نخستین نشانه‌ای که خبر از سکته مغزی می‌دهد

تاریخ منتشر شدن: چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ – ۱۴:۱۳

فشارخون بالا یا پرفشاری خون علی‌رغم این که علائم خاصی ندارد، می‌تواند آسیبی با اهمیت به قلب و عروق وارد کند.

به گفته بهداشت نیوز: با توجه به اهمیت کنترل فشارخون درون حفظ سلامت و لزوم رعایت فاکتور‌های دخیل دربروز این بیماری بعضی نکات روز ۱۷ ماه می‌مصادف با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی کنترل فشار خون نامگذاری شده هست…به دلیل اهمیت کنترل فشارخون درون حفظ سلامت و لزوم رعایت فاکتور‌های دخیل دربروز این بیماری، روز ۱۷ ماه می‌مصادف با ۲۷ اردیبهشت ماه، روز جهانی کنترل فشار خون نامگذاری شده هست.

درون این راستا با مدیریت و برنامه ریزی‌های حوزه وزارت بهداشت و درمان از ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری لغایت ۱۵ تیر ماه سال ۹۸ با بسیج ملی کنترل فشار خون، تلاش می‌شود ضمن آگاهی دادن عموم مختلف شهروندان، به ارزیابی، کنترل و پیشگیری از این بیماری مورد توجه قرار گیرد و افراد بالای ۳۰ سال واجد فشار خون بالا جهت درمان به سطوح درمانی معرفی شوند.

” فشارخون بالا ” یا ” پرفشاری خون ” که با اهمیت‌ترین و نخستین عامل خطر سکته مغزی و با اهمیت‌ترین عامل بیماری‌های قلبی عروقی هست، علی‌رغم این که علائم خاصی ندارد، می‌تواند آسیبی با اهمیت به قلب و عروق وارد کند و به‌طور تقریبی درون طول سال‌ها همه ارگان‌های حیاتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. فشار خون درون صورت کنترل نشدن تهدید جدی ازبرای سلامت شماست و به اختلالتی مانند نارسایی و حملات قلبی، آنفارکتوس میوکارد وسکته‌های مغزی منجر می‌شود درون حالی‌که می‌تواند با تشخیصی ساده توسط پزشک کنترل شود.

عوامل موثر درون ابتلا به فشار خون بالا

سابقه خانوادگی، افزایش سن، دیابت، مصرف الکل و استعمال دخانیات، مصرف غذا‌های چرب و پرنمک و میزان رسوب چربی درون جدار رگ‌ها (بیماری تصلب شرائین)، مصرف نکردن میوه و سبزیجات به مقدارکافی، ورزش نکردن وچاقی و عدم تحرک بدنی کافی، خشم و استرس، بیماری‌های کلیوی، شاخصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانند میزان درآمد و سطح سواد از عوامل تاثیرگزار بر این بیماری هست.

آپنه انسدادی خواب، مشکلات کلیوی وتومور‌های غده آدرنال، مشکلات تیروئید، نقص‌های خاصی مادرزادی که درون رگ‌های خونی وجود دارند، بعضی از دارو‌ها مانند قرص‌های ضد بارداری، دارو‌های سرماخوردگی، ضدانعقادها، دارو‌های ضد درد، آمفتامین‌ها و بعضی از دارو‌های مخدر مانند کوکائین نیز می‌توانند سبب فشار خون بالا شوند. از آنجایی که فشارخون روز به روز تغییر می‌کند، اندازه گیری باید درون چند نوبت و درون شرائط خاص انجام شود تا مورد تائید باشد.

به‌طور معمول تا زمانی که فشار خون به مرحله شدید و تهدید کننده نرسد علائم خاصی را نشان نمی‌دهد؛ از ان رو لازم هست ضمن معاینات ادواری، پس از تشخیص، پیگیری‌های لازم و جدی صورت گیرد و دارو‌های تجویز شده توسط پزشک به صورت صحیح و دقیق مصرف شود.