به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

روتین پوست در میانسالی در 4 مرحله

ردی که با گذشت سالها روی صورت به جا می ماند، گاهی ما را نسبت به مراقبت از صورت خود بی میل می کند. درست است که با افزایش سن تغییرات زیادی برای پوست رخ می دهد، اما در برابر تاثیرات زمان بی دفاع نیستیم. به گفته کارشناسان داشتن یک روتین پوست در میانسالی و حتی سن بالاتر می تواند برخی از آسیب های پوستی را بهبود بخشد و از اثرات بعدی پیری بر روی پوست تا حد زیادی جلوگیری کند.

افزایش سن باعث می شود پوست چربی خود را از دست بدهد و نازک و خشک شود. همچنین ممکن است لکه های قرمز کوچکی روی صورت ظاهر شود که به آن روزاسه می گویند. لکه های روی پوست، به خصوص در اطراف بینی، ابروها، گوش ها و خط رویش مو، ممکن است مومی و صورتی شوند (بیماری به نام درماتیت سبورئیک). قرار گرفتن در معرض نور خورشید طی سالیان متمادی باعث ایجاد چین و چروک و لکه های تیره روی پوست می شود. در این بین سپر محافظ ما چیست؟

روتین پوست برای زنان میانسال

در این مقاله با یک روال ساده پوستی آشنا می شوید که باعث می شود صورت در میانسالی جوان تر به نظر برسد و اگر پوست هنوز علائم پیری را نشان نداده باشد، می تواند از پیری زودرس جلوگیری کند.

مرحله 1) شستن پوست

اگر پوست خشکی دارید، صورت و گردن خود را روزی یک بار و در غیر این صورت دو بار در روز بشویید. از صابون های قالب معمولی استفاده نکنید. این صابون ها چربی طبیعی لایه بیرونی پوست را از بین می برند و در نتیجه حفظ رطوبت را برای پوست مشکل می کنند.

یک پاک کننده ملایم و بدون نسخه مناسب برای پوست های حساس انتخاب کنید. شستشوی صورت فوم انتخاب خوبی است. از اسکراب های صورت حاوی ذرات ریز استفاده نکنید، زیرا این ذرات می توانند پوست را تحریک کرده و باعث افزایش بثورات پوستی، خشکی یا ایجاد لکه های تیره غیرمعمول روی پوست شوند.

چگونه صورت خود را بشویید

صورت خود را به همان روشی که دستان خود را می شویید بشویید تا آلودگی ها از بین بروند. مقداری از پاک کننده را به اندازه یک نخود روی پوست مرطوب صورت و گردن به آرامی به مدت 20 ثانیه ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید. توجه داشته باشید که آب نباید داغ باشد. پس از پاک کردن پاک کننده، صورت خود را یک بار با آب خنک بشویید.
با صرف زمان بیشتر، نواحی مومی قرمز یا صورتی اطراف بینی، گوش ها، ابروها و خط مو را نیز بشویید.

اگر هنوز به این سبک از شستشوی روزانه صورت عادت نکرده اید، شستشوی صورت فومدار خود را نزدیک مسواک خود نگه دارید تا به شما یادآوری کند که یک بار از خواب بیدار شوید و یک بار قبل از خواب پوست خود را بشویید.

مرحله 2) پوست را مرطوب کنید

بعد از شستن پوست از لوسیون یا کرم مرطوب کننده هم صبح و هم شب استفاده کنید. کسانی که پوست چرب دارند باید از مرطوب کننده مخصوص پوست های چرب استفاده کنند تا بدون اضافه کردن چربی اضافی پوست را مرطوب کنند.

همانطور که همیشه گفته ایم، روغن صورت جایگزین رطوبت پوست نیست. اگر پوست چرب را به درستی آبرسانی نکنید، چربی بیشتری تولید می کند.
مرطوب کننده به سد محافظ پوست کمک می کند تا از خروج رطوبت و ورود مواد خارجی جلوگیری کند. بنابراین، هرگز این مرحله را از روتین پوست خود حذف نکنید، حتی اگر پوست چرب دارید تا در میانسالی پوستی سالم داشته باشید. برای این کار فقط باید محصول مناسب پوست خود را پیدا کنید.

چگونه پوست را مرطوب کنیم

در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است، مقدار مناسبی از مرطوب کننده را به کل صورت و گردن خود بزنید و صبر کنید تا مرطوب کننده کاملا جذب شود. از لوسیون ها یا کرم هایی استفاده کنید که کمتر از 10 ماده شیمیایی دارند یا برای پوست های حساس طراحی شده اند. مواد شیمیایی و افزودنی های کمتر، به ویژه عطرها، به معنای محرک های کمتر برای پوست های حساس است.

هنگام استفاده از کرم، گونه ها و پیشانی خود را در یک جهت از پایین به بالا ماساژ دهید. گرانش زمین به اندازه کافی پوست را به سمت پایین می کشد. بنابراین هرگز کرم را با حرکات دایره ای و رو به پایین نزنید.

