به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

علت خشکی پوست در زمستان

با شروع فصل زمستان و سردی هوا، پوست رطوبت خود را از دست می دهد و بسیاری از افراد با خشکی پوست مواجه می شوند. خشکی پوست در فصل زمستان یک عارضه شایع است و بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه شوند. لایه بیرونی پوست وظیفه تامین رطوبت و چربی مورد نیاز پوست را بر عهده دارد اما در فصول سرد سال رطوبت پوست کاهش یافته و خشکی ظاهر می شود. با مرطوب نگه داشتن پوست در فصل زمستان می توانید خشکی پوست را تا حدودی کنترل کنید. اما توجه داشته باشید که استفاده از کرم مرطوب کننده کافی نیست و برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل زمستان باید به نکاتی که در ادامه توضیح خواهیم داد توجه کنید.

علت خشکی پوست در زمستان چیست؟

زمانی که پوست چربی کافی نداشته باشد، خارجی ترین لایه آن رطوبت خود را از دست می دهد و در نتیجه خشک می شود. در زمستان و پاییز رطوبت هوا کاهش می یابد و به همین دلیل پوست رطوبت مورد نیاز خود را نیز از دست می دهد و این امر منجر به خشکی و ترک خوردن پوست می شود. البته کاهش رطوبت و سردی هوا تنها علت خشکی پوست نیست. موارد دیگری نیز در بروز خشکی پوست دخیل است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • پیری و از بین رفتن کلاژن پوست
  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده
  • اگزما
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • پوست را با آب داغ بشویید
  • حمام کردن با آب گرم

علائم خشکی پوست در زمستان

مهمترین علائم خشکی پوست در زمستان عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن
  • قرمزی پوست
  • بافت خشن
  • خارش
  • سوزش یا حتی بریدن پوست
  • ترک در پوست
  • پوست خراش برداشته

خشکی پوست در زمستان چه عوارضی ایجاد می کند؟

خشکی پوست به تنهایی مشکل خاصی برای پوست ایجاد نمی کند، اما بیماری هایی وجود دارند که ممکن است به دلیل خشکی پوست ظاهر شوند. که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. عفونت باکتریایی
  2. درماتیت سبورئیک (باعث لایه برداری و التهاب پوست می شود)
  3. ترک خوردگی و زخم شدن پوست
  4. ضخیم شدن و زبری پوست
  5. عفونت های پوستی
  6. بروز بیماری های پوستی

درمان خشکی پوست در زمستان

اگر پوست خیلی خشک نیست، استفاده از کرم مرطوب کننده می تواند خشکی را تا حدودی کاهش دهد. اما فراموش نکنید که خشکی پوست ممکن است دلایل دیگری داشته باشد، به همین دلیل مراجعه به متخصص پوست بسیار مهم است. استفاده از مرطوب کننده های بدون عطر حاوی اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و لوریک باعث بازیابی و تامین رطوبت پوست می شود. آمینو اسیدهای ذکر شده فضای بین سلول هایی که رطوبت خود را از دست داده اند را پر می کنند. برخی از مرطوب کننده ها که به طور موثر پوست را آبرسانی می کنند شامل موارد زیر می شود.

  • اسید هیالورونیک
  • سرامیدها
  • گلیسرین
  • سوربیتول
  • مواد دیگری مانند لانولین، سیلیکون و روغن های معدنی (وازلین) در تامین رطوبت پوست موثر هستند.

راه های جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

اقداماتی وجود دارد که تا حد زیادی از خشکی پوست در زمستان جلوگیری می کند. که مهمترین آنها عبارتند از:

1- استفاده از مرطوب کننده بعد از شستن دست و صورت

پس از شستن دست ها، صورت یا بدن، چربی طبیعی آنها از بین می رود. این چربی یک سد قوی برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت پوست است و زمانی که این سد از بین برود باعث خشکی پوست در زمستان می شود.

2- استفاده از ضد آفتاب

بسیاری از مردم تصور می کنند که ضد آفتاب متعلق به تابستان است، در حالی که در زمستان، اشعه های مضر باعث آسیب پوست و از بین رفتن رطوبت می شود.

3- استفاده از کرم شب

استفاده از کرم شب یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خشکی پوست است. این کرم ها پوست را مرطوب می کنند اما چون نسبت به سایر کرم ها سنگین تر و ضخیم تر هستند باید مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بمانند به همین دلیل در شب استفاده می شوند. اگر از این کرم ها برای دست یا پاهای خود استفاده می کنید، می توانید آنها را با یک کیسه پلاستیکی یا دستکش بپوشانید تا از پخش شدن آنها جلوگیری کنید. اگر تمایلی به استفاده از این محصولات ندارید، می توانید از ماسک های مناسب پوست خود استفاده کنید.

4- تغییر روال مراقبت از پوست

اگر احساس می کنید که پوست شما به دلیل تغییر فصل و هوای سرد زمستان حساس و تحریک شده است، می توانید روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید. توجه داشته باشید که سد رطوبتی پوست نباید آسیب ببیند زیرا در غیر این صورت محصولات پوستی به خوبی جذب پوست نمی شوند. سعی کنید در هنگام تحریک پوست از عطر استفاده نکنید.

5- استفاده از رطوبت ساز

در زمستان استفاده از بخاری و وسایل گرمایشی باعث از بین رفتن رطوبت اطراف می شود. استفاده از مرطوب کننده می تواند تا حدودی رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کند و در نتیجه از خشکی آن نیز کاسته شود.

6- استحمام با آب ولرم

یکی از عواملی که از خشکی پوست در فصل زمستان جلوگیری می کند، استحمام با آب ولرم به جای آب گرم است. زیرا آب داغ چربی مفید و رطوبت پوست را از بین می برد. پس از استحمام بهتر است پوست و مو را با یک حوله مناسب به آرامی خشک کنید.

7- کاهش دفعات لایه برداری و استفاده از اسکراب

لایه برداری تاثیر زیادی در نرمی، شفافیت و از بین بردن سلول های مرده پوست دارد. اما اگر لایه برداری بیش از حد انجام شود باعث آسیب و خشکی پوست می شود. اگر پوست شما خشک یا پوسته پوسته است، می توانید به جای اسکراب فیزیکی از مواد شیمیایی استفاده کنید. اگر پوست شما آسیب دیده است، بهتر است تا بهبودی کامل از لایه بردار استفاده نکنید.

8- استفاده از روغن های طبیعی

اگر استفاده از کرم های شب رطوبت مورد نیاز پوست شما را تامین نمی کند، می توانید پس از مرطوب کردن یک یا دو بار در روز از روغن های طبیعی استفاده کنید که خاصیت مرطوب کنندگی و ترمیم کنندگی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کره شیا
  • کره کاکائو
  • روغن جوجوبا
  • روغن میوه گل رز
  • محصولات متشکل از وازلین مانند وازلین

9- نوشیدن آب کافی

یکی از راه های دیگر برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل زمستان نوشیدن آب کافی است. ننوشیدن مایعات کافی بر ظاهر پوست تاثیر می گذارد. علاوه بر آب آشامیدنی، استفاده از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 رطوبت پوست را تامین می کند.

10- استفاده از پارچه های دوستدار پوست

افرادی که پوست خشک و حساسی دارند باید از لباس ها و پارچه های نرم و طبیعی استفاده کنند.

11- استفاده از دستکش

دستکش اولین سد محافظ فیزیکی پوست است که از عوامل محیطی که باعث خشکی پوست می شوند جلوگیری می کند.

12- استفاده از بالم لب

یکی از قسمت های صورت که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گیرد لب ها هستند. لب ها پوست نازکی دارند و به سرعت در معرض خشکی قرار می گیرند. در زمستان یا سایر فصول می توانید از بالم لب برای جلوگیری از خشکی لب استفاده کنید.

نتیجه

خشکی پوست در زمستان ممکن است با علائمی مانند لایه برداری، قرمزی و حتی ترک خوردن همراه باشد. این عوارض فقط برای پوست صورت نیست، بلکه ممکن است پوست دست، بدن و پا نیز درگیر شود. یکی از بهترین راه حل ها این است که پوست را مرطوب و مرطوب نگه دارید. البته قبل از هر کاری بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. در این مقاله سعی کردیم به دلایل خشکی پوست در فصل زمستان بپردازیم. شما می توانید نظرات و انتقادات خود را در مورد این مقاله در قسمت نظرات سایت عسل بانو ارسال کنید.

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.