ویتامین های بیماری ‌زا | بهداشت نیوز

کد خبر: ۱۰۳۹۲۰

تاریخ منتشر شدن: یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ – ۱۶:۴۸

ویتامین ‌ها ترکیباتی آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی ازبرای سوخت و ساز مواد‌ غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند.


به گفته بهداشت نیوز: تغذیه ی ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌ شود و به بیماری‏ های مختلف می ‌انجامد.


ویتامین ‌ها، سوخت و ساز بدن را تنظیم می ‌کنند و تنها کمبود یک ویتامین می ‌تواند، تمام بدن انسان را به مخاطره اندازد. خوب هست بدانید که بیشتر ویتامین ‏ها از منبع ها اصلی طبیعی استخراج می ‌شوند و درصورتیکه هر فردی درون برنامه غذایی خود هرم غذایی را رعایت کند، به اندازه کافی به بدن خود ویتامین می ‌رساند مگر این که به‌ دلیل عدم‌ جذب بدن و یا بیماری که احتیاج بدن به ویتامین‌ ها را بیشتر می‌ کند فرد مجبور به استفاده کردن از مکمل‌ های ویتامینی ‌شود؛ درغیر این صورت مصرف خودسرانه ویتامین ‌ها نه‌ تنها ازبرای سلامتی مطلوب نیست گاهی عوارض جبران ‌ناپذیری نیز درون پی خواهد داشت.


بسیاری از ویتامین ‌ها قابل ذخیره شدن درون بدن نیستند؛ از این ‌رو می ‌توان گفت که بدن ویتامین‌ های افزون بر احتیاج خود را به راحتی دفع می‌ کند.


دکتر همایون واحدی، فوق ‌تخصص گوارش و کبد درون این رابطه می ‌گوید: دلیلی ندارد یک جوان ۲۰ ساله که تغذیه مناسبی نیز دارد، ویتامین مصرف کند؛ چون افرادی احتیاج به مصرف ویتامین دارند که یا بدن آن ها قادر به جذب ویتامین نیست یا به‌ دلیل بیماری، ویتامین کمی را دریافت می‌ کنند.


به گفته وی، کلسیم درون مواقع احتیاج بدن به این ماده، باید مصرف شود. به ‌عنوان نمونه فرد بر اثر خوردن دارویی دچار کمبود کلسیم می‌ شود یا زنان پس از یائسگی و دادن آزمایش تراکم استخوان با تجویز پزشک کلسیم مصرف می ‌کنند. درون این میان افرادی که با مشکل جذب کلسیم مواجه هستند همیشه باید این ترکیبات را مصرف کنند ولی درصورتیکه اشخاص سالمی مانند مردان، خودسرانه ویتامین بخورند ممکن هست دچار عوارضی شوند. بعضی افراد ترکیباتی مانند روی و کلسیم را خودسرانه و با قیمت ‌های زیاد خریداری می ‌کنند ولی این کار دور ریختن پول هست؛ به چه دلیل که ازبرای ساخت آن ها از موادی مانند اسانس استفاده کردن می‌ شود که ممکن هست نه تنها اثر مثبت بر سلامت نداشته باشد بلکه عوارضی نیز درون پی دارد.


دکتر علی ‌‌اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی درون این رابطه می ‌گوید: مصرف خودسرانه مکمل‌ های مولتی ‌ویتامین مطلقا توصیه نمی ‌شود چون با رعایت اصول هرم غذایی، نیازی به مصرف مولتی ‌‌ویتامین‌ها باقی نخواهد ماند.


ویتامین‌ های محلول درون چربی و آب با رعایت اصول هرم غذایی، به اندازه کافی به بافت‌ های بدن می ‌رسد و مصرف خودسرانه مکمل ‌های مولتی ‌ویتامین، تنها خرج بیشتر ازبرای مصرف ‌کننده دارد.


احتمال مسمومیت درون صورت مصرف مکمل‌ های مولتی ‌ویتامین نیز وجود دارد چون ویتامین‌ های محلول درون چربی موجود درون این مکمل‌ ها درون بافت ‌های بدن باقی می‌ ماند و علاوه بر مسمومیت ممکن هست به ریزش مو، کاهش وزن و مشکلات پوستی منتهی شود.


متأســفانه هـــم‌ اکنون انــواع مولتی ‌ویتامین‌ ها به ‌وفور درون جامعه یافت می‌ شود، به ‌طور مثال به بهانه سودمند بودن ویتامین E افراد مختلف به مصرف آن مبادرت می ‌ورزند درحالی‌ که احتیاج خود به این ویتامین را با خوردن ۲ عدد گردو درون روز و دو وعده ماهی درون هفته می ‌توانند تأمین کنند.