چگونه پوست را مرطوب کنیم

چگونه مرطوب کننده مناسب را پیدا کنیم؟

ترکیبات اصلی مرطوب کننده ها شامل هیالورونیک اسید، نیاسینامید (B3)، اسید گلیکولیک و اسکوالن است که به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. ویتامین C یا آزلائیک اسید به ویژه در از بین بردن لکه های تیره پوست موثر است.

در طول زمستان، زمانی که پوست خشک‌تر می‌شود، ممکن است به مرطوب‌کننده غلیظ‌تری نیاز داشته باشید. مرطوب کننده غلیظ به این معنی است که اگر ظرف را برگردانید، لوسیون یا کرم در جای خود باقی می ماند.

مرطوب کردن بدن در یک روال پوست میانسال

اگرچه پوست دست، پا و بدن به اندازه صورت و گردن علائم پیری را نشان نمی دهد، اما برای جلوگیری از خشکی، خارش و بثورات پوستی باید بدن را مرطوب نگه دارید. پس از دوش گرفتن در حالی که پوست شما هنوز مرطوب است، تمام بدن خود را با یک مرطوب کننده ماساژ دهید. توجه داشته باشید که اگر قبل از استفاده از کرم، بدن کاملا خشک شده باشد، بهترین مرطوب کننده ها هم به خوبی عمل نمی کنند.

مرحله 3) ضد آفتاب، بخش مهمی از روتین پوست در میانسالی

در نهایت کرم ضد آفتاب را روی صورت و اطراف چشم، گردن و گوش خود بمالید. کرم ضد آفتاب نه تنها از پوست در برابر سرطان پوست و اثرات پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می کند، بلکه از بروز لکه های قهوه ای و بدتر شدن لکه های قبلی روی پوست نیز جلوگیری می کند.

چگونه کرم ضد آفتاب مناسب را پیدا کنیم؟

زمانی که زیر نور خورشید قرار می گیریم، در معرض دو نوع اشعه مضر فرابنفش قرار می گیریم: UVA و UVB.

یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و هر روز از آن استفاده کنید. اگر برای ساعات طولانی بیرون هستید، SPF بالاتر از 30 (40 یا 50) مناسب است. اما اگر بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانید، معمولاً SPF 30 کافی است. اگر پوست حساسی دارید از کرم ضد آفتاب برای پوست های حساس استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب، بخش مهمی از روتین پوست در میانسالی است

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF)

عدد فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) باید روی بسته بندی محصول ضد آفتاب نمایش داده شود تا میزان محافظت در برابر اشعه UVB را نشان دهد.

طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکااستفاده از ضدآفتاب مناسب در کنار سایر اقدامات مانند عینک آفتابی و پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب در میانه روز می تواند از سرطان پوست پیشگیری کند.

SPF یک معیار علمی است و نشان می دهد که خطر آسیب پوست با استفاده از ضد آفتاب چقدر کمتر خواهد بود. این عدد همچنین نشان می دهد که چقدر طول می کشد تا اشعه UVB از ضد آفتاب عبور کند و پوست را قرمز کند و این زمان را با مدت زمانی که در صورت استفاده نکردن از ضد آفتاب طول می کشد مقایسه می کند.

ضد آفتاب چند درصد از اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند؟

  • SPF 15: حدود 93 درصد از تمام اشعه های UVB را مسدود می کند (محافظت کم)
  • SPF 30: حدود 97 درصد از اشعه UVB را مسدود می کند (محافظت قابل قبول)
  • SPF 50: حدود 98٪ از اشعه UVB را مسدود می کند (تقریبا محافظت کامل)

فقط به این دلیل که یک کرم با SPF مشخص، اشعه های UVB را مسدود می کند، لزوماً به این معنی نیست که این محصول از پوست در برابر اشعه های UVA نیز محافظت می کند. به همین دلیل، باید به دنبال محصولی با SPF مناسب و در عین حال طیف وسیع باشید.

ضد آفتاب با طیف وسیع

این ضد آفتاب ها به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UVB و UVA کمک می کنند و بخش بسیار مهمی از روتین پوست میانسال هستند. اگرچه اشعه های UVA مانند UVB باعث قرمزی پوست نمی شوند، اما می توانند باعث پیری پوست ناشی از نور خورشید و ایجاد چین و چروک شوند. هر دو اشعه UVA و UVB خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند.

روی بسته بندی کرم ضد آفتاب باید مشخص شود که آیا از پوست در برابر اشعه UVA محافظت می کند یا خیر. “سطح حفاظت UVA A” با حروف PA و یک تا چهار علامت (+) روی محصول ضد آفتاب نشان داده می شود.

کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع، اشعه های UVA را به همان روشی که SPF مانع از اشعه UVB می شود، مسدود می کند.

علاوه بر دو نوع اشعه ماوراء بنفش، ضد آفتاب های رنگی با طیف وسیع نیز از پوست در برابر اثرات مضر اشعه های مرئی (مانند چین و چروک های پوست) محافظت می کنند.

چند نکته در مورد کرم های ضد آفتاب

  • از ضد آفتاب های اسپری حاوی الکل استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک شوند.
  • این اشتباه است که فکر کنید با استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر می توانید مدت بیشتری زیر نور خورشید بمانید.
  • علاوه بر ضد آفتاب، پوشیدن لباس، عینک آفتابی و کلاه نیز ضروری است تا پوست کمتر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد.
  • کرم ضد آفتاب را به طور یکنواخت روی پوست پخش کنید و تمام قسمت های بدن را که با لباس پوشانده نشده اند بپوشانید.
  • کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید. همچنین اگر زیاد عرق می کنید، استفاده مجدد از ضد آفتاب را در فواصل زمانی کوتاه فراموش نکنید.
  • بهتر است در اوج نور خورشید یعنی بین ساعت 10 صبح تا 16 بعد از ظهر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. در این زمان، نور خورشید قوی تر است.

مرحله 4) رسیدگی به نیازهای خاص پوست

مرطوب کننده ها و آبرسان های موثری برای پوست های خشک وجود دارد. همچنین بسیاری از محصولات مقرون به صرفه بدون نسخه وجود دارند که می توانند به کاهش خطوط و چین و چروک، محو شدن لکه های قهوه ای یا مبارزه با آکنه کمک کنند.

به عنوان مثال، کرم‌های دور چشم محصولاتی هستند که در این مرحله از روتین پوست به کاهش چین و چروک دور چشم در میانسالی کمک می‌کنند. اگر در مورد مواد تشکیل دهنده مناسب برای مشکل خاص پوست خود مطمئن نیستید، با یک متخصص پوست و مو یا یک متخصص پوست مشورت کنید.

همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر مراحل و محصولاتی که می توانید به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید تا نیازهای خاص پوست خود را برآورده کنید، می توانید مقاله دیگر ما را در مورد روتین کامل پوست در روز و شب مطالعه کنید.

راه دیگری برای کمک به ترمیم پوست پیری

می توانید به راحتی از لوسیون ها، کرم ها یا سرم های حاوی رتینوئید استفاده کنید، ترکیبی که از ویتامین A به دست می آید. رتینوئیدها باعث افزایش کلاژن (فراوان ترین پروتئین در بدن) و تقویت پوست و همچنین کاهش چین و چروک و لکه های ناشی از آفتاب می شوند. از محصولات حاوی ویتامین A یا آداپالن به عنوان مواد فعال استفاده کنید.

سرم رتینوئید برای کمک به ترمیم پوست پیری

چگونه از کرم های رتینوئید استفاده کنیم؟

قبل از رفتن به رختخواب مقداری از کرم را به اندازه یک نخود روی تمام صورت خود بمالید. رتینوئیدها پوست را به نور خورشید حساس می کنند، بنابراین نباید در طول روز از آنها استفاده کرد.
در ابتدا هر سه روز یکبار از این کرم استفاده کنید زیرا در صورت استفاده بیش از حد باعث تحریک پوست می شود. در این مدت، پوست خود را از نظر قرمزی، لایه برداری قابل توجه یا سوزش زیر نظر بگیرید. با افزایش تحمل پوست، می توانید هر شب از کرم استفاده کنید.

آخرین کلمه

برای شروع مراقبت از پوست هرگز دیر نیست. اما قطعا هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. البته، این بدان معنا نیست که اگر اکنون در میانسالی هستید و فقط می خواهید یک رژیم مراقبت از پوست را شروع کنید، باید تسلیم شوید. این قطعا ارزش امتحان دارد و نتایج به طور قابل توجهی مطلوب خواهد بود. فقط صبور باشید و تسلیم نشوید. قطعا در آینده ای نزدیک پوست بهتر و سالم تری خواهید داشت.

نظر شما در مورد روتین پوست میانسال چیست؟

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که در میانسالی برای خود روتین پوستی دارند؟ یا به تازگی تصمیم گرفته اید که مراقبت منظم از پوست خود را شروع کنید؟ مایلیم در مورد آن بنویسید و به ما و سایر خوانندگان بگویید که چگونه این روال به شما در مراقبت از پوست کمک کرده است؟ همچنین اگر سوالی در این زمینه دارید بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

منبع:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/about-face
https://www.who.int/news-room/qa-detail/radiation-sun-protection
https://www.skincancer.org/prevention/sun-protection/sunscreen/sunscreens-explained
https://www.fda.gov/regulatory-information/search-fda-guidance-documents/nonprescription-sunscreen-drug-products-safety-and-effectiveness-data

ویتامین سی سرم پوست

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.