به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

علت پف زیر چشم و 10 روش موثر برای درمان آن

داشتن ظاهری شاداب و با طراوت برای همه ما مهم است و هر بار که چیزی بر آن اثر می گذارد، به دنبال علت و درمان آن می گردیم. اگر بخواهیم یک نگرانی زیبایی را نام ببریم که همه ما در هر سنی تجربه کرده ایم، احتمالا اکثر ما پف زیر چشم را به خاطر داریم. پف زیر چشم این می تواند یکی از نشانه های پیری باشد، اما به دلایل بسیار دیگری نیز رخ می دهد. همه ما بارها با پف زیر چشم از خواب بیدار شده ایم و ممکن است متوجه شده باشیم که با افزایش سن، خلاص شدن از آن سخت تر می شود.

خوشبختانه محصولاتی در بازار وجود دارند که می توانند روند کاهش پف را تسریع کنند. اما در وهله اول شناخت علل پف زیر چشم بسیار مهم است. در این مقاله پس از بررسی علل پف زیر چشم، راه حل های گسترده ای برای مقابله با این مشکل زیبایی ارائه کرده ایم.

پف زیر چشم چگونه ایجاد می شود؟

پف زیر چشم – تورم خفیف زیر چشم – اگرچه دلایل مختلفی دارد، اما عموماً با افزایش سن اتفاق می افتد. با افزایش سن، بافت های اطراف چشم ضعیف می شوند، از جمله برخی از ماهیچه هایی که از پلک ها حمایت می کنند. سپس چربی طبیعی که از چشم پشتیبانی می کند به پلک های پایینی منتقل می شود و باعث می شود پلک ها پف کرده به نظر برسند. همچنین ممکن است مایع در فضای زیر چشم جمع شود و تورم را افزایش دهد.

علائم پف زیر چشم

پف زیر چشم با علائم زیر مشخص می شود:

  • تورم خفیف
  • افتادگی یا شل شدن پوست
  • حلقه های تیره

علت پف زیر چشم

پف زیر چشم معمولا فقط بر زیبایی صورت تاثیر می گذارد و به ندرت نشانه یک بیماری زمینه ای جدی است. اما حتی این موارد نادر نیز می توانند قابل توجه باشند، بنابراین اگر پف و تورم مداوم زیر چشم خود دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

از علل تورم و پف زیر چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیری و ضعیف شدن بافت های اطراف چشم
  • احتباس مایعات، به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن یک وعده غذایی شور
  • بی خوابی یا کم خوابی
  • آلرژی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • وراثت
  • بیماری ها؛ مانند درماتیت، درماتومیوزیت (التهاب بافت همبند)، بیماری های کلیوی و چشمی تیروئید

چه زمانی برای درمان پف زیر چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر زیر چشمتان پف کرده است، احتمالاً از ظاهر خود راضی نیستید، اما باید بدانید که این حالت معمولاً مشکلی ندارد و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. البته اگر پف زیر چشم با تورم شدید، مزمن، دردناک، خارش دار یا قرمز همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما به دنبال علل احتمالی دیگر مانند اختلال عملکرد کلیه، بیماری تیروئید و عفونت یا آلرژی که ممکن است در ایجاد تورم نقش داشته باشد، می‌پردازد و پس از رد کردن آنها، احتمالاً شما را به چشم پزشک، جراح پلاستیک یا جراح پلاستیک چشم oculoplastic) به اشاره.

درمان های تهاجمی مانند جراحی پلک (بلفاروپلاستی) و یا حتی تزریق فیلرها، به دلیل ظرافت بسیار زیاد پوست اطراف چشم و اهمیت مراقبت از چشم، حتماً باید توسط پزشک متخصص (و نه تکنسین) انجام شود تا از آن جلوگیری شود. احتمال آسیب های جبران ناپذیر بینایی یا زیبایی، تا حد امکان کاهش می یابد.

راه حل های پزشکی برای کاهش پف زیر چشم

راه حل های پزشکی مختلفی (تهاجمی و غیر تهاجمی) وجود دارد که می تواند وضعیت شما را بهبود بخشد یا درمان کند. البته هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که برای انتخاب هر کدام بهتر است یک بررسی جامع انجام دهید و تنها با یک توصیه ساده انجام ندهید.

راه حل های غیر تهاجمی برای کاهش پف زیر چشم

این محلول ها غیر تهاجمی هستند (نیازی به جراحی ندارند) و با هدف صاف و یکنواخت کردن ناحیه زیر چشم انجام می شوند.

  • پرکننده: در این روش یک ماده پرکننده (معمولا اسید هیالورونیک که ماده ای ژل مانند است) زیر چشم ها و گونه ها قرار می گیرد تا سطحی صاف زیر چشم و گونه ها ایجاد شود. تزریق در مطب پزشک با بی حسی موضعی انجام می شود. اثر این روش معمولا تا 12 ماه باقی می ماند.
  • لایه برداری لیزری: در این روش از لیزر برای از بین بردن لایه های سطحی چروکیده پوست زیر چشم استفاده می شود. این کار تولید کلاژن را تحریک می کند و منجر به سفت شدن پوست می شود. نتایج این روش بسته به نوع پوست و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند تا سال ها ماندگار باشد.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی همچنین می تواند چین و چروک زیر چشم را با از بین بردن لایه های سطحی پوست درمان کند. این درمان در مطب پزشک انجام می شود و یک محلول شیمیایی سلول های قدیمی پوست را از بین می برد تا پوستی سفت تر و روشن تر نمایان شود. نتایج این روش بسته به نوع پوست و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند تا چندین سال باقی بماند.

راه حل های پزشکی برای کاهش پف زیر چشم

نکته: میزان و مدت اثربخشی هر یک از این روش ها به عوامل متعددی بستگی دارد. سن، سفتی و قابلیت ارتجاعی پوست، علت پف کردگی، مهارت پزشک، سبک زندگی فرد و بسیاری موارد دیگر می تواند باعث شود که پاسخی که هر فرد از یک عمل می گیرد با افراد دیگر متفاوت باشد.

روش های تهاجمی (نیاز به جراحی)

لیفت پلک پایین (بلفاروپلاستی) یک عمل سرپایی است که در آن جراح مقدار و توزیع چربی را در پلک پایین تنظیم می‌کند و عضلات و پوست را سفت می‌کند تا ظاهری یکدست‌تر ایجاد کند. در بیشتر موارد، لیفت پلک پایین، پف زیر چشم را برای سال‌ها از بین می‌برد. نیاز به انجام مجدد این جراحی نادر است.

با این حال، برخی از بیماران برای درمان پف زیر چشم نیاز به استفاده همزمان از چندین روش مانند لایه برداری با لیزر و تزریق فیلر یا لیفت پلک دارند.

خودمراقبتی برای رفع پف زیر چشم

با کمک روش های زیر می توانید پف زیر چشم را در صورتی که ناشی از بیماری نباشد کاهش یا از بین ببرید:

1) آلرژی خود را مدیریت کنید

فصل آلرژی با آبریزش و پف چشم همراه است. داروهای بدون نسخه ای که برای آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت سینوسی مصرف می کنید نیز می توانند پف چشم و آبریزش بینی را تسکین دهند.

۲) مصرف نمک را محدود کنید

نمکدان را کنار بگذارید. آب همیشه از قسمت های کم سدیم به قسمت هایی که بیشترین سدیم را دارند راه خود را پیدا می کند. مانند ناحیه اطراف چشم. به همین دلیل است که یک شام شور اغلب صبح روز بعد باعث پف زیر چشم می شود.

نمک را در رژیم غذایی کاهش دهید

3) برای جلوگیری از پف زیر چشم، نحوه خواب خود را اصلاح کنید

به شکم می خوابی یا پهلو؟ جاذبه باعث تجمع مایع و در نتیجه تورم در ناحیه زیر چشم می شود. سعی کنید به پشت بخوابید و یک بالش اضافی زیر سر خود داشته باشید.

4) قبل از رفتن به رختخواب، آرایش خود را پاک کنید

ماندن آرایش روی صورت هنگام خواب به چشم آسیب می رساند و باعث آبریزش چشم و پف زیر چشم در صبح روز بعد می شود. هر شب صورت خود را طبق روال مراقبت از پوست خود بشویید. برای پاک کردن آرایش چشم بهتر است از محصولات تخصصی این ناحیه استفاده کنید.

5) از مصرف الکل خودداری کنید

الکل پوست را کم آب می کند. هنگامی که ناحیه حساس اطراف چشم خود را ضعیف می کنید، آن را بیشتر در معرض افتادگی پوست و پف قرار می دهید. اگر به دلیل نوشیدن الکل زیر چشم‌هایتان پف کرده است، قبل از خواب آب بنوشید و از مرطوب‌کننده اطراف چشم برای ترمیم آسیب‌های ناشی از الکل استفاده کنید.

6) از چشمان خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید

شما کارهای زیادی برای محافظت از بدن خود در برابر نور خورشید انجام می دهید. اما آیا شما هم همین کار را برای چشمان خود انجام می دهید؟ آفتاب زیاد باعث افتادگی و چین و چروک و سیاهی زیر چشم می شود. از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه برای محافظت از صورت خود در برابر اشعه های مضر خورشید استفاده کنید.

برای جلوگیری از تیرگی زیر چشم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

۷) برای جلوگیری از پف زیر چشم سیگار نکشید

دلیل دیگری برای ترک سیگار می خواهید؟ سیگار کشیدن می تواند پوست صورت شما را خشک، شل و ضعیف کند. سیگار نکشید و خود را از چروک چشم و افتادگی پلک نجات دهید.

