پر شدن کیسه صفرا چه علائمی دارد ؟

تاریخ منتشر شدن: دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ – ۱۸:۰۶

پر شدن کیسه صفرا درون اثر بیماری‌هایی مانند سنگ صفراوی، کولیک صفراوی و التهاب کیسه صفرا پدید می‌آید. درون بعضی مواقع ازبرای درمان بیماری کیسه صفرا برداشته می‌شود.

به گفته بهداشت نیوز: کیسه صفرا با ذخیره صفرا و آزاد کردن آن درون روده کوچک درون وقت ورود غذا به هضم و گوارش کمک می‌کند.

دلیل پر شدن کیسه صفرا چیست؟ کیسه صفرا عضو کوچکی درون زیر کبد هست. این کیسه صفرا را ذخیره می‌کند و درون وقت هضم غذا آن را درون روده کوچک آزاد می‌کند. صفرا مایع زرد رنگ تولید شده توسط کبد هست که به بدن کمک می‌کند تا چربی و سموم را از میان ببرد. بعضی از بیماری‌ها وجود دارند که بر کیسه صفرا تاثیر می‌گذارند. درون این مقاله به تحقیق انواع بیماری‌های کیسه صفرا، نحوه تشخیص، گزینه‌های درمان و روش‌های پیشگیری می‌پردازیم.

بعضی از مشکلات رایجی که می‌توانند بر کیسه صفرا تاثیر گذارند عبارتند از:

۱. سنگ صفرا

شایع‌ترین بیماری کیسه صفرا سنگ صفراوی هست. سنگ‌های صفراوی سنگ‌های کوچک کلسترولی هستند که درون کیسه صفرا تشکیل می‌شوند. سنگ‌ها معمولا نشانه‌ای ندارند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

۲. کولیک صفراوی

کولیک صفراوی شرایطی گفته می‌شود که سنگ بزرگ صفرا درون مجرای صفراوی گیر می‌افتد و سبب انسداد می‌شود. این بیماری سبب درد ناگهانی درون قسمت فوقانی بدن به خصوص پس از خوردن غذا‌های پر چرب می‌شود. این درد با رفتن به دستشویی و استفراغ بهتر نمی‌شود و ممکن هست ۱ تا ۵ ساعت طول بکشد.

۳. التهاب کیسه صفرا

انسداد کیسه صفرا توسط سنگ‌های صفراوی می‌تواند سبب التهاب و ورم درون این عضو شود. دو نوع التهاب حاد و مزمن وجود دارد. التهاب حاد با درد شدید و ناگهانی، حالت تهوع و استفراغ و تب همراه هست. درد معمولا میان ۶ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

تقریبا دلیل ۹۵ درصد موارد التهاب کیسه صفرا، سنگ‌های صفراوی هستند با این حال عفونت، عمل جراحی، تومور‌هایی که سبب ترشح بیش از حد صفرا می‌شوند و سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند منجر به التهاب حاد کیسه صفرا شود. التهاب مزمن ناشی از التهاب دراز مدت وقت کیسه صفرا هست. افرادی که مبتلا به التهاب مزمن هستند درد کمتری دارند و به ندرت تب را تجربه می‌کنند. عفونت و پاره شدن کیسه صفرا از عوارض جدی التهاب کیسه صفرا هستند.

بیماری‌های دیگری که بر مجرای صفراوی تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

*سیروز اولیه صفراوی: سیروز اولیه یک بیماری مزمن هست که درون آن مجرای صفرا درون کبد به کندی از میان می‌رود، با از میان رفتن مجرای صفراوی، صفرا به کبد بر می‌گردد و به زخم برگشت ناپریز بافت کبد (سیروز) منجر می‌شود.

*تومور‌های مجرای صفراوی و کیسه صفرا: تومور مجرای صفراوی به ندرت اتفاق می‌افتد. افزایش سن یا سیروز سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

*پانکراتیت و تومور‌های پانکراس: پانکراتیت التهاب لوزالمعده هست. این وضعیت درون اثر سنگ‌های صفراوی، بعضی عفونت‌های ویروسی، آنزیم‌های گوارشی و بعضی دارو‌ها ایجاد می‌شود. بسیاری از تومور‌های پانکراس می‌توانند مجرای صفراوی که از طریق آن صفرا از کبد خارج می‌شود را مسدود کنند.

بعضی از علائم التهاب و پر شدن کیسه صفرا عبارتند از:

*درد شدید درون سمت راست یا قسمت مرکزی شکم

*درد شدیدی که تا شانه راست و کمر گسترش می‌یابد

*حالت تهوع و استفراغ

*تب

*زردی پوست و چشم

*تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع به رنگ روشن‌تر و خاکستری

تشخیص پر شدن کیسه صفرا

*تحقیق تاریخچه پزشکی و معاینه: پزشک سابقه شخصی و خانوادگی بیماری کیسه صفرا را تحقیق می‌کند و درون مورد علائمی مانند شروع درد شکمی با خوردن غذا‌های پر چرب سوال می‌پرسد.

*آزمایش خون: التهاب، عفونت و سنگ کیسه صفرا می‌تواند سبب افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون و افزایش آنزیم‌های کبد شود.

*تصویر برداری: تست اولیه ازبرای تحقیق کیسه صفرا انجام سونوگرافی هست. سایر تست‌هایی که به تشخیص دلیل بیماری کیسه صفرا کمک می‌کنند عبارتند از: سی تی اسکن، ام ار ای، کولانژیوگرافی

درمان

ازبرای درمان التهاب کیسه صفرا بیمار درون بیمارستان بستری می‌شود. هدف درمان کنترل علائم و کاهش التهاب هست. درمان شامل موارد زیر هست:

*ممنوع کردن خوردن یا نوشیدن ازبرای کاهش التهاب کیسه صفرا

*تزریق سرم ازبرای جلوگیری از بی آبی بدن

*آنتی بیوتیک ازبرای درمان عفونت

*دارو‌های ضد درد ازبرای کنترل درد

جراحی برداشتن کیسه صفرا

درون موارد پیچیده مانند پر شدن کیسه صفرا درون اثر وجود سنگ صفراوی جراحی برداشتن کیسه صفرا (کلسیستکتومی) انجام می‌شود. معمولا این جراحی یک روش کم تهاجمی هست که با ایجاد چند برش کوچک روی شکم انجام می‌شود. روش باز ازبرای حذف کیسه صفرا به ندرت انجام می‌شود. کیسه صفرا یک عضو ضروری بدن نیست و پس از برداشتن کیسه صفرا، صفرا مستقیما به روده کوچک وارد می‌شود. سو هاضمه، نفخ و اسهال از عوارض جانبی برداشتن کیسه صفرا هستند.

پیشگیری از پر شدن کیسه صفرا‌

می‌توان خطر ابتلا به التهاب کیسه صفرا را کاهش داد. بعضی از مسیر‌های پیشگیری از التهاب کیسه صفرا عبارتند از:

*کاهش وزن کنترل شده: کاهش وزن سریع خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد. درصورتیکه قصد کاهش وزن دارید ۰…۵ تا ۱ کیلوگرم وزن درون یک هفته از دست دهید.

*حفظ وزن متعادل: داشتن اضافه وزن احتمال ایجاد سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد. ازبرای رسیدن به وزن سالم، کالری را کاهش دهید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

*رژیم غذایی سالم: رژیم‌های غذایی با چربی زیاد و کم فیبر خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد. ازبرای کاهش خطر ابتلا رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید.

منبع : عصرایران