به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

مهمترین چیزهایی که باید در مورد حساسیت به آفتاب بدانید

یکی از چیزهایی که می تواند در سفر تابستانی یا حتی یک گردش کوتاه مدت زمان ما را تلخ کند، بازگشت است آلرژی به نور خورشید است. برای افرادی که پوست آنها مستعد ابتلا به این آلرژی است، مشکل حساسیت به نور خورشید می تواند با قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور خورشید رخ دهد. هنگام مواجهه با این مشکل، اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که چرا این اتفاق برای پوست ما افتاده است و برای آن چه باید بکنیم؟ اگر شما یا یکی از اطرافیانتان این حساسیت را دارید یا مشکوک هستید که مشکل پوستی شما ناشی از این آلرژی است، با ما همراه باشید تا هر آنچه را که باید در مورد علائم، تشخیص و درمان آلرژی خورشید بدانید، بدانید.

آلرژی به آفتاب چگونه ایجاد می شود؟

آلرژی در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن به قرار گرفتن در معرض نور خورشید است که اغلب به صورت بثورات پوستی قرمز خارش دار دیده می شود. این عارضه بیشتر در قسمت جلوی گردن، پشت دست ها، سطح خارجی بازوها و پاها و روی پاها دیده می شود. البته در موارد نادری ممکن است واکنش پوستی شدید باشد و در سایر نقاط بدن نیز کهیر یا تاول های کوچک ایجاد کند.

شایع ترین نوع حساسیت به نور خورشید «فتوراش چند شکلی» نام دارد که به آن سمیت نوری یا آفتاب سوختگی نیز می گویند. موارد خفیف این آلرژی ممکن است بدون درمان برطرف شود، اما موارد شدید را می توان با کمک داروهایی مانند کرم ها یا قرص های استروئیدی درمان کرد. در افراد با پوست حساس که از نوع حاد حساسیت به نور خورشید رنج می برند، پیشگیری و محافظت از پوست در برابر نور خورشید مهمترین و اصلی ترین گام در کنترل این بیماری است.

علائم حساسیت به آفتاب

شناخت علائم مشکلات پوستی علاوه بر اینکه به شما امکان می دهد در صورت بروز مشکلات جزئی اقدامات لازم را انجام دهید، به شناخت هر چه سریعتر علائم بیماری ها و مشکلات جدی مانند علائم سرطان پوست و درمان به موقع آن کمک می کند. در مورد برخی از انواع حساسیت به آفتاب، سرعت تشخیص علائم نیز مهم است.

علائم ظاهری حساسیت به نور خورشید در شرایط مختلف متفاوت است و همیشه یکسان نیست. این تفاوت به علل این بیماری بستگی دارد، اما به طور کلی علائم و نشانه های این بیماری عبارتند از:

• قرمزی پوست
  • خارش یا درد
  • برجستگی های کوچکی که ممکن است با هم ترکیب شوند و توده های بزرگی را تشکیل دهند
  • پوسته پوسته شدن پوست و دلمه یا خونریزی
  • تاول یا کهیر

معمولاً این علائم و نشانه ها پس از چند دقیقه تا چند ساعت قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر می شوند.

چرا پوست ما به نور خورشید حساس است؟

به طور کلی، مشخص نیست که چرا برخی افراد به نور خورشید حساسیت دارند و برخی دیگر حساسیت ندارند. اما می توان گفت تغییراتی که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ایجاد می شود باعث تحریک و بروز این نوع حساسیت می شود.

در واقع، سیستم ایمنی بدن برخی از قسمت‌های پوست را که در معرض نور خورشید تغییر کرده‌اند، به‌عنوان اجسام خارجی شناسایی می‌کند و سیستم‌های دفاعی بدن را برای مقابله با آن‌ها فعال می‌کند. این واکنش بدن باعث واکنش آلرژیک و ایجاد بثورات پوستی، تاول های کوچک و در موارد نادر، انواع دیگر ضایعات پوستی می شود.

با این حال، علت دقیق این واکنش هنوز ناشناخته است. البته عوامل ژنتیکی می تواند در این زمینه نقش داشته باشد و علاوه بر آن استفاده از برخی داروها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و ابتلا به برخی بیماری ها نیز می تواند باعث حساسیت بیشتر پوست به نور خورشید شود.

آلرژی به نور خورشید

آلرژی به نور خورشید انواع مختلفی دارد و شدت و خطر آن متفاوت است. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خارش ناشی از نور خورشید (Actinic Prurigo)

این نوع حساسیت خورشیدی یک مشکل ارثی است. علائم و نشانه های آن قوی تر از انواع دیگر است. اگرچه این مشکل ممکن است در بین همه نژادها رخ دهد، اما در بومیان آمریکا و قفقازی ها شایع تر است. علائم و نشانه های این بیماری از دوران کودکی خود را نشان می دهد.

واکنش فتوآلرژیک

این نوع حساسیت به خورشید زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده شیمیایی که قبلاً روی پوست اعمال شده است، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید واکنش نشان می‌دهد. از جمله این مواد شیمیایی می توان به انواع داروها، ضدآفتاب ها، لوازم آرایشی و عطرها اشاره کرد که می توانند این مشکل را ایجاد کنند. گاهی علائم این بیماری پس از دو تا سه روز ظاهر می شود.

بثورات بینایی چند شکلی (PMLE)

این نوع حساسیت شایع ترین نوع حساسیت به آفتاب است. این عارضه در زنان بیشتر از مردان است و معمولاً در سنین نوجوانی تا بیست سالگی رخ می دهد. بثورات نور چند شکلی معمولاً به شکل بثورات پوستی است که باعث خارش می شود و ممکن است به صورت تاول یا لکه های قرمز روی پوست ظاهر شود. این مشکل اغلب در فصل بهار رخ می دهد و علائم آن معمولاً چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می شود.

کهیر خورشیدی

این نوع یکی از موارد نادر حساسیت خورشیدی است که باعث کهیر می شود. کهیر فقط چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می شود. این عارضه اغلب در زنان جوان دیده می شود. علائم این بیماری می تواند خفیف و شدید باشد و در برخی موارد حتی ممکن است به شوک آنافیلاکتیک (یک واکنش آلرژیک شدید که زندگی فرد را تهدید می کند) منجر شود.

کهیر ناشی از نور خورشید

کدام قسمت های بدن تحت تاثیر حساسیت به نور خورشید قرار می گیرند؟

اگرچه آلرژی خورشیدی در هر قسمتی از پوست دیده می شود، اما در بیشتر موارد در قسمت هایی از بدن مانند بازوها، پاها، دست ها و پشت گردن که بیشتر در معرض نور خورشید هستند دیده می شود. موارد شدید این حالت حتی در قسمت هایی از بدن که زیر لباس هستند نیز دیده شده است. جالب اینجاست که این مشکل در قسمت هایی از بدن مانند صورت و پشت دست ها که معمولا در معرض نور خورشید هستند، ایجاد نمی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید با واکنش های پوستی غیرعادی و آزاردهنده مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر این علائم شدید هستند یا به مرور زمان درمان نشدند، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر تنها چند دقیقه پس از قرار گرفتن در زیر نور خورشید، روی پوست خود مشاهده کردید، با توجه به خطر ابتلا به شوک آنافیلاکتیک در «کهیرهای خورشیدی»، بهتر است در اسرع وقت به مرکز درمانی مراجعه کنید.

آلرژی به آفتاب چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص ابتلا به این حساسیت و تشخیص علائم آن از موارد مشابه کار پزشک متخصص است. متخصص پوست شما را معاینه می کند و در مورد داروهایی که مصرف می کنید و سابقه پزشکی خانوادگی شما برای تشخیص این بیماری سؤالاتی می پرسد. گاهی ممکن است نیاز به انجام آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون، تست حساسیت به نور خورشید (در این روش حساسیت پوست به اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی اندازه گیری می شود) یا نمونه برداری باشد. نگران نباشید زیرا این آزمایشات علاوه بر تشخیص حساسیت پوست به آفتاب، وجود سایر مشکلات پوستی مانند اگزما یا لوپوس را نیز بررسی می کند.