8) چشمان خود را خنک کنید

چشمات پف کرده؟ آنها را خنک کنید! کمپرس سرد می تواند پف چشم را برطرف کند. قاشق، برش های خیار یا چای کیسه ای خنک را امتحان کنید. دمای پایین موثر خواهد بود.

9) لنزهای تماسی خود را بررسی کنید

اگرچه لنزها به شما کمک می کنند تا به وضوح ببینید، اما می توانند ذرات ریز را روی سطح چشم به دام بیندازند و باعث عفونت و التهاب چشم شوند. این در نهایت منجر به پف کردن چشم ها و حتی مشکلات جدی تر می شود.

10) از سرم یا کرم دور چشم استفاده کنید

قفسه های فروشگاه پر از کرم ها و لوسیون هایی است که برای کاهش پف، تیرگی و چین و چروک دور چشم استفاده می شود. برای انتخاب کرم یا سرم دور چشم مناسب، مواد تشکیل دهنده آن و شهرت برند عرضه کننده آن محصول را در نظر بگیرید. در ادامه در مورد مواد موثر در کرم های دور چشم صحبت خواهیم کرد. هر کدام از این ترکیبات می توانند علاوه بر پف زیر چشم در رفع یا کاهش سایر مشکلات این ناحیه مانند چین و چروک یا سیاهی دور چشم موثر باشند.

مواد موثر در کرم های دور چشم

ترکیبات گیاهی بسیار موثری وجود دارد که برای رفع مشکلات پوست دور چشم استفاده می شود. در ادامه پنج مورد از بهترین مواد طبیعی برای رفع تیرگی و پف زیر چشم را خواهیم خواند.

کافئین

کافئین شفابخش، ضد التهاب و منقبض کننده عروق است. این عملکرد قرمزی و پف زیر چشم را کاهش می دهد. در واقع کافئین با تنگ کردن رگ های ظریفی که به پوست نازک زیر چشم خون می رسانند، التهاب پوست را کاهش می دهد و آن را آرام می کند. این فرآیند پوست دور چشم را جوان و شاداب می کند.

ویتامین E

آنتی اکسیدان های قوی ویتامین E در مبارزه با رادیکال های آزاد و اثرات اشعه ماوراء بنفش بسیار موفق بوده و هایپرپیگمانتاسیون (افزایش رنگدانه ها) و چین و چروک دور چشم را تا حد زیادی برطرف می کند.

ویتامین A

رتینول و رتینوئید مشتقات ویتامین A هستند که نوسازی سلول های پوست و تولید کلاژن را تحریک می کنند. رتیول بافت کلی پوست را بهبود می بخشد و خطوط و چین و چروک های ظریف را با نفوذ به لایه های عمیق تر پوست کاهش می دهد.

چای سبز

این ماده طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است و از پوست در برابر استرس های محیطی که منجر به پیری می شود محافظت می کند. پلی فنول های چای سبز که آنتی اکسیدان های آن هستند، با مهار و خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن، خطر آفتاب سوختگی را کاهش داده و همچنین فعالیت آنزیمی که کلاژن را تجزیه می کند، کاهش می دهد. نتیجه؟ کاهش آسیب UV و کاهش خطوط و چین و چروک.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک پوست را آبرسانی و حجیم می کند. این عملکرد باعث یکدست شدن رنگ پوست و شادابی آن می شود و به کاهش سیاهی زیر چشم کمک می کند. همچنین در رفع چین و چروک دور چشم موثر است.

پپتیدها

پپتیدها بلوک های سازنده کلاژن هستند و کلاژن مسئول صافی و یکنواختی پوست است. با افزایش سن و یا قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زای محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، پوست به تدریج تراکم کلاژن خود را از دست می دهد و این آغازی برای ظاهر شدن چین و چروک های نامناسب است. استفاده از کرم های دور چشم حاوی پپتید می تواند سنتز و افزایش کلاژن را در پوست تحریک کند.

هسپریدین متیل کالکون

هسپریدین می تواند با تقویت دیواره های مویرگ از نشت مواد از مویرگ ها جلوگیری کند. بهبود زخم، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد سرطانی و روشن کننده پوست از دیگر عملکردهای پوستی هسپریدین است.

از تجربیاتت بگو

شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که برای مدت کوتاه یا طولانی، پف زیر چشم داشته اند. اگر چنین است، تجربه خود را به من بگویید و بنویسید که برای رفع این مشکل چه کرده اید. همچنین اگر سوالی در این زمینه دارید بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34451799
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31061668
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3505831
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6412948
https://www.medicinenet.com/eye_health_symptoms_meanings/article.htm
https://www.webmd.com/beauty/ss/slideshow-banish-the-bags-under-your-eyes
https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-dark-circles-permanently
https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/how-to-get-rid-of-bags-under-eyes
https://www.mayoclinic.org/symptoms/dark-circles-under-eyes/basics/causes/sym-20050624
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bags-under-eyes/symptoms-causes/syc-20369927

سرم چشم

4.5/5 – (15 امتیاز)

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.