معرفی انواع بیماری‌های روده +علائم و تفاوت آن‌ها

روده باریک طولانی‌ترین قسمت دستگاه گوارش نامیده می‌شود که حدود پنج تا ۶ متر طول دارد.

به گفته بهداشت نیوز: روده‌ها ؛ لوله‌های بلند طنابی شکلی هستند که سبب تجزیه غذا شده و از طریق آن غذای ورودی به بدن ماه دفع می شود.

روده و انواع آن

روده‌ها را می توان لوله‌های بلند طنابی شکلی نامید که غذا را تجزیه می‌کنند و تمام مواد مغذی و آب را از غذا می‌گیرند.

به این صورت که غذایی که می‌خوریم پس از این که معده مان را ترک می‌کند وارد روده‌ها می‌شود.

ما ۲ روده داریم ؛ روده کوچک و روده بزرگ.

روده بزرگ، آخرین مکانی هست که غذا قبل از ترک بدن به آن می‌رود و بیشتر کار گرفتن همه آب از مواد غذایی را انجام می‌دهد.

روده باریک

روده باریک طولانی‌ترین قسمت دستگاه گوارش نامیده می شود که حدود پنج تا ۶ متر طول دارد.

چون قطر این روده، باریک هست (تنها ۲ تا چهار سانتیمتر) به آن روده باریک یا روده کوچک گفته می‌شود (درون مقایسه با روده بزرگ که قطرش ۶ سانتیمتر هست).

نخستین قسمت از روده باریک که بلافاصله پس از معده قرار دارد، اصطلاحاً دوازدهه یا دئودنوم (Duodenum) نامیده شده‌هست.

دوازدهه کوتاهترین قسمت از روده باریک هست.

۲ قسمت دیگر از روده باریک، پس از دوازدهه قرار دارند. این ۲ قسمت به ترتیب عبارت‌اند از تهی‌روده و درازروده.

روده بزرگ

روده بزرگ؛ یا فراخ‌روده به خشی از لولهٔ گوارش پستانداران گفته می شود که میان روده باریک و مخرج قرار دارد و شامل کورروده cecum و پس‌روده Colon و راست‌روده Rectum هست.

طول روده بزرگ حدود یک و نیم متر هست. آب موجود درون غذا‌ها و همچنین بخشی از آبی که نوشیده‌ایم، درون روده بزرگ بازجذب می‌شود و سبب می‌شود که مدفوع از حالت مایع به حالت جامد تبدیل شود.

چگونه بیماری‌های روده را بشناسیم؟

بیماری‌های روده انواع مختلفی دارند که هر کدام نشانه‌های گوناگونی را داراست.

درون ادامه به علل و علائم بیماری‌های کورون، سندرم روده تحریک پذیر، سلیاک، کولیت اولسراتیو و دیورتیکولوز و تفاوت هر کدام را با سایر بیماری‌های روده می‌پردازیم.

بیماری های روده

درصورتیکه چند ساعت پس از خوردن غذا دچار درد شکم شوید، به طور مکرر اسهال داشته باشید، خونریزی از مقعد داشته باشید، کاهش وزن داشته باشید، دارای تعریق شبانه باشید و یا دچار تب عودکننده باشید، ممکن هست دچار یکی از بیماری‌های روده هستید.

بیماری کورون

از آنجایی که علائم بیماری کرون شبیه سایر بیماری‌های روده هست، تشخیص آن بسیار مشکل هست.

کورون یک بیماری مزمن هست که موجب التهاب روده می‌شود.

این بیماری بیشتر درون قسمت پایینی روده کوچک (ایلئوم) و روده بزرگ (کولون) تاثیر دارد، ولی می‌تواند هر جایی از لوله گوارش، از دهان تا مقعد را نیز مبتلا کند.

این التهاب درون تمام دیواره روده قرار دارد و موجب درد شکم، اسهال، تب و کاهش وزن می‌شود.

بیماری کرون ربطی به استرس ندارد.

دلیل بروز کورون

سیستم ایمنی این بیماران، دارای واکنش زیادی نسبت به مواد و باکتری‌های موجود درون روده هست.

هنگامی که گلبول‌های سفید خون به دیواره روده هجوم کنند، التهاب سمی را می‌سازند که موجب ورم مزمن روده و زخم شدن آن می‌شوند.

درصورتیکه بستگان درجه اول شما دچار این بیماری باشند، احتمال مبتلا شدن شما به این بیماری زیاد هست.

علائم بروز کورون

درد شکم اغلب درون یک‌چهارم قسمت پایینی و راست شکم

اسهال

خونریزی مقعد

کاهش اشتها

درد مفاصل

مشکلات پوستی

کودکان دارای این بیماری ممکن هست تاخیر رشد داشته باشند.

تشخیص بیماری کورون

از آنجا که هیچ آزمایش خاصی ازبرای تشخیص بیماری کورون وجود ندارد، پزشکان ترکیبی از آزمایشات را تجویز می‌کنند تا مطمئن شوند بیماری شما چیست و بیماری‌های دیگری که دارای علائم مشابه با کورون هستند را رد کنند.

بیماری‌هایی که علائمی شبیه کرون دارند شامل سندرم روده تحریک پذیر، سلیاک، کولیت اولسراتیو و دیورتیکولوز هست.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع دستگاه گوارش هست که می‌تواند بالا و پایین دستگاه گوارش را درگیر کند.

زنان ۲ تا سه برابر مردان به این بیماری دچار می‌شوند.

دلیل بروز IBS

به نظر می‌رسد، رشد بیش از حد باکتری‌ها درون روده باریک و روده بزرگ دلیل این بیماری باشد.

