سبزی فریزری بهتر هست یا خشک شده؟

کد خبر: ۱۲۲۴۷۶

تاریخ منتشر شدن: جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ – ۲۰:۴۰

درون فرآیند خشک کردن، قسمت قابل‌توجهی از ویتامین C سبزی‌ از میان می‌رود، ولی بیشتر املاح آن‌ حفظ می‌شود. این درون حالی هست که منجمد کردن سبزی البته به شرط این که وقت زیادی از چیدن آن نگذشته باشد، سبب حفظ ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و املاح موجود درون آن می‌شود.


به گفته بهداشت نیوز: متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند روزانه حداقل پنج سهم میوه و سبزیجات باید درون سبد غذایی افراد قرار بگیرد به چه دلیل که این مواد غذایی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را به بدن می‌رسانند.

ویتامین‌های گروه B موجود درون انواع و اقسام سبزی ازبرای تولید انرژی، ساخت هورمون‌ها و عملکرد سیستم عصبی ضروری هست. نقش ویتامین E درون سلامت پوست و مو هم به اثبات رسیده هست؛ ویتامینی که خواص ضدالتهابی دارد و سبب پیشگیری از گرفتگی عروق می‌شود.

 

ویتامین C هم از بروز سرماخودگی و ضعف سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.

دکتر راحله توکلی، متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز سبزیجات، غنی بودن آنها از مواد معدنی مثل مس، پتاسیم، منگنز و منیزیوم هست. این ریزمغذی‌ها نقش مهمی درون سلامت بدن دارند و کمبود آنها درون بدن احتمال بروز مشکلات خونی و استخوانی، ضعف سیستم ایمنی و … را افزایش می‌دهد.

 

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان

بیشتر خوراکی‌های ضدسرطان تقریبا یک نقطه مشترک دارند؛ این که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و درون پیشگیری و حتی درمان سرطان‌ها موثرند. به گفته دکتر توکلی، آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد تولید شده درون بدن مقابله می‌کنند و علاوه بر سرطان مانع بروز بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند و پیری را هم به تاخیر می‌اندازند. این درون حالی هست که بیوفلاونوئیدها،‌ کاروتنوئیدها، ویتامین‌های E و C و سلنیوم با اهمیت‌ترین منبع ها طبیعی آنتی‌اکسیدان‌ها را تشکیل می‌دهند. فراموش نکنید از میان سبزیجات ‌کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، چغندر، کلم‌قرمز، کنگر فرنگی،‌ مارچوبه و … سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

 

دریافت مقدار کافی فیبرهای غذایی

احتمالا شما هم اسم فیبر را زیاد شنیده‌اید. باید بدانید سبزیجات منبع ها بسیار غنی فیبر به حساب می‌آیند که خواص زیادی دارند و بسیاری از متخصصان از آنها به‌عنوان راز تناسب اندام یاد می‌کنند. به‌عنوان مثال، فیبر، سرعت عبور مواد غذایی از معده به روده را کم می‌کند و سبب ایجاد احساس سیری طولانی‌تر می‌شود. به این ترتیب با مصرف انواع سبزیجات دیرتر گرسنه می‌شوید، کمتر سراغ هله‌هوله‌های موجود درون یخچال و کابینت‌ها می‌روید و براحتی می‌توانید وزن کم کنید. به گفته دکتر توکلی، فیبرها علاوه بر این ویژگی درون کاهش کلسترول بد خون (LDL) هم تاثیر دارند و با تاثیر روی عملکرد مثبت روده‌ها از بروز یبوست پیشگیری می‌کنند.

 

امان از آلودگی سبزی‌ها


هر سال درون آستانه فصل تابستان موضوع آبیاری مزارع سبزی جنوب تهران با آب‌های آلوده و حتی فاضلاب‌ها دوباره مطرح می‌شود. هر چند بسیاری از مسئولان چنین ادعاهایی را به طور کامل رد می‌کنند، ولی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چنین چیزی می‌تواند واقعیت داشته باشد. درون هر صورت سوال اینجاست که آیا آب‌های آلوده داخل بافت سبزیجات هم نفوذ می‌کنند؟ درصورتیکه این طور هست روشی ازبرای از میان بردن آلودگی‌ها هنگام شستن وجود دارد؟

به گفته دکتر توکلی، آلودگی میکروبی و انگلی با اهمیت‌ترین نکته درون این زمینه هست. خبر خوب این که روش شست‌وشوی چهار مرحله‌ای سبب از میان رفتن همه آلودگی‌های میکروبی درون سبزیجات می‌شود، ولی متاسفانه سموم شیمیایی و فلزات سنگین را از میان نمی‌برد و می‌تواند سبب بروز بیماری‌های عفونی و گوارشی شود و زمینه بروز سرطان را هم فراهم کند.