عوامل خطر این آلرژی چیست؟

عواملی که در تعیین خطر آلرژی به آفتاب موثر هستند عبارتند از:

نژاد

این مشکل پوستی ممکن است در هر فردی رخ دهد، اما افرادی که پوست روشن‌تری دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از حساسیت‌های خورشیدی هستند.

قرار گرفتن در معرض مواد خاص

برخی از علائم آلرژی خورشیدی زمانی خود را نشان می دهند که پوست شما قبلاً در معرض موادی مانند عطر، مواد ضدعفونی کننده و حتی برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در ضدآفتاب ها قرار گرفته و سپس در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد. البته این هرگز به معنای حذف ضد آفتاب نیست (ضد آفتاب یکی از ضروری ترین محصولات مراقبت از پوست و پیشگیری از سرطان پوست است). اگر علت آلرژی شما مواد شیمیایی است، می توانید با مشورت پزشک و تغییر مارک ضد آفتاب از آن ماده خاص اجتناب کنید.

مصرف داروهای خاص

برخی از داروها مانند تتراسایکلین، آنتی بیوتیک ها، داروهای مبتنی بر سولفا و مسکن ها مانند کتوپروفن ممکن است باعث شوند پوست سریعتر آفتاب سوخته شود.

از سایر بیماری های پوستی رنج می برند

ابتلا به درماتیت (التهاب پوست) خطر ابتلا به حساسیت به نور خورشید را افزایش می دهد.

حساسیت به آفتاب در سایر اعضای خانواده

اگر والدین یا خواهر و برادر شما از حساسیت به آفتاب رنج می برند، احتمال اینکه شما نیز تحت تأثیر قرار بگیرید، بسیار زیاد است. دلیل این امر می تواند تأثیر عوامل ژنتیکی در بروز این نوع حساسیت باشد.

چگونه حساسیت به نور خورشید را کنترل و درمان کنیم؟

اگر حساسیت به نور خورشید دارید یا پوست شما به شدت به نور خورشید حساس است، می توانید با رعایت نکات زیر احتمال بروز مشکلات را کاهش دهید:

• در ساعاتی از روز که آفتاب شدید است از قرار گرفتن در معرض خودداری کنید. سعی کنید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر زیر آفتاب نروید.
  • از قرار گرفتن ناگهانی در معرض نور شدید خورشید خودداری کنید. علائم آلرژی به خورشید در بسیاری از افراد در بهار یا تابستان و با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ظاهر می شود. برای اینکه پوست شما با نور خورشید سازگار شود، اگر مجبورید در فضای باز باشید، مدت زمانی که در آفتاب می گذرانید را به تدریج افزایش دهید.
  • از عینک آفتابی و لباس مناسب استفاده کنید. پیراهن های آستین بلند و کلاه های لبه دار از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کنند. سعی کنید از پوشیدن لباس های نازک یا بافت گشاد خودداری کنید زیرا اشعه ماوراء بنفش از آنها عبور می کند.
  • استفاده از ضد آفتاب؛ ما کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF حداقل 30 را توصیه می کنیم. اگر شنا می کنید یا عرق می کنید، حتما ضد آفتاب را در فواصل کوتاه تری دوباره استفاده کنید.
  • از محرک ها اجتناب کنید. اگر می دانید پوست شما به ماده خاصی مانند دارو یا مواد غذایی خاصی مانند زردچوبه (هویج وحشی) یا لیمو حساس است، از مصرف آنها خودداری کنید.
  • و یک نکته مهم؛ برای درمان بهتر آلرژی آفتاب با یک متخصص پوست مشورت کنید.

تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

در پایان ممکن است شما یا عزیزانتان تجربه خاصی داشته باشید آلرژی به نور خورشید یا راه هایی برای درمان آن داشته باشید. پس حتما آن را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا بتوانیم از تجربیات یکدیگر بهره مند شویم.

منابع

آخرین ویدئو ها