به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

خواص ویتامین E برای پوست و مو

برای داشتن پوست و موی سالم و زیبا علاوه بر استفاده از محصولات بهداشتی مناسب باید به ویتامین های ضروری نیز توجه کرد. ویتامین E یکی از ویتامین های ضروری برای پوست و مو است که خاصیت ضد التهابی دارد. البته خواص ویتامین E محدود به پوست و مو نیست. این ویتامین همچنین به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سلول ها کمک می کند.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و با اثرات رادیکال های آزاد مبارزه می کند. همچنین اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست را کاهش می دهد. علاوه بر این ویتامین E روند پیری پوست را کند می کند و از پوست در برابر آلودگی و استرس محافظت می کند. درمان تبخال و ترک های پوستی، جلوگیری از سفیدی زودرس مو و افزایش درخشندگی مو تنها بخشی از فواید ویتامین E برای پوست و مو است.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد و خواص ویتامین E برای پوست و مو با ما همراه باشید.

خواص ویتامین E برای پوست

در طول روز و شب پوست در معرض محرک های مختلفی مانند آلودگی، استرس، دود و مواد غذایی ناسالم قرار می گیرد. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E از پوست شما در برابر این محرک های مضر محافظت می کند.

ویتامین E دارای غلظت بالایی در سبوم (چربی پوست تولید شده توسط غدد چربی)، غشاهای سلولی پوست و چسب های لیپیدی است که سلول ها را در کنار هم نگه می دارد و در نتیجه یکپارچگی و زیبایی پوست را حفظ می کند. با مصرف غذاهای غنی از این ماده مغذی و استفاده از محصولات حاوی ویتامین E می توانید از پوست خود محافظت کنید. البته در مصرف مکمل های ویتامین E باید بسیار مراقب باشید زیرا مانند شمشیر دولبه می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

1) یکی از مهمترین خواص ویتامین E جلوگیری از پیری پوست است

اگر پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش، دود و آلودگی هوا قرار گیرد، رادیکال های آزاد و مولکول های مضر دیگری تولید می کند که به کلاژن (ساختار محافظ پوست)، DNA و سلول های پوست آسیب می رساند. این فرآیند باعث ایجاد چین و چروک و لکه های قهوه ای روی پوست می شود. ویتامین E با خنثی کردن رادیکال های آزاد با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه می کند. اما، فرآیند محافظت از پوست به سرعت ویتامین موجود در پوست را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (حتی برای مدت کوتاهی مانند راه خانه به محل کار) باعث کاهش 50 درصدی ویتامین E در پوست می شود. این بدان معناست که ویتامین کار خود را انجام داده است. در نتیجه باید این ماده مغذی را با خوردن غذاهای غنی از ویتامین E جبران کنید.

2) اثرات مضر آفتاب را کاهش می دهد و عملکرد کرم ضد آفتاب را تکمیل می کند

ویتامین E علاوه بر مبارزه با رادیکال های آزاد، اشعه مضر فرابنفش B (طیف مضر نور خورشید که باعث آفتاب سوختگی و پیری پوست می شود) را نیز جذب کرده و آسیب های ناشی از آن را از بین می برد. در مطالعات متعدد مشخص شده است که ویتامین E از آسیب DNA نیز جلوگیری می کند. همچنین قرمزی و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

ویتامین E قرمزی و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین E همراه با ویتامین C، سرعت سوختگی پوست بدون ضد آفتاب را کاهش می دهد. بنابراین ویتامین E اثر محافظتی دارد. البته، این بدان معنا نیست که می توانید از کرم ضد آفتاب خودداری کنید. بلکه برای مقابله با اشعه های مضر خورشید، علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب و پوشیدن لباس مناسب، باید از مواد غذایی حاوی ویتامین E استفاده کرد، در واقع ویتامین E تنها دارای SPF طبیعی (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) 3 است و نمی تواند جلوگیری از آسیب اشعه های قوی خورشید

3) پوست را تسکین می دهد و آن را مرطوب نگه می دارد

ویتامین E در غشای سلولی مانعی در اطراف سلول ها ایجاد می کند تا آنها را سالم و مرطوب نگه دارد و در نتیجه از سلول ها محافظت می کند. به همین دلیل ویتامین E به طور غیرمستقیم به رطوبت رسانی، کشسانی و نرمی پوست کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده موضعی از ویتامین E در حفظ آب در پوست (که یک عنصر کلیدی در نرمی و سلامت پوست است) موثر است.

علاوه بر این، ویتامین E یک آنتی اکسیدان موثر است. همچنین این ویتامین ضد التهاب است و به تسکین پوست کمک می کند.

نتایج یک مطالعه بر روی گروهی از بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزما) نشان می دهد که علائم این بیماری مانند قرمزی، خارش و تحریکات پوستی با مصرف ویتامین E کاهش می یابد، البته باز هم تاکید می کنیم که باید بسیار محتاط باشید. در مصرف مکمل های ویتامین E و خودسرانه این مکمل را بدون مشورت با پزشک به رژیم غذایی خود اضافه نکنید.

4) ویتامین E یک پاک کننده پوست است

ویتامین E یک نرم کننده قوی پوست است که ناخالصی ها و آلودگی ها را از پوست پاک می کند و تعادل چربی طبیعی آن را حفظ می کند.

5) درمان ترک های پوستی

روغن ویتامین E علائم کشش ناشی از بارداری را محو می کند. ترک‌های پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد (به دلیل کشیدگی لایه‌های بالایی و پایینی). این ترک ها به صورت خطوط سفید روی پوست ظاهر می شوند. روغن ویتامین E خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و ترک های پوستی را محو می کند.

6) سوزش ناشی از تبخال را برطرف می کند

روغن ویتامین E به تسکین درد ناشی از تبخال کمک می کند. این روغن لب ها را مرطوب می کند و در رفع خشکی ناشی از تبخال بسیار موثر است، همچنین سوزش ناشی از تبخال را کاهش می دهد.

7) سوختگی های جزئی را درمان می کند

روغن ویتامین E خواص درمانی قابل توجهی دارد و جراحات و سوختگی های جزئی را درمان می کند. البته برای استفاده از این روغن برای درمان سوختگی باید نظر پزشک خود را جویا شوید. درجه سوختگی، ناحیه سوخته، زمان و میزان مصرف ویتامین و نحوه استفاده از این روغن در درمان سوختگی تاثیر دارد.

به عنوان مثال، روزانه 400 تا 800 واحد ویتامین E موضعی پس از بهبود سوختگی و تشکیل پوست می تواند به بهبود سوختگی کمک کند، در حالی که اگر بلافاصله پس از سوختگی از این روغن استفاده کنید، می تواند چرب باشد. گرما را در آن موقعیت به دام می اندازد و سوختگی را عمیق تر می کند. پس بهتر است قبل از مصرف روغن ویتامین E با پزشک مشورت کنید.

روغن ویتامین E جراحات و سوختگی های جزئی را درمان می کند

8) جای زخم را ترمیم می کند

یکی از خواص ویتامین E از بین بردن جای زخم های ناشی از آکنه و سوختگی است. روغن ویتامین E با نفوذ به عمق پوست، بافت های آسیب دیده آن را ترمیم کرده و در نتیجه لکه ها را روشن تر می کند.

9) از سرطان پوست جلوگیری می کند

روغن ویتامین E به طور موثری از سرطان پوست جلوگیری می کند. در واقع تابش مضر خورشید باعث تکثیر سلول های سرطانی می شود. آنتی اکسیدان های قوی موجود در ویتامین E با ایجاد یک سد محافظ در برابر نور خورشید از پوست مراقبت می کند.

10) به درمان ناراحتی های پوستی کمک می کند

ویتامین E یک درمان موثر برای برخی از اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس است. این ویتامین خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کرده و آن را بازیابی می کند و همچنین با خشکی ناشی از اگزما مبارزه می کند. ویتامین E همچنین در روند بازسازی پوست موثر است. به این ترتیب کمک قابل توجهی به درمان پسوریازیس می کند.

خواص ویتامین E برای مو

با آلودگی هوا و قرار گرفتن مو در معرض نور خورشید، تارهای مو آسیب دیده و شکسته، سفید، خشن و می ریزند. ویتامین E با افزایش گردش خون در پوست سر به افزایش رشد مو کمک می کند. در ادامه با ۶ مورد از مهمترین خواص ویتامین E برای مو (چه ساقه و چه ریشه) آشنا می شویم.

1) تقویت و سلامت پوست سر

ویتامین E برای سلامت پوست ضروری است. اگر پوست سر ضعیف باشد، موهای شما درخشش خود را از دست می دهند. ویتامین E با کاهش اثرات استرس اکسیداتیو و حفظ لایه چربی محافظ، پوست سر شما را تقویت می کند و پایه ای قوی برای رشد موهای شما فراهم می کند.

مقابله با استرس اکسیداتیو از این نظر حائز اهمیت است که عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن می تواند منجر به آسیب سلولی شود و در مورد پوست سر این آسیب منجر به ریزش مو می شود.

2) افزایش درخشندگی مو

اگر موها آسیب ببینند وز و کدر می شوند. طبق تحقیقات انجام شده در آکادمی پوست آمریکااگر لایه چربی محافظ روی کوتیکول مو (لایه بیرونی مو) از بین برود، مو درخشش خود را از دست می دهد. در این شرایط کنترل و حالت دادن به موها مشکل می شود.

روغن ویتامین E می تواند جایگزین لایه روغن محافظ شود و درخشندگی را به موهای شما بازگرداند. به طور کلی، این روغن با حفظ رطوبت و کاهش شکنندگی از مو در برابر آسیب محافظت می کند.

3) رشد مو را تحریک می کند

ویتامین E فولیکول های آسیب دیده مو را ترمیم می کند و به رشد موهای سالم کمک می کند. روغن ویتامین E حاوی آنتی اکسیدان هایی است که گردش خون پوست سر را بهبود می بخشد. این ویتامین موهای شما را از ریشه تا ساقه نرم می کند و رشد موی سالم را تضمین می کند.

4) از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند

روغن ویتامین E در کند کردن روند پیری پوست و مو بسیار موثر است. آنتی اکسیدان های قوی موجود در ویتامین E به طور موثری از تخریب بافت ها جلوگیری می کند. به همین دلیل احتمال سفید شدن زودرس موها را کاهش می دهند.

5) جلوگیری از موخوره یکی از بهترین خواص ویتامین E برای مو است

موخوره و آسیب ناشی از رنگ مو و ابزارهای حرارتی (سشوار، بیگودی و صاف کننده) از مشکلات رایج مو هستند. می توانید این مشکلات را با روغن ویتامین E درمان کنید. ویتامین E کوتیکول مو را نرم و تقویت می کند. به این ترتیب وز و شکنندگی موها را کاهش می دهد.

جلوگیری از موخوره یکی از بهترین خواص ویتامین E برای مو است

6) تعادل ترشح چربی

ویتامین E مهم است زیرا یک لایه محافظ روی سطح پوست ایجاد می کند. این لایه محافظ رطوبت را در پوست سر حفظ می کند. خشکی و تحریک پوست ممکن است نشانه کمبود ویتامین E باشد.

هنوز به طور کامل ثابت نشده است که استفاده موضعی از ویتامین E باعث متعادل شدن تولید چربی پوست سر می شود، اما روغن هایی مانند آووکادو که حاوی ویتامین E هستند به مرطوب شدن پوست سر کمک می کنند. همچنین این روغن ها از تولید چربی اضافی جلوگیری می کنند.

7) جلوگیری از ریزش مو

برخی تحقیقات نشان داده است که استفاده از مکمل های ویتامین E می تواند رشد مو را در افرادی که از ریزش مو رنج می برند بهبود بخشد. اعتقاد بر این است که این مزیت نیز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E است.

یکی از محصولات فوق العاده برای جلوگیری از ریزش مو قرص و مکمل فیتو است. برای دیدن محصول و خرید اینجا را کلیک کنید.

حرف پایانی

ویتامین E یک عنصر مهم برای حفظ سلامت پوست و مراقبت از مو است که به دلیل خواص بی شماری مانند مرطوب کنندگی و فعالیت آنتی اکسیدانی محبوبیت زیادی دارد. به علاوه، این ویتامین یک ماده چند منظوره است که در هزاران محصولات مراقبت از مو و بسیاری از مکمل‌ها یافت می‌شود، بنابراین راه‌های زیادی برای اضافه کردن آن به روتین مراقبت از پوست و مو وجود دارد. البته همانطور که در قسمت های مختلف مقاله تاکید کردیم نباید از مکمل های ویتامین E بی احتیاطی استفاده کرد. مقادیر بیش از حد این ویتامین می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. پس برای مصرف مکمل های ویتامین E حتما نظر پزشک خود را جویا شوید.

نوبت شماست

در باره خواص ویتامین E برای پوست و مو در این مطلب خواندید چه خواص دیگری از این ویتامین برای سلامت مو، پوست یا بدن می دانید؟ خوشحال می شویم تجربیات خود را از فواید و خواص این ویتامین در قسمت نظرات با شما در میان بگذاریم.

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.