 

نگرانی بیجا ممنوع

درون مورد سلامت سبزیجات موضوع استفاده کردن از کودهای آلوده انسانی و حیوانی هم مطرح هست، ولی درون صورتی که کود زیر خاک ریخته شود به حاصلخیزی زمین زراعتی کمک می‌کند، ولی درصورتیکه این کودها درون تماس مستقیم با سبزیجات باشند، آلودگی ایجاد می‌کنند و مصرف آنها ازبرای افراد مضر هست. بنابراین توصیه می‌شود سراغ محصولات ارگانیکی بروید که درون بعضی از فروشگاه‌ها موجودند یا خودتان دست به‌کار شوید و درون حیاط، باغچه کوچک یا گلدان‌های آپارتمانی‌ سبزی بکارید و با خیال راحت و یک شست‌وشوی ساده آنها را مصرف کنید.

 

شست‌وشوی ۴ مرحله‌ای سبزیجات

فارغ از مباحث مطرح شده، ازبرای اطمینان باید سبزیجات را قبل از مصرف به روش اصولی بشویید ،چون حتی درصورتیکه سبزیجات با آب‌های آلوده یا کودهای نامناسب آبیاری شده باشند به وسیله شست‌وشوی مناسب، آلودگی میکروبی آنها از میان می‌رود. نخستین مرحله شست‌وشو با آب و زدودن خاک یا مواد زائد همراه سبزی و‌ مرحله دوم اضافه کردن یک تا دو قطره مایع ظرفشویی به ظرف حاوی آب و سبزی هست. درون این مرحله انگل‌زدایی صورت می‌گیرد.

 

درون مرحله سوم باید سبزیجات را با یک قاشق محلول ضدعفونی‌کننده (موجود درون داروخانه‌ها) به مدت وقت سه تا پنج دقیقه با آب خیس کنیم. آخرین مرحله هم آبکشی سبزی با آب هست. یادتان باشد برخلاف باور عموم استفاده کردن از نمک ازبرای ضدعفونی‌ کردن سبزیجات هیچ تاثیری درون پاکسازی آنها ندارد. همچنین هنگام شست‌وشوی سبزیجات هم از مایع ظرفشویی و هم از محلول ضدعفونی‌کننده استفاده کردن کنید. مایع ظرفشویی ازبرای جدا کردن تخم‌انگل‌ها از سبزیجات مناسب هست و ماده ضدعفونی‌کننده ،میکروب‌های سبزی را از میان می‌برد. از طرفی دور ریختن برگ‌های رویی سبزیجات برگی مثل کاهو و کلم هم بسیار با اهمیت هست.

 

سبزی فریزری بهتر هست یا خشک شده؟

درون حال تماشای تلویزیون هستید، هوس قورمه‌سبزی می‌کنید و به فکر درست کردن این غذای خوشمزه می‌افتید، ولی آماده کردن سبزی این خورشت پرطرفدار دردسرهای زیادی دارد. پس چه بهتر که از قبل سبزی آماده داخل فریزر داشته باشید و بیشتر وقت‌تان را صرف جا افتادن غذا کنید. الان سوال اینجاست که آیا فریز کردن سبزیجات از ارزش غذایی آنها کم می‌کند؟ اصلا سبزی خشک بهتر هست یا سبزی منجمد؟

 

درون فرآیند خشک کردن، قسمت قابل‌توجهی از ویتامین C سبزی‌ از میان می‌رود، ولی بیشتر املاح آن‌ حفظ می‌شود. این درون حالی هست که منجمد کردن سبزی البته به شرط این که وقت زیادی از چیدن آن نگذشته باشد، سبب حفظ ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و املاح موجود درون آن می‌شود.

 

البته درون صورتی که از وقت برداشت محصول اطلاعی ندارید هیچ تفاوتی میان سبزی خشک شده و منجمد وجود ندارد به چه دلیل که هر دو مقداری از ارزش غذایی‌شان را طی فرآیند خشک شدن و انجماد از دست داده‌اند، ولی یادتان باشد طعم و بافت سبزی منجمد شده بهتر از نوع خشک آن هست و ازبرای این که خاصیت سبزی (بویژه سبزی‌قورمه) کمتر از دست برود، باید پس از شستن، خشک و خرد کردن بلافاصله آن‌ را داخل فریزر بگذارید.

 

منبع: جام جم

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *