به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

اسید هیالورونیک چیست؟

اگر نام اسید هیالورونیک شنیده اید، احتمالاً چیزهای زیادی در مورد مراقبت از پوست می دانید. با این حال، آشنایی کامل با این ماده می تواند به شما در مراقبت بهتر از پوست کمک کند. اسید هیالورونیک ماده ای است که به طور طبیعی در قسمت های مختلف بدن مانند چشم، پوست و مفاصل یافت می شود. این ماده که معمولا در محصولات جوان کننده پوست استفاده می شود، رطوبت را حفظ کرده و بافت ها و مفاصل بدن را لغزنده می کند.

دانشمندان می توانند این ماده را با کمک باکتری ها در محیط آزمایشگاهی تولید کنند. این نسخه آزمایشگاهی به طیف وسیعی از عملکردهای بدن کمک می کند. تقریبا نیمی از اسید هیالورونیک بدن در پوست است. به گونه ای که ترکیب اصلی ساختار پوست محسوب می شود و ظاهری کامل و شاداب به پوست ما می بخشد. با ما همراه باشید تا ببینید چگونه می توانید این ماده شگفت انگیز را به روتین پوست خود اضافه کنید و زیبایی و سلامتی را برای پوست خود به ارمغان بیاورید.

چه چیزی هیالورونیک اسید را منحصر به فرد می کند؟

اسید هیالورونیک می تواند تا 1000 برابر وزن خود در مولکول های آب متصل شود. به عبارت دیگر، این مولکول می تواند به عنوان یک مرطوب کننده عمل کند و مولکول های آب را روی سطح پوست نگه دارد و در نتیجه پوست را هیدراته و شفاف می کند. اکنون زمان آن رسیده است که درباره خواص اسید هیالورونیک برای پوست بیشتر بدانید.

فواید اسید هیالورونیک (HA) برای پوست

اسید هیالورونیک تنها ترکیب جدیدی نیست که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده یکی از مواد اصلی برای روتین مراقبت از پوست شما است. HA خواص زیادی برای پوست دارد، از جمله موارد زیر:

  • ضد پیری
  • رطوبت ساز
  • ترمیم کننده زخم
  • ضد چروک
  • ترمیم کننده اگزما
  • برطرف کننده قرمزی پوست صورت
  • خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد

هیدراتاسیون

هر زمان که از پوست چاق صحبت می کنیم، منظور پوستی است که سرشار از آب است. آبرسانی با نوشیدن آب کافی نیز امکان پذیر است، اما حفظ این آب در لایه های پوست اهمیت ویژه ای دارد. ممکن است اصطلاح از دست دادن آب transepdermal یا TEWL را به طور خلاصه شنیده باشید. این اصطلاح در واقع یک اصطلاح تخصصی است که میزان آب تبخیر شده از سطح پوست را بیان می کند.

هنگامی که محصولی از هدر رفتن آب از سطح پوست جلوگیری می کند، به این معنی است که این محصول با جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست، آن را هیدراته نگه می دارد. اسید هیالورونیک از طریق چنین مکانیزمی سرعت تبخیر آب از پوست را کاهش داده و شادابی آن را حفظ می کند.

التیام زخم

چندین مطالعه علمی نشان داده است که این ماده علاوه بر آبرسانی موثر، قابلیت التیام زخم ها را نیز دارد. اسید هیالورونیک پوست را مرطوب نگه می دارد و به فرآیند بازسازی بافت درگیر در بهبود زخم کمک می کند. نتایج یک مطالعه انجام شده در سال 2016 نشان می دهد که استفاده از این ماده بر روی زخم باعث تسکین التهاب و تنظیم روند ترمیم بافت می شود.

نرمی و لطافت پوست

زمانی که فرد – به خصوص با افزایش سن – متوجه تغییراتی در پوست خود شود، نه تنها از نظر زیبایی شناختی، بلکه از نظر روانی و اجتماعی نیز ممکن است دچار عوارض ناخوشایندی شود. مطالعه ای در این زمینه نشان می دهد که اسید هیالورونیک می تواند زبری پوست را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش دهد.

اثرات ضد پیری

همانطور که گفته شد نزدیک به نیمی از اسید هیالورونیک بدن در پوست یافت می شود و به همین دلیل کاهش این مقدار به دلایل مختلف مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث ایجاد چین و چروک پوست می شود. این ماده عمق چین و چروک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و قوام و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. در یک مطالعه علمی در سال 2014، از شرکت کنندگان زن خواسته شد که به مدت 8 هفته دو بار در روز از اسید هیالورونیک استفاده کنند. بر اساس نتایج این مطالعه، عمق چین و چروک در پوست افرادی که از اسید هیالورونیک استفاده می کردند تا 40 درصد کاهش و قوام و خاصیت ارتجاعی پوست آن ها 55 درصد افزایش یافت.

چنین اثرات منحصر به فرد هیالورونیک اسید آن را در میان بیشتر مواد مورد استفاده در محصولات جوانسازی پوست که برای درمان چین و چروک دور چشم، خطوط لبخند و سایر نواحی استفاده می شود، پیشرو می کند. کرم های جوان کننده و سرم دور چشم بهترین نمونه در این زمینه هستند.

کاهش درماتیت (التهاب پوست)

اسید هیالورونیک می تواند به بهبود علائم اگزمای خفیف تا متوسط ​​کمک کند. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2011، برای بهبود علائم اگزما، استفاده از اسید هیالورونیک به شکل فوم بسیار دلپذیرتر و موثرتر از کرم های امولسیونی حاوی سرامید است.

چرا باید اسید هیالورونیک (HA) را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنیم؟

درست است که اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است و در قسمت های مختلف بدن وجود دارد، اما با گذشت زمان و افزایش سن، مقدار HA به طور طبیعی شروع به کاهش می کند. پیری زودرس معمولاً به دلیل قرار گرفتن مکرر و طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش رخ می دهد. تقریباً 80 درصد از پیری پوست صورت به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش است. بنابراین، این تصمیم خوبی است که برای تقویت بیشتر پوست و مبارزه با علائم پیری، محصولات حاوی هیالورونیک اسید را در روتین پوست خود بگنجانید. البته اگر با کاهش حجم و شلی پوست دست و پنجه نرم می کنید، استفاده از اسید هیالورونیک تزریقی روش درمانی موثرتری برای ترمیم چین و چروک های عمیق خواهد بود.

آیا اسید هیالورونیک می تواند عوارض جانبی ایجاد کند؟

کلمه اسید ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما نگران نباشید. از آنجایی که اسید هیالورونیک بخشی طبیعی از پوست است، واکنش های آلرژیک به آن نادر است. با این حال، اگر عوارض جانبی را تجربه کردید، ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

  • سایر مواد موجود در محصولی که استفاده می کنید
  • چند بار از آن محصول استفاده می کنید
  • غلظت بسیار بالای اسید هیالورونیک در محصول

چه کسانی نمی توانند از HA استفاده کنند؟

همه افراد با هر نوع پوستی می توانند از اسید هیالورونیک استفاده کنند. حتی افرادی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند.

استفاده موضعی از اسید هیالورونیک در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است و هیچ خطری برای شما و فرزندتان ندارد. متخصصین پوست می توانند توصیه های لازم را برای انتخاب بهترین محصول بر اساس شرایط و نوع پوست به شما ارائه دهند.

آیا همه محصولات اسید هیالورونیک یکسان هستند؟

یک نگاه گذرا به وب سایت ها و صفحات محصولات مراقبت از پوست نشان می دهد که اسید هیالورونیک در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست (از سرم ها و مرطوب کننده ها گرفته تا مکمل های خوراکی و تزریقی) یافت می شود. اما بد نیست بدانید که این محصولات دارای میزان یکسانی اسید هیالورونیک نیستند و اثرات آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

غلظت های مختلف اسید هیالورونیک

برخی از محصولات دارای اسید هیالورونیک یا نمک آن (هیالورونات سدیم) به عنوان ماده اصلی هستند. در این گروه از محصولات، این ترکیب در غلظت بالایی یافت می شود، زیرا هدف اصلی آنها آبرسانی و محافظت از پوست در برابر اثرات پیری است. پدهای مراقبت از پوست نمونه خوبی از این محصولات هستند. گروه دیگری از محصولات دارای مقادیر کمتری اسید هستند که به عنوان مرطوب کننده عمل می کنند تا به درمان برخی از مشکلات پوستی مانند آکنه یا رنگ ناهموار پوست کمک کنند، از این رو هیالورونات سدیم نامیده می شود. ) روی برخی از محصولات ضد آکنه نیز دیده می شود.

چرا هیالورونیک اسید وزن مولکولی متفاوتی دارد؟

شاید دیده باشید که وزن های مولکولی متفاوتی روی برچسب سرم ها و کرم های حاوی این ماده نوشته شده است. اسید هیالورونیک در اندازه های مختلف وجود دارد. هر مولکول وزن مولکولی خاصی دارد که با قدرت نفوذ مولکول به عمق پوست رابطه معکوس دارد. هر چه وزن مولکولی کمتر باشد، توانایی مولکول برای نفوذ به عمق پوست بیشتر می شود.

اسیدهای هیالورونیک با وزن مولکولی بالا احتمالاً به جای نفوذ به نواحی عمیق تر پوست، تنها روی سطح پوست یک لایه ایجاد می کنند. به عبارت دیگر، این نوع اسید هیالورونیک در مقایسه با همتای خود (با وزن مولکولی کمتر) کارایی کمتری دارد. مطالعه ای که در سال 2011 منتشر شد این را تایید می کند. در این مطالعه، پس از بررسی وزن‌های مولکولی مختلف این ماده، محققان دریافتند که مصرف محصولات حاوی HA با وزن مولکولی کمتر با کاهش چشمگیر عمق چین و چروک‌های پوست همراه است که می‌تواند به دلیل نفوذپذیری بهتر آنها باشد.

اسید هیالورونیک با وزن مولکولی کمتر با کاهش قابل توجهی در عمق چین و چروک های پوست همراه است.

وزن مولکولی این ماده به جرم و اندازه مولکول آن اشاره دارد. این مقادیر با مقیاسی به نام واحد جرم اتمی یا دالتون (به اختصار kDa) اندازه گیری می شوند. اسیدهای هیالورونیک با وزن مولکولی بین 50 تا 1000 کیلو دالتون فواید زیادی برای پوست دارند و بر اساس جدیدترین مطالعه انسانی، هیالورونیک اسید با وزن مولکولی 130 کیلو دالتون بهترین انتخاب در بین گزینه های موجود است.

در هنگام خرید محصولات بهداشتی به دنبال چه موادی باشیم؟

نمک هیالورونات را می توان در ترکیبات مولکولی مختلف یافت. این ترکیب بر روی برچسب محصولات مراقبت از پوست با نام های مختلفی دیده می شود که عبارتند از:

  • هیالورونیک اسید هیدرولیز شده
  • هیالورونات سدیم استیله
  • هیالورونات سدیم (شکلی که معمولاً وزن مولکولی کمتری دارد)

یادداشت مهم: کرم های مرطوب کننده حاوی مقدار زیادی مرطوب کننده باعث از دست رفتن آب از سطح پوست می شود. همانطور که گفته می شود، “بیشتر لزوما بهتر نیست”. بنابراین، خوب است به جای جستجوی محصولی با غلظت بالاتر اسید هیالورونیک، به دنبال یک برند معتبر از محصولات مراقبت از پوست باشید. همچنین هر مرطوب کننده خوبی باید بتواند از هدر رفتن و تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری کند. موثرترین مرطوب کننده ها حاوی مواد دیگری به نام انسداد هستند که دقیقاً همین کار را انجام می دهند.

انواع ترکیبات پوششی عبارتند از:

  • کره هایی مانند کره شی و کره کاکائو
  • روغن هایی مانند آووکادو
  • موم زنبور عسل و موم کارنائوبا (موم نخل)
  • لانولین و اسیدهای استئاریک

چگونه از اسید هیالورونیک استفاده کنیم؟

همیشه بهتر است دستورالعمل های روی محصول را بخوانید و به آرامی و به تدریج از محصول استفاده کنید. به طور کلی با توجه به احتمال بسیار کم ایجاد حساسیت می توانید با خیالی آسوده از محصولات حاوی این ماده طبق دستور آنها استفاده کنید.

چه زمانی می توانیم آیا می توانیم نتایج استفاده از اسید هیالورونیک را ببینیم؟

با توجه به فرمولاسیون متفاوت محصولات، زمان مشاهده اثر هر محصول با محصول دیگر متفاوت است. از آنجایی که محصولات موضعی حاوی این ماده اثرات موقتی دارند، ممکن است متوجه شوید که پوست شما در عرض چند دقیقه شاداب‌تر، حجیم‌تر و هیدراته‌تر به نظر می‌رسد. اما اگر می خواهید خطوط ریز و سایر علائم پیری کمتری را در پوست خود مشاهده کنید، ممکن است لازم باشد چند ماه صبر کنید.

حرف پایانی

وقتی از پوست جوان و سالم صحبت می کنیم، منظور پوستی شاداب با سطح رطوبت کافی است. اسید هیالورونیک موضعی یک مرطوب کننده عالی با این خواص مثبت است:

  • به خوبی توسط انواع پوست تحمل می شود.
  • معمولاً واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کند یا پوست حساس را تحریک نمی کند.
  • استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است.

برای افرادی که پوست خشک دارند یا کسانی که دوست دارند در ماه های سرد سال پوستشان مرطوب و شاداب تر باشد، یک سرم یا مرطوب کننده حاوی این ماده می تواند گزینه ایده آلی باشد. با این حال، هیدراتاسیون تنها یکی از مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این ماده است. در این مقاله به سایر خواص آن از بهبود زخم تا اثرات ضد پیری با جزئیات بیشتری می پردازیم. با توجه به فواید فراوان اسید هیالورونیک برای پوست، بعید است پوستی وجود داشته باشد که از خواص این مولکول مفید بی بهره باشد.

تجربه شما

تجربه شما از استفاده و بهره مندی از مزایا و امکانات چیست اسید هیالورونیک شما دارید؟ کدام ویژگی این مطالب برای شما مفیدتر بوده است؟ خوشحالیم که تجربیات ارزشمند خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

aha-bha-pads

3.9/5 – (14 امتیاز)

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.