و مفید را به عهده گرفتند. تنها تنها مشکل این باکتری ها این هست که درون حین فعالیت خود، گاز هایی را متصاعد می کنند که درون آخر این گاز ها منجر به نفخ معده و روده می شوند. ازبرای جلوگیری از این مشکلات به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از مصرف، حتما این دانه ها را حدود ۴ ساعت درون آب بگذارید و خیس کنید.

 کلم و خانواده آن :نفخ و ناراحتی های گوارشی

کلم گل، بروکلی، کلم برگ و سایر اعضای تیره کلم ها همان ماده ای را دارند که دانه های حبوبات را نفخ دار می کنند. همچنین، به دلیل وجود فیبر زیاد خوردن کلم زیاد، گوارش آن را دشوارتر خواهد کرد. توجه داشته باشید که پختن کلم می تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف سازد.

ازبرای درمان اسهال چه بخوریم و چه نخوریم ؟

مصرف غذاهای سرخ کرده یکی از علل بروز اسهال می باشد

 فروکتوز:اسهال ، درد گوارشی و نفخ

گوارش غذاهایی که با فروکتوز شیرین شده اند ( مانند بعضی نوشابه ها، شکلات ها، آب میوه ها و شیرینی جات) ازبرای بعضی از افراد دشوار هست که درون آخر منجر به اسهال، نفخ و درد گوارشی می شود.

 غذاهای ادویه دار:سوزش معده و سوء هاضمه

بعضی از افراد پس از مصرف غذاهایی که دارای ادویه هستند دچار سوء هاضمه و سوزش معده می شوند، مخصوصا پس از یک وعده غذایی بزرگ. بعضی بررسی ها نشان داده اند که یکی از مواد موجود درون فلفل قرمز به نام کپسایسین می تواند منجر به سوزش معده شود.

 محصولات لبنی:مشکلات گوارشی حاصل از لاکتوز

درصورتیکه پس از مصرف لبنیات از جمله شیر، ماست و دوغ حالت اسهال و نفخ پیدا می کنید معلوم می شود که شما با لاکتوز (قند موجود درون شیر و لبنیات) نمی توانید مدارا کنید. این حالت زمانی پیش می آید که بدن شما به میزان لازم آنزیم تجزیه کننده لاکتوز (لاکتاز) را ندارد. همانصورت که می دانید، لاکتوز قندی هست که درون شیر و یا سایر محصولات لبنی وجود دارد. ازبرای جلوگیری از این مشکلات، به شما پیشنهاد می کنیم که مصرف خود را محدود کنید. مسیر دیگری نیز وجود دارد و آن این هست که قرص حاوی لاکتاز مصرف نمایید.

 نعناع:رفلاکس اسید و سوزش معده

ممکن هست که نام نعناع ازبرای شما جذاب به نظر آید. علاوه بر این، نعناع می تواند ماهیچه های فوقانی شکم شما را آرام کند. ولی این ماده می تواند سبب بازگشت مواد غذایی و اسید معده به مری شود و درون آخر سوزش معده به وجود آید. از مواد غذایی دیگری که این مشکل را به وجود می آورند می توان به قهوه و شکلات اشاره کرد. متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که با یادگیری عوامل موثر، از بازگشت محتویات معده به مری جلوگیری کنیم. از جمله این راهکارها، می توان به کاهش وزن، خوردن مقدار کمتری غذا درون هر وعده و نخوابیدن بلافاصله پس از خوردن غذا اشاره کرد.

 مقابله با اسهال

اسهال و استفراغ می تواند سبب از دست رفتن آب بدن شود، پس نخستین کار این هست که به مقدار بیشتری آب و سایر مایعات استفاده کردن کنید. ازبرای اینکه گوارش آرام تر و بهتری داشته باشید به جای مصرف غذاهای چرب و ادویه دار بهتر هست که از غذاهای ساده استفاده کردن کنید ولی پس از اینکه مطمئن شدید نشانه های مشکل برطرف شده (پس از ۲۴-۴۸ ساعت) به رژیم غذایی سابق خود بازگردید تا همه مواد مورد احتیاج بدن تامین شود.

 دانه جو:دانه ای مفید ازبرای پیشگیری از اسهال

اگرچه همه غذاهای دارای فیبر ، ازبرای سیستم گوارشی انسان مفید هستند، ولی فیبرهایی که از گیاهانی مثل جو ، گندم و سایر دانه ها به دست می آیند ازبرای جلوگیری از اسهال بسیار مفیدند.


تندرست نیوز

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *