به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب دور چشم چیست؟

شاید امروزه هیچکس از اهمیت و ضرورت استفاده از ضد آفتاب غافل نباشد. اما بسیاری از افراد نمی دانند که پوست اطراف چشم با پوست سایر نواحی صورت متفاوت است. اگر تا کنون در عوض ضد آفتاب دور چشم، از کرم ضد آفتاب معمولی برای پوست این ناحیه استفاده کرده اید، احتمالا بعد از تعریق کمی دچار سوزش چشم شده اید. اما علت چیست؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید چرا نمی توان از هر کرم ضد آفتابی برای دور چشم استفاده کرد و چه نوع کرمی برای پوست حساس این ناحیه مناسب است.

خورشید با چشمان شما چه می کند؟

قرار گرفتن مداوم و بدون محافظت در برابر اشعه خورشید نه تنها به پوست حساس اطراف چشم آسیب می رساند، بلکه آسیب جدی به چشم و بینایی وارد می کند.

از جمله تاثیرات اشعه ماوراء بنفش بر نواحی اطراف چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر اشعه ماوراء بنفش بر چشم

با گذشت سالها و بسته به شدت و مدت تابش اشعه ماوراء بنفش، آثار و اثرات مضر اشعه خورشید بر چشم ظاهر می شود. عوارضی مانند:

  • بینایی ضعیف
  • کاهش دید رنگ
  • بروز آب مروارید
  • آفتاب سوختگی قرنیه
  • از دست دادن بینایی
  • سرطان

با توجه به موارد ذکر شده مشخص می شود که علاوه بر استفاده از ضدآفتاب دور چشم، عینک آفتابی با فاکتور حفاظتی UV400 باید در فضای باز نیز استفاده شود تا هم از خود چشم ها و هم از سلامت و زیبایی پوست اطراف آن محافظت کند.

در محیط باز باید از عینک آفتابی با فاکتور حفاظتی UV400 استفاده کنید

چرا نواحی اطراف چشم نسبت به سایر نواحی صورت و بدن نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس تر است؟

پوست اطراف چشم نازک ترین و حساس ترین ناحیه صورت است. همین نازکی و ظرافت عمل پلک ها را ممکن و آسان می کرد، اما این ویژگی یک جنبه منفی هم دارد; اشعه ماوراء بنفش به راحتی به لایه های زیرین پوست در این ناحیه نفوذ می کند و می تواند باعث آسیب عمیق شود. از طرفی پوست دور چشم چربی قابل توجهی ندارد و به همین دلیل مستعد خشکی و چین و چروک است.

این موارد باعث می شود که علائم پیری و پیری پوست دور چشم زودتر از سایر قسمت ها ظاهر شود.

کرم ضد آفتاب دور چشم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای خرید کرم ضد آفتاب دور چشم مانند هر محصول دیگری که برای مراقبت از پوست و مو طراحی شده است باید به ترکیبات و عملکرد آن توجه کرد. در زیر ویژگی های یک ضد آفتاب خوب دور چشم آورده شده است:

  • فیزیکی (یا معدنی) باشد.
  • SPF حداقل 30 داشته باشید.
  • طیف گسترده (محافظت در برابر UVA و UVB با +++PA یا ++++PA).
  • حاوی مواد شیمیایی نیست.
  • فاقد ترکیبات معطر
  • روی پلک احساس سنگینی نمی کند.
  • پوست را خشک نکنید.
  • حاوی ترکیبات حساسیت زا نیست.
  • کمدوژنیک نیست (منافذ پوست را مسدود نمی کند و باعث آکنه نمی شود).

چرا کرم ضد آفتاب دور چشم باید فیزیکی باشد؟

محصولات پوستی که روی صورت خود استفاده می کنید، وقتی در معرض محیط گرم و عرق کردن یا حتی گرمای بدن قرار می گیرند، به آرامی ذوب می شوند. به همین دلیل، محصولاتی مانند ضدآفتاب دور چشم که روی پلک های خود استفاده می کنید، می توانند وارد چشم شما شوند.

دو نوع ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی وجود دارد. ضد آفتاب معدنی (یا معدنی یا فیزیکی) حاوی مواد شیمیایی ضد آفتاب نیست و می توان بدون نگرانی از سوزش چشم از آن استفاده کرد. اما ضد آفتاب های شیمیایی وقتی وارد چشم می شوند باعث تحریک می شوند و می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

علاوه بر این، ضد آفتاب های معدنی پوست را کدر می کنند و براق نمی کنند. در کل احتمال آب شدن و حرکت این ضد آفتاب به سمت چشم کمتر است.

در کرم ضد آفتاب دور چشم به دنبال چه موادی باشیم؟

همانطور که گفتیم پوست دور چشم و پلک به طور طبیعی چربی قابل توجهی ندارد و به خشکی و چین و چروک حساس است. بنابراین اگر کرم ضد آفتاب دور چشم حاوی مواد مرطوب کننده یا آبرسان باشد، محصول بهتری خواهد بود.

همچنین اگر این کرم حاوی ترکیباتی برای کاهش مشکلات رایج اطراف چشم مانند تیرگی یا پف پلک باشد، با عملکردهای متعدد رضایت بیشتری را جلب می کند.

کافئین

کافئین یک ماده شیمیایی طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی است که در برخی مواد غذایی مانند قهوه، کاکائو و چای وجود دارد. از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند – مولکول هایی که کلاژن را می شکنند و باعث ایجاد خطوط و چین و چروک می شوند.

دانه های قهوه

علاوه بر این، کافئین با تنگ کردن رگ‌های خونی، جریان خون را در پوست کاهش می‌دهد و پوست را نرم و روشن می‌کند. این ویژگی همچنین به کاهش موقت پف و پف چشم کمک می کند.

هیالورونیک اسید هیدرولیز شده

این مولکول وزن مولکولی بسیار کمتری نسبت به سایر انواع اسید هیالورونیک دارد و همین امر باعث افزایش نفوذ آن به داخل پوست می شود. این ماده با تحریک فیبروبلاست ها (نوعی سلول پوست) تولید اسید هیالورونیک را افزایش می دهد. این ویژگی در کنار افزایش خاصیت ارتجاعی، با کاهش چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی باعث جوانسازی پوست می شود.

عصاره گیاه آرنیکا

عصاره گیاه آرنیکا حاوی هلنالین، اسیدهای چرب، فلاونوئید و تیمول است. هلنالین دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و ضد باکتری و تیمول دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است. علاوه بر این تیمول در تغذیه و محافظت از پوست نیز نقش دارد. خاصیت ضد التهابی عصاره آرنیکا در کاهش التهاب پوست و پف دور چشم موثر است.

یکی دیگر از ویژگی های عصاره گیاه آرنیکا خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که با جلوگیری از آسیب سلولی از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. اسیدهای چرب موجود در این گیاه از تبخیر آب جلوگیری کرده و در حفظ رطوبت و نرمی پوست نقش دارند. خواص متنوع عصاره آرنیکا آن را به یکی از محبوب ترین مواد برای تهیه کرم ضد آفتاب دور چشم تبدیل کرده است.

عصاره جو

گیاه جو از ترکیبات زیر تشکیل شده است:

  • عوامل آنتی اکسیدانی غیر آنزیمی: ویتامین C و E، بتاکاروتن و کلروفیل
  • مواد معدنی: کلسیم، روی، آهن، منگنز، پتاسیم، روی و ویتامین هایی مانند B5، B2، B1 و B6
  • عوامل آنتی اکسیدانی آنزیمی: سوپراکسید دیسموتاز
  • ترکیبات فنلی: بنزوئیک اسید

عصاره جو با جلوگیری از تولید ملانین (رنگدانه پوست)، پوست را به میزان قابل توجهی روشن می کند. ساپونین، فلاونوئید، لوترین و سلنیوم موجود در عصاره جو دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند.

یکی دیگر از ویژگی های این ماده خاصیت ضد پیری آن است که با فعال سازی آنزیم های آنتی اکسیدانی اتفاق می افتد. در واقع این آنزیم ها در ترمیم آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش شرکت می کنند. در نتیجه در روند کنترل چین و چروک موثر هستند.

عصاره کاسنی

برگ کاسنی حاوی اینولین، ویتامین های A، B2، B1 و C، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، سدیم، آهن، مس، منگنز، روی و ترکیبات فنلی است. عصاره کاسنی دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی است. فعالیت ضد التهابی کاسنی ممکن است به دلیل مهار سیتوکین های مختلف و رادیکال های آزاد و اثرات آنتی اکسیدانی آن باشد.

عکس گل کاسنی

عصاره زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیبات فعال زیستی مختلفی مانند جینجرول ها، شوگاول ها و پارادول ها است و دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی است. یکی از مکانیسم هایی که توسط آن زنجبیل اثرات ضد التهابی خود را اعمال می کند، مربوط به مهار بیوسنتز واسطه های التهابی، از جمله پروستاگلاندین ها و لکوترین ها است. خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل به ترکیبات فنلی آن مربوط می شود.

الیگوساکاریدها

الیگوساکاریدها جایگزین های ضد حساسیت و طبیعی برای رتینول (ترکیبی که باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می شود و می تواند باعث تحریک شود) هستند.

الیگوساکاریدهای حلقوی با تشکیل یک مجتمع، حلالیت آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فیلتر کننده اشعه ماوراء بنفش را در آب بهبود می بخشند و یک سد محافظ در برابر عوامل تجزیه کننده ایجاد می کنند. این ترکیبات کربوهیدراتی توانایی ضدآفتاب ها را در پیشگیری از سرطان پوست بهبود می بخشد و در نتیجه اثربخشی آنها را افزایش می دهد.

تتراپپتید-4

این پپتید به بهبود سیاهی دور چشم و جلوگیری از لک کمک می کند. این ویژگی به دلیل تأثیر تتراپپتید-4 بر ملانوکورتین ها است. ملانوکورتین ها هورمون های پروتئینی کوچکی هستند که بر روی ملانوسیت ها (سلول های تولید کننده رنگدانه در پوست) عمل می کنند. این ویژگی تتراپپتید-4 را به یکی از ترکیبات مفید در فرمولاسیون ضد آفتاب دور چشم تبدیل کرده است.

خواص ضد پیری و تحریک تولید کلاژن از دیگر اثرات تتراپپتید-4 است.

ترهالوز

ترهالوز یک دی ساکارید است که از دو مولکول گلوکز تشکیل شده است. این کربوهیدرات موجود در کراتینوسیت ها (نوعی سلول پوست) نقش محافظت کننده نوری در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش دارد. در نتیجه، می توان به طور بالقوه از ترهالوز برای پیشگیری و درمان بیماری های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش استفاده کرد. در محصولات زیبایی از ترهالوز به عنوان مرطوب کننده و آنتی اکسیدان استفاده می شود. این ترکیب با جذب رطوبت محیط اطراف از خشکی پوست جلوگیری می کند.

عصاره گیاه اکیناسه

مهم ترین اجزای گیاه گل سرخ آلکیل آمیدها، پلی ساکاریدها، گلیکوپروتئین ها، فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی هستند که مشتقات اسید کافئیک مانند اسید کاسنی، اسید کافتریک و اسید کلروژنیک را شامل می شود. اکیناسه حاوی بسیاری از ترکیبات مفید برای محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو (عدم تعادل رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها که می تواند منجر به آسیب بافت شود) و آبرسانی آن را بهبود می بخشد.

عکس گل اکیناسه

همچنین عصاره این گیاه خاصیت مرطوب کنندگی دارد و می تواند آب را در پوست حبس کند. تحقیقات نشان داده است که گیاه سورگوم هیچ عارضه ای مانند تحریک پوستی ایجاد نمی کند.

حرف پایانی

استفاده از کرم ضدآفتاب دور چشم یک راه موثر برای محافظت از پوست ظریف دور چشم در برابر اشعه های مضر فرابنفش است. پوست اطراف چشم بسیار نازک و حساس است و نسبت به سایر نواحی صورت آسیب پذیرتر است. قرار دادن کرم ضد آفتاب دور چشم در روتین پوست علاوه بر اثر محافظتی، احتمال ایجاد چین و چروک در این نواحی را کاهش می دهد.

از تجربیاتت بگو

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که از کرم ضد آفتاب مخصوص پوست دور چشم استفاده می کنید؟ شاید برای مدت طولانی فقط از یک ضد آفتاب استفاده کرده اید و بعد متوجه شده اید که برای محافظت از پوست دور چشم باید از یک ضد آفتاب مخصوص استفاده کنید. اگر چنین است، برای انتخاب ضد آفتاب دور چشم به چه عواملی توجه می کنید؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.