درون بیماران مبتلا به IBS، تولید گاز درون روده بزرگ سبب می‌شود، روده بزرگ بیش از حد فعال شود.

دارو‌های خاص و غذا‌ها (شکلات، غذا‌های چرب، لبنیات و حبوبات و الکل) سبب بدتر شدن علائم این بیماری می‌گردند.

زنان مبتلا به IBS، ممکن هست علائم بیماری را درون طول دوره قاعدگی خود داشته باشند و این نشان می‌دهد که هورمون‌های جنسی می‌توانند بر IBS اثر بگذارند.

بیشترین دلیل IBS به نظر می‌رسد که عفونت مزمن باکتری‌هایی که درون روده زندگی می‌کنند، باشد.

با وجود عفونت، اعصاب تخریب می‌شوند و یبوست رخ می‌دهد.

علائم IBS

پدرد شکم

یبوست و یا اسهال

نفخ

مدفوع همراه با مخاط

سوزش سردل

تهوع و استفرغ

بیماران مبتلا به این بیماری، معمولا درون هنگام اجابت مزاج درد ندارند و درون هنگام خوابیدن، علائم آن‌ها از میان می‌رود.

تفاوت با سایر بیماری ها

استرس علائم این بیماری را بدتر می‌کند.

این بیماری با بیماری کورون متفاوت هست، چون بیمار مبتلا به IBS علائم التهابی را ندارد. علائم التهاب عبارتند از: کاهش وزن، کم خونی، خونریزی از مقعد، مدفوع خونی و یا تب عودکننده.

علائم درون بالا و یا پایین دستگاه گوارش وجود دارد.

بیماری سلیاک

درون بیماری سلیاک، پوشش روده باریک تخریب می‌شود و با جذب مواد مغذی تداخل دارد.

بیماران دارای عدم تحمل پروتئینی به نام گلوتن هست. گلوتن درون گندم، جو، چاودار و جوی دوسر وجود دارد.

دلیل بروز سلیاک

درون این بیماران زمانی گلوتن خورده شود، سیستم ایمنی به سلول‌های جداره روده باریک هجوم می‌کند و موجب از میان رفتن پرز‌های روده می‌شود.

این پرزها، کارشان جذب مواد مغذی به خون هست و بدون آنها، سوء تغذیه رخ می‌دهد.

علائم سلیاک

علائم این بیماری نیز شبیه علائم بیماری کورون هست. علائم تنها منحصر به دستگاه گوارش نیست.

یک بیمار ممکن هست اسهال و درد شکم داشته باشد و بیمار دیگر دچار زودرنجی و افسردگی باشد.

درد استخوان

تاخیر رشد

تغییرات رفتاری

گرفتگی عضلانی

بی حسی اندام

زخم دهان

درماتیت (التهاب پوست)

تغییر رنگ دندان‌ها

عادت ماهانه نشدن

کمبود آهن

تفاوت با سایر بیماری ها

این بیماری با استرس، جراحی، بارداری، زایمان و عفونت ویروسی شدت می‌گیرد.

علائم منحصر به دستگاه گوارش نیست.

کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی

بیماری کولیت زخمی همانند بیماری کرون، یکی از بیماری‌های التهابی روده هست.

التهاب و زخم‌های کوچک درون دیواره روده بزرگ سبب این بیماری می‌شود.

التهاب درون مقعد و پایین‌ترین قسمت روده بزرگ رخ می‌دهد، ولی می‌تواند تمام روده بزرگ را درگیر کند.

زخم‌های کوچک درون محل التهاب سبب تخریب سلول‌های پوششی روده و خونریزی می‌شود و عفونت می‌کند.

دلیل بروز کولیت اولسراتیو

واکنش سیستم ایمنی به محیط زیست، رژیم غذایی و یا عفونت موجب ایجاد التهاب درون دیواره روده می‌شود.

علائم بروز کولیت اولسراتیو

اسهال خونی

درد شکم

خونریزی مقعد

کاهش اشتها

از دست دادن مایعات و مواد مغذی

تفاوت با سایر بیماری ها

این بیماری با استرس رابطه‌ای ندارد، ولی درون بعضی افراد، استرس موجب تشدید علائم بیماری می‌شود.

درون این بیماری التهاب درون قسمت بالای پوشش روده بزرگ وجود دارد، درون حالی که درون بیماری کورون، التهاب درون تمام دیواره دشوار روده‌ای وجود دارد.

بیماری دیورتیکولوز

بسیاری از مردم دارای کیسه‌های کوچکی درون روده بزرگ هست که به سمت بیرون برآمده هستند.

هر کیسه کوچک را به نام دیورتیکولوم می‌خوانند و روده‌ای که دارای این کیسه‌ها باشد را دیورتیکولوز می‌گویند.

زمانی این کیسه‌ها عفونی و یا ملتهب شوند، به نام دیورتیکولیت خوانده می‌شود.

دلیل بروز دیورتیکولوز

درون کشور‌هایی که رژیم غذایی آن‌ها از لحاظ فیبر غذایی کمبود دارد، این بیماری شایع هست.

فیبر سبب می‌شود مدفوع راحت‌تر دفع شود و از یبوست جلوگیری می‌کند.

هنگامی که مدفوع و یا باکتری درون دیورتیکولوم گیر کند، موجب عفونت آن و بروز بیماری می‌شود.

علائم بروز دیورتیکولوز

درد خفیف شکم

حساسیت زیاد به لمس درون قسمت چپ و پایین شکم

نفخ

یبوست

تهوع

استفراغ

لرز

تفاوت با سایر بیماری ها

استرس با این بیماری درون ارتباط هست.

علائم این بیماری ناگهانی و بدون علائم هشداردهنده بوجود می‌آیند.

منبع: باشگاه خبرنگاران