۹ فرمان طلایی ازبرای پیشگیری از سکته مغزی

کد خبر: ۱۱۱۰۲۹

تاریخ منتشر شدن: دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ – ۰۹:۲۲

سکته مغزی را روز جهانی سکته مغزی برابر با ٢٩ اکتبر درون سراسر کشورها، هشداری به مردم، دولتها، سازمانهای مسئول سلامت و سایر موسسات شهروندی اعم از دولتی و مدنی هست؛ این که سکته مغزی ماهیتا یک بیماری جدی و شایع هست و البته می توان آن را پیشگیری و درمان کرد.


به گفته بهداشت نیوز: علاوه بر این، نجات یافتگان سکته مغزی را می توان تحت مراقبتهای حمایتی و توانبخشی داد.


سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز هست که به دلیل انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت از بافت مغز ایجاد می شود. به بیان دیگر درصورتیکه خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود٬ این قسمت از مغز دیگر نمی ‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. این وضعیت را اصطلاحا سکته مغزی می ‌نامند.


هر سکته مغزی قابل پیشگیری نیست ولی بعضی از عوامل خطر قابل پیشگیری، شناخته شده هست که می توان با تغییر درون شیوه زندگی و عادات از بروز سکته مغزی پیشگیری کرد.


کاهش فشار خون: کنترل فشار خون یکی از ساده ترین و البته موثرترین مسیر های کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی هست. این درون مورد کسانی که سابقه خانوادگی فشار خون دارند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. ازبرای مثال درصورتیکه یکی از والدین فشار خون بالاتر از ۱۴۰/۹۰ دارد، بقیه افراد خانواده باید تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند. حتی درصورتیکه خرج خرید دستگاه کنترل فشار خون بالا باشد، باز هم ارزش پیگیری وضعیت سلامت را دارد.


فعالیت فیزیکی: انجام ورزش های منظم، گیم های ورزشی، رفتن به باشگاه یا حتی پیاده روی درون کشورهای توسعه یافته با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی گره خورده هست. فعالیت بدنی می تواند به شما کمک کند تا وزن سالم را حفظ و سطح کلسترول و فشار خون خود را پایین بیاورید. ازبرای بزرگسالان، توصیه عمومی ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط مثل پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری درون هر هفته هست.


تعادل رژیم غذایی: یک رژیم غذایی متعادل ازبرای دوری از خطر سکته مغزی شامل اجتناب از گوشت های فراوری شده و محدود کردن مصرف گوشت قرمز، غذاهای شور و سرخ شده هست. رژیم غذایی مدیترانه ای که با میوه ها و سبزیجات، روغن زیتون، و ماهی عجین شده، بهترین رژیم ازبرای پیشگیری از سکته مغزی هست.


پیشگیری از چاقی: چاقی می تواند به فشار خون بالا و کلسترول بالا کمک کند. چاقی اغلب با رژیم غذایی و ورزش مدیریت می شود. زمانی که از دست دادن وزن با رژیم غذایی و ورزش به تنهایی دشوار باشد، گاهی اوقات، مکمل های کاهش وزن و یا جراحی ازبرای کاهش وزن کمک کننده هست.


ترک سیگار: سیگار نه تنها با افزایش خطر ابتلا به سرطان های ریه و معده ارتباط دارد، بلکه عامل خطر عمده ازبرای ابتلا به سکته مغزی نیز محسوب می شود. جالب هست بدانید که حتی زندگی کردن با فرد سیگاری، خطر ابتلا به سکته مغزی را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از اثرات مضر سیگار کشیدن پس از قطع سیگار درون طول وقت می تواند معکوس باشد. اغلب، ترک سیگار هنگامی که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده هدایت شود، موفق تر هست.


پیشگیری از بیماری های قلبی: بیماری های قلبی و سکته مغزی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. مشکلات ریتم قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی یک عامل خطر عمده ازبرای سکته مغزی محسوب می شود؛ درصورتیکه بدون درمان رها گردد. معاینات منظم قلبی، استفاده کردن از داروها و تغییرات سبک زندگی خطر ابتلا به سکته های مغزی ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


مدیریت دیابت: دیابت می تواند به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیماری های عروقی مغز کمک کند. دیابت یک اختلال سوخت و ساز قند خون هست و ممکن هست مادرزادی یا اکتسابی باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ احتیاج به مدیریت دقیق سطح قند خون دارند که معمولا با انسولین درمانی این کار انجام می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ احتیاج به مدیریت مصرف غذا، کنترل وزن و گاهی دارو درمانی ازبرای حفظ سطح مطلوب قند خون دارند. ناگفته نماند که با توجه به آمارهای انجمن دیابت آمریکا، خطر ابتلا به سکته مغزی درون مبتلایان به دیابت یک و نیم برابر بیشتر از جمعیت عمومی هست.


دوری از استرس: استرس می تواند یک عامل خطر عمده سکته مغزی باشد و آنهم با افزایش فشار خون، بیماری های قلبی، دیابت و بیماری عروق مغزی. مدیریت اضطراب و استرس اغلب شامل یک رویکرد جامعه به رفتار و واکنش های احساسی هست. استرس قابل اندازه گیری نیست و احتیاج به یک رویکرد بلند مدت وقت ازبرای کنترل بهینه دارد.


کاهش سطح کلسترول: کلسترول بالا می تواند به بیماری های قلبی و بیماری عروق مغزی کمک کند. این معمولا درون نتیجه یک رژیم غذایی با انواع چربی ناسالم بالا اتفاق می افتد. پایین آوردن کلسترول به یک رژیم غذایی با چربی متوسط، ورزش با شدت متوسط و گاهی دارو درمانی احتیاج دارد.


 


منبع: آوای سلامت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *