به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

بالم لب چیست و چه مواد موثری دارد؟

شرایط آب و هوایی همیشه مناسب نیست. هوای سرد به خصوص اگر همراه با باد باشد باعث از بین رفتن رطوبت پوست و مو می شود. یکی از بدترین اثرات هوای پاییز و زمستان، خشکی و ترک خوردن پوست از جمله لب ها است. اگر تا به حال برای یک روز کامل لب های ترک خورده و پوسته پوسته داشته اید، می دانید که چقدر می تواند آزار دهنده باشد. اما خوشبختانه یک محصول بهداشتی ساخته شده که برای استفاده همه افراد در تمام فصول سال مناسب است. بالم لب علاوه بر رفع خشکی و ترک خوردگی لب ها، به دلیل ویژگی های خاص خود، فواید دیگری نیز برای سلامت یا زیبایی لب ها به همراه دارد. مقاله انواع و کاربردهای این محصول را مطالعه کنید.

بالم لب چیست؟

بالم لب یک ماده نرم موم مانند است که ما از آن برای رفع خشکی یا ترک خوردگی لب استفاده می کنیم. این مومیایی ها حاوی یک ماده مرطوب کننده موثر (مانند وازلین، کره شی یا لانولین) هستند که از از دست دادن آب جلوگیری می کند. عملکرد اصلی بالم لب، مرطوب کردن لب ها و ایجاد خواص درمانی و ترمیم کنندگی است. این ماده موم مانند به محافظت از لب های شما در برابر هوای خشک، باد و به خصوص سرما کمک می کند. البته استفاده از آن به فصول سرد خلاصه نمی شود و این محصولات برای آبرسانی لب ها در تمام طول سال مفید هستند.

آیا بالم لب همان رژ لب است؟

هیچ رژ لبی برای رنگ کردن لب ها استفاده نمی شود، در حالی که از بالم لب برای آبرسانی و مرطوب کردن لب ها استفاده می شود. رژ لب در واقع یک محصول آرایشی است، اما بالم لب علاوه بر کمک به زیبایی لب ها، در واقع یک محصول مراقبت از پوست است.

چرا بهتر است از بالم لب استفاده کنیم؟

پوست لب در لایه شاخی (لایه بیرونی پوست) آب کمتری دارد و در مقایسه با پوست گونه ها میزان اتلاف آب از سطح پوست (TEWL) بیشتر است. این باعث می شود که لب ها معمولا خشک و زبر شوند. بنابراین، به طور کلی، بالم لب به لب های شما کمک می کند آب کمتری از دست بدهند.

ترکیبات بالم لب چیست؟

بالم لب ممکن است ترکیبات مختلفی داشته باشد، اما معمولاً حاوی موادی مانند وازلین یا موم زنبور عسل و همچنین روغن های معطر و گاهی گیاهان دارویی یا ترکیبات دارویی است. علاوه بر این، ممکن است حاوی موادی مانند ویتامین ها و مواد معدنی باشد که در ادبیات علمی نشان داده شده است که از سلامت لب حمایت می کند. از ترکیبات ضد آفتاب نیز در فرمولاسیون برخی از بالم لب استفاده می شود. موادی که به آفتاب کمک می کنند به پوست حساس لب آسیب نرسانند.

برخی از مواد موجود در بالم لب به جلوگیری از آسیب آفتاب به پوست حساس لب ها کمک می کند

اکنون به مهمترین خواص هر یک از این اجزا می پردازیم.

ویتامین E

عملکرد ویتامین E برای پوست بسیار است. که مهمترین آنها عبارتند از:

  • مرطوب کننده
  • مبارزه با آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV).
  • ضد التهاب
  • نرم کننده پوست

روغن بادام

خواص روغن بادام برای پوست و لب ها قابل توجه است:

  • منبع خوب ویتامین ها (ویتامین E، نیاسین، ریبوفلاوین)
  • ترکیبات منحصر به فرد غیر سمی، غیر تحریک کننده و غیر حساسیت زا
  • خاصیت نرم کنندگی و جوان کننده پوست
  • جلوگیری از آسیب های ساختاری ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV).
  • جذب سریع توسط پوست

وازلین (پترولاتوم)

پترولاتوم یک روغن غیر قطبی بسیار ایمن است که به عنوان پایه مواد تشکیل دهنده پمادها و لوازم آرایشی استفاده می شود. وازلین:

  • این یک مرطوب کننده پرکاربرد است که عمدتاً از هیدروکربن های آلیفاتیک (غیر حلقوی) با زنجیره بلند تشکیل شده است.
  • کاهش از دست دادن آب سطحی پوست (TEWL) در پوست های سالم و ملتهب.
  • فعالیت ضد میکروبی دارد.

عسل

عسل یک ماده منحصر به فرد برای ترمیم بسیاری از آسیب های پوستی است.

  • ماهیت فیزیکوشیمیایی عسل آن را به یک پانسمان ایده آل برای زخم تبدیل می کند که می تواند بافت آسیب دیده را مرطوب کند، با عفونت های میکروبی مبارزه کند و التهاب را تسکین دهد.
  • عسل برای مراقبت از پوست بسیار مفید است و به نظر می رسد استفاده منظم از آن ظاهر پوست را جوان نگه می دارد و روند تشکیل چین و چروک را کند می کند.
  • عسل مرطوب کننده، ضد باکتری و ضد قارچ است، پوست را تغذیه می کند و در تنظیم pH اسیدی ملایم لایه محافظ بالایی پوست نقش دارد.
  • خاصیت جذب و حفظ رطوبت (مرطوب کننده) در عسل، آن را به ماده ای مناسب برای استفاده در محصولات مرطوب کننده تبدیل می کند. خواص مرطوب کنندگی و ضد تحریک آن نیز به معکوس کردن اثر عوامل مسدود کننده تشعشع در محصولات مراقبت از پوست و ضد آفتاب کمک می کند.

عسل یک ماده منحصر به فرد برای ترمیم بسیاری از آسیب های پوستی است.

کره شی

کره شی دارای سطح بسیار بالایی (5 تا 15 درصد) از ترکیبات لیپیدی غیر صابونی است و به همین دلیل یک عنصر محبوب در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست است. همچنین منبعی غنی از ویتامین E (یک آنتی اکسیدان طبیعی) است.

  • رفع خشکی پوست: کره شیا حاوی اسیدهای چرب است که پوست را روان می کند و مانعی ایجاد می کند که رطوبت را در داخل پوست نگه می دارد.
  • التهاب را کاهش می دهد: شی باتر حاوی مواد ضد التهابی است که تورم و قرمزی پوست را کاهش می دهد. مردم از کره شی برای درمان هرگونه التهاب پوستی استفاده می کنند. از آفتاب سوختگی و ترک خوردگی لب گرفته تا پوستی که نسبت به لایه برداری یا اسکراب اسیدی واکنش نشان داده است.
  • از آسیب سلولی جلوگیری می کند: کره شیا دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این ماده حاوی دو آنتی اکسیدان ویتامین A و ویتامین E است.
  • پوست را نرم می کند: غلظت بالای اسیدهای چرب و ویتامین ها، شی باتر را به یک ماده آرایشی ایده آل برای نرم کردن پوست تبدیل می کند.

آلوئه ورا

تقریباً غیرممکن است که در مورد مراقبت از پوست بدون صحبت در مورد خواص آلوئه ورا صحبت کنیم. آلوئه ورا:

  • التیام دهنده زخم است.
  • هنگامی که در معرض اشعه ماوراء بنفش و گاما قرار می گیرد، در حفظ سلامت پوست موثر است.
  • اثر ضد التهابی دارد.
  • دارای فعالیت ضد ویروسی و ضد توموری است.
  • اثر مرطوب کنندگی و ضد پیری دارد: آلوئه ورا فیبروبلاست ها را برای تولید الیاف کلاژن و الاستین تحریک می کند. این کار باعث کشسانی بیشتر پوست و کاهش چین و چروک می شود. همچنین با چسباندن سلول های جدا شده اپیدرم به هم باعث ایجاد انسجام روی پوست و نرم شدن پوست می شود.
  • اثر ضد عفونی کننده دارد. آلوئه ورا حاوی 6 عامل ضد عفونی کننده است. همه آنها اثر مهاری بر قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها دارند.

کره کاکائو

به طور خاص، آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو با خنثی کردن استرس اکسیداتیو، که عامل اصلی تخریب ساختار و پیری زودرس پوست است، از پوست محافظت می کند.

پروتئین شیر

پروتئین شیر هیدرولیز شده به طور گسترده ای به عنوان نرم کننده در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

از آنجایی که پروتئین شیر توانایی خوبی برای نفوذ به پوست دارد، می تواند به بازسازی سلول های پوست کمک کند. همچنین به دلیل خاصیت آمفی دوستی اسیدهای آمینه شیر (پیوند با آب و چربی)، این مواد می توانند به کثیفی و سلول های مرده متصل شده و سپس توسط آب شسته شوند. پروتئین شیر رطوبت پوست را حفظ کرده و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد. همچنین با ایجاد لایه ای روی پوست از تبخیر آب جلوگیری می کند. همه این موارد باعث براق شدن و مرطوب شدن پوست لب می شود.

فواید بالم لب

  • مرطوب کردن لب های خشک: اگر از آن دسته افرادی هستید که از ترک خوردن و سوزش لب رنج می برید، باید همیشه لب های خود را مرطوب نگه دارید. استفاده منظم از بالم لب به بازگرداندن رطوبت طبیعی لب ها و تغذیه طبیعی آن کمک می کند.
  • درمان لب های ترک خورده: یکی از بزرگترین مزایای استفاده از بالم لب این است که به درمان و درمان ترک خوردگی لب کمک می کند. اگر به طور مرتب از بالم لب استفاده کنید، پوست لب شما سریعتر بهبود می یابد. با استفاده از این محصول کرمی از لب های نرم و صاف تری لذت خواهید برد.
  • محافظت در برابر آفتاب: بالم لب محصولی است که در تمام فصول از جمله تابستان استفاده می شود. یکی از مزایای استفاده از بالم لب این است که یک سد محافظ در اطراف لب های شما ایجاد می کند و در نتیجه از آن ها در برابر اشعه های شدید UV محافظت می کند.
  • قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش: این ممکن است رنگدانه های پوست را روی لب و اطراف آن افزایش دهد (هیپرپیگمانتاسیون) و باعث خشکی پوست لب شود. استفاده از بالم لب از لب ها محافظت و تغذیه می کند.
  • لایه برداری: بسیاری از بالم های لب می توانند با از بین بردن پوست مرده لب، لایه برداری ملایمی را انجام دهند. نتیجه این کار داشتن لب هایی سالم بدون لایه ای از پوست مرده روی آن است. پوست مرده لب ها را خراب می کند و آنها را بسیار کدر نشان می دهد. لایه برداری لب به حل این مشکل کمک می کند.
  • ظاهر حجیم تر: استفاده از بالم لب می تواند لب های شما را پرتر و شاداب تر نشان دهد. وقتی لب ها خشک می شوند، کوچکتر به نظر می رسند.

مرطوب کردن لب های خشک یکی از فواید بالم لب است

انواع مختلف بالم لب چیست؟

لب هایت را جمع کن! می بینید که آنها به رطوبت نیاز دارند. به خصوص در زمستان های سخت و تابستان های گرم. بنابراین، باید بالم لب را زود انتخاب کنید. اما انواع بالم لب چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • بالم لب با عطر و اسانس مورد علاقه شما: با استفاده از بالم لب طعم دار، احساس می کنید در حال خوردن غذای مورد علاقه خود هستید! می توانید تمشک، وانیل، نعناع، ​​نارگیل، انبه و حتی طعم های خاص مانند کوکاکولا یا موهیتو را امتحان کنید. این نوع از مومیایی‌ها معمولاً برای مرطوب نگه داشتن لب‌های شما کار خوبی نمی‌کنند، اما انتخاب‌های خوبی برای هدیه یا جوایز شرکتی هستند.
  • SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید): اگر به دنبال یک بالم لب هستید که از لب های شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند، باید محصولی با حداقل SPF 30 انتخاب کنید و قبل از بیرون رفتن از آن استفاده کنید. همچنین با این کار از لب های خود در برابر علائم پیری و سرطان لب محافظت کرده و از خشک شدن آن ها جلوگیری می کنید.
  • بالم لب رنگی: اگر تمایلی به استفاده از رژ لب ندارید، بالم لب رنگی بهترین انتخاب برای شماست. این بالم لب کمی به لب های شما رنگ می دهد و باعث می شود تا بتوانید تا حدی لب های کم رنگ یا تیره را بپوشانید.
  • بالم لب حجم دهنده: بالم لب یا برق لب حجم دهنده حاوی ماده خاصی است که لب های شما را پرتر نشان می دهد. متخصصان پوست هشدار می دهند که باید در استفاده از این محصول آرایشی احتیاط کنید زیرا ممکن است حاوی مواد محرکی مانند فلفل چیلی باشد.
  • درمان مومیایی لب: نیازی نیست بارها و بارها از بالم لب درمانی استفاده کنید. در واقع، متخصصان پوست استفاده از این نوع بالم لب را فقط در صبح هنگام بیدار شدن از خواب، بعد از خوردن یا نوشیدن و شب ها قبل از رفتن به رختخواب توصیه می کنند.
  • بالم لب براق: می توانید از براق کننده لب استفاده کنید تا کمی درخشش به لبخند خود بیافزایید.
  • بالم لب ارگانیک: همانطور که از نام آن پیداست، بالم لب ارگانیک از مواد طبیعی ساخته شده است. این مواد شامل موم زنبور عسل، کره کاکائو، اکالیپتوس، آلوئه ورا، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E هستند. این خبر خوبی هم برای لب های شما و هم برای سیاره زمین است.

بالم لب های ارگانیک نیز سازگار با محیط زیست هستند

آخرین کلمه

عادت انتخاب محصولات لب از هر برندی را کنار بگذارید و ابتدا مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. ارزش آن را دارد که کمی آگاهانه و حتی کمی بیشتر برای محصولی موثرتر هزینه کنید که به چرخه ناخوشایند ترک خوردن، لایه برداری و خشکی لب ها پایان می دهد.

از تجربیاتت بگو

آیا شما نیز از بالم لب آیا استفاده کرده اید آیا اثربخشی آن را دیده اید؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31571236
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20129403
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34056853
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31990110
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26431582
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24305429
/https://health.clevelandclinic.org/shea-butter-benefits
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-954/vitamin-e
https://cosmetics.specialchem.com/inci-ingredients/hydrolyzed-milk-protein

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.