دکتر رشیدی مقاصد درمانی را تنها هدف مصرف مولتی ‌ویتامین عنوان کرد و گفت: به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود؛ چون که افراد عادی درون شرایط معمولی نیازی به این مکمل ندارند، تنها درون صورت انجام آزمایش‌ ها و تأیید کمبود ماده معدنییا ویتامینی خاص درون بدن، مصرف این نوع مکمل تجویز می ‌شود.


پژوهشگران درمورد مصرف خودسرانه ویتامین C درون ورزشکاران هشدار می ‌دهند. بر خلاف باور بسیاری از ورزشکاران، مصرف ویتامین C نه تنها سبب بهبود عملکرد ورزشی نمی ‌شود، بلکه حتی میزان تطابق بدن و جواب عضلات را به ورزش ‌های استقامتی کاهش می ‌دهد.


پژوهشگران اخیرا با تحقیق تعدادی مرد که درون یک برنامه ورزشی استقامتی ۸ هفته شرکت کرده بودند و تعدادی از آن ها روزی یک گرم ویتامین C می‌ خوردند، متوجه شدند میزان استفاده کردن عضلات از اکسیژن و تطابق بدن با ورزش درون مردانی که ویتامین C نمی‌ خوردند، ۲۲ درصد بیش از مردانی هست که به‌ طور خودسرانه ویتامین C مصرف می ‌کنند.


با وجود این که ویتامین ‌ها ازبرای سلامت بدن مفید هستند، مصرف ویتامین E به‌ ویژه ازبرای افرادی که ناراحتی قلبیدارند ممکن هست عوارضی داشته باشد.


متخصصان معتقدند که بر خلاف تصورات گذشته این ویتامین نقشی درون سالم نگاه داشتن سرخرگ‌ ها و جلوگیری از سکته قلبی ندارد.


با توجه به این که درون بعضی از قرص‌ های مکمل ویتامین E، بتاکاروتن نیز وجود دارد ترکیب این دو ماده می ‌تواند بهسلامت قلب صدمه بزند ومصرف زیاد آن مشکلاتی را ازبرای افراد ایجاد می ‌کند.


احتمال بروز ناراحتی ‌های قلبی درون افرادی که دائم درون حال استفاده کردن از ویتامین E هستند بیشتر از افرادی هست که از این ویتامین استفاده کردن نمی‌ کنند.


کارشناسان خاطرنشان می ‌کنند که استفاده کردن از هر شکل ویتامین به شکل قرص یا کپسول و پودر باید حتما طبق تجویز پزشک متخصص انجام گیرد.


عاقلانه رفتار کنید!


علاوه بر مواد معدنی، ویتامین ‌ها نیز مورد احتیاج بدن هستند؛ چون بدون حضور آن ها درون غذا، سلامتی و تعادل اعضای بدن ناپایدار می ‌شود و درون اعمال حیاتی اختلالاتی ایجاد می ‌شود و عوارضی بروز می ‌کند که گاه منجر به مرگ می ‌شود. ویتامین ‌ها سبب تسهیل سوخت و ساز بدن، اسیدهای آمینه، چربی ‌ها و کربوهیدرات‌ ها می‌ شوند و رشد و نمو و ترمیم سلول ‌های بدن را میسر می ‌سازند.


بعضی از ویتامین ‌ها سبب جذب مواد‌غذایی درون روده می‌ شوند و بعضی نیز به‌ عنوان کاتالیزور عمل می‌ کنند. عمل آن ها روی بافت ‌های اپی ‌تلیال و همچنین استخوان بوده و درون مجموع هر کدام از آن ها از بروز یک عارضه جلوگیری می ‌کند.


کارشناسان تغذیه معتقدند که، گرچه هر ویتامینی به مقدار بسیار اندکی ازبرای رفع احتیاج بدن کافی هست ولی باید گفت که نگرانی مردم از کمبود ویتامین، چندان هم بی‌ پایه نیست. غذایی که می ‌خوریم درصورتیکه متنوع باشد، ویتامین‌ های ضروری را خود به ‌خود به بدن مان می ‌رساند ولی اشکال این هست که بسیاری از مردم درون انتخاب خوراک خود، عاقلانه رفتار نمی ‌کنند؛ به این معنی رعایت نمی‌ کنند که غذای شان متنوع باشد. همچنین از غذاهای اساسی و مهمی که ویتامین‌ ها را ازبرای شان تأمین کند، غافل هستند. به چنین افرادی باید مقداری ویتامین اضافی بخورانیم تا جبران کمبودشان بشود.


ویتامین ‌ها را به دو دسته با اهمیت، شامل ویتامین‌ های محلول درون آب و ویتامین‌ های محلول درون چربی، تقسیم کرده ‌اند. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D و ویتامین A را محلول درون چربی و ویتامین C و ویتامین‌ های گروه B را محلول درون آب دانسته ‌اند.


 


منبع: باشگاه خبر نگاران

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *