به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

میلیا چیست؟ + 7 راه برای درمان آن

میلیا چیست؟ کیست میلیا یا میلیوم یک برآمدگی سفید کوچک است که معمولا روی بینی و گونه ها دیده می شود. این کیست ها اغلب به صورت گروهی هستند، به همین دلیل به آن ها کیست های چندگانه میلیا نیز می گویند. میلیا زمانی اتفاق می افتد که کراتین زیر سطح پوست گیر می کند. کراتین یک پروتئین قوی است که اغلب در سلول های پوست، مو و ناخن یافت می شود. میلیا می تواند در افراد در سنین مختلف رخ دهد، اما در نوزادان شایع تر است. در این مقاله قصد داریم در مورد میلیا و روش های پیشگیری و درمان آن برای شما توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

میلیا چیست؟

میلیا برآمدگی های کوچک و گنبدی شکلی هستند که معمولاً سفید یا زرد هستند و خارش یا درد ندارند. اما ممکن است برای برخی افراد ناراحتی ایجاد کنند. ملحفه ها یا لباس های زبر ممکن است باعث قرمز شدن و تحریک میلیا شوند. کیست میلیا به طور کلی روی صورت، لب ها، پلک ها و گونه ها قابل مشاهده است. البته این بدان معنا نیست که میلیا فقط در این نواحی وجود دارد، بلکه ممکن است در سایر قسمت های بدن مانند تنه یا اندام تناسلی نیز دیده شود. این کیست ها ممکن است با بیماری به نام مروارید اپشتاین اشتباه گرفته شوند. این عارضه شامل ظهور کیست های سفید و زرد رنگ بی ضرر روی لثه و دهان است. برخی از افراد ممکن است به اشتباه از میلیا به عنوان آکنه نوزاد یاد کنند.

انواع میلیا چیست و درمان چیست؟

انواع میلیا بر اساس سن کیست ها یا عوامل ایجاد کننده آنها طبقه بندی می شوند که به طور کلی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند.

میلیاهای اولیه مستقیماً از کراتین به دام افتاده ناشی می شوند. این مدل کیست میلیا در صورت نوزادان یا بزرگسالان یافت می شود. میلیاهای ثانویه مشابه هستند اما پس از اینکه عاملی مجاری منتهی به سطح پوست را مسدود می کند، مانند آسیب، سوختگی یا تاول ایجاد می شود.

  • میلیا در نوزادان

بیبی میلیا نوع اولیه آن است که اغلب با آکنه نوزاد اشتباه می شود که تحت تاثیر هورمون های مادر قرار می گیرد، اما آکنه نوزاد باعث التهاب و تورم نمی شود. نوزادانی که میلیا دارند با آن متولد می شوند، اما آکنه نوزاد دو تا چهار هفته پس از تولد دیده می شود. میلیا در نوزادان پس از چند هفته ناپدید می شود و کیست ها معمولا در صورت، پوست و قسمت بالایی بدن قابل مشاهده هستند. طبق گفته بیمارستان کودکان سیاتل، میلیا در 40 درصد نوزادان رخ می دهد.

  • میلیا اولیه در کودکان و بزرگسالان

در این افراد کیست در اطراف پلک ها، پیشانی و اندام تناسلی دیده می شود. میلیای اولیه ممکن است در عرض چند هفته ناپدید شود یا چند ماه طول بکشد.

  • نوجوانان میلیا

اختلالات ژنتیکی نادری که بر پوست تأثیر می گذارد می تواند باعث ایجاد میلیا در نوجوانان شود. این اختلالات عبارتند از:

  • سندرم کارسینوم سلول بازال: که می تواند منجر به سرطان سلول بازال شود.
  • سندرم گاردنر: این اختلال ژنتیکی نادر ممکن است منجر به سرطان روده بزرگ شود.
  • سندرم Bazex-Dupre-Christol: این سندرم روی رشد مو و توانایی عرق کردن تأثیر می گذارد.
  • پاکیونیشیای مادرزادی: این وضعیت ممکن است باعث ضخیم شدن یا غیر طبیعی شدن ناخن ها شود.

این بیماری به طور کلی با اختلالات ژنتیکی یا خودایمنی پوست مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است. پلاک میلیا ممکن است بر پلک ها، گوش ها، گونه ها یا فک تأثیر بگذارد و کیست ها می توانند چندین سانتی متر قطر داشته باشند. این عارضه در زنان میانسال بیشتر دیده می شود، اما می تواند در بزرگسالان یا کودکان در هر سن و جنسیتی رخ دهد.

  • فوران چندگانه میلیا

این نوع میلیا شامل نواحی خارش دار است که می تواند روی صورت، بازوها و تنه ظاهر شود. کیست ها معمولا در یک دوره چند هفته تا چند ماه ظاهر می شوند.

این نوع میلیا در جایی ایجاد می شود که پوست آسیب دیده باشد، مثلاً می توان به سوختگی و راش های شدید اشاره کرد. کیست ها ممکن است تحریک شده باشند و اطراف آن قرمز و مرکز آن سفید باشد.

محصولات و داروهایی که باعث ایجاد میلیا می شوند

استفاده از کرم های استروئیدی می تواند منجر به میلیا در محل استفاده از کرم شود، اما این عوارض نادر هستند. برخی از محصولات پوستی و آرایشی در برخی افراد باعث ایجاد میلیا می شوند. اگر مستعد میلیا هستید از موارد زیر استفاده نکنید:

  • پارافین مایع
  • نفت نفت
  • نفت مایع
  • پارافین مایع
  • روغن پارافین

اینها روغن های معدنی هستند که ممکن است باعث میلیا شوند. لانولین همچنین ممکن است بروز میلیا را افزایش دهد.

درمان میلیا

هیچ درمان خاصی برای میلیا در نوزادان مورد نیاز نیست. کیست ها معمولا در عرض چند هفته ناپدید می شوند. در کودکان بزرگتر و بزرگسالان، میلیا در عرض چند ماه ناپدید می شود. اگر این کیست ها باعث ناراحتی شوند، درمان هایی مانند لیزر برای میلیا وجود دارد که می تواند در از بین بردن آن موثر باشد.

انواع درمان میلیا عبارتند از:

  • روش: یک سوزن استریل محتویات کیست را از بین می برد.
  • سرما درمانی: نیتروژن مایع میلیا را منجمد می کند که رایج ترین روش حذف است.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی باعث می شود اولین لایه پوست کنده شده و پوست جدید نمایان شود.
  • رتینوئیدهای موضعی: این کرم های حاوی ویتامین A تاثیر زیادی در لایه برداری پوست دارند.
  • برداشتن لیزر: در این روش یک لیزر کوچک روی نواحی آسیب دیده متمرکز می شود تا کیست ها را از بین ببرد.
  • دیاترمی: گرمای شدید کیست ها را درمان می کند.
  • کورتاژ تخریب: در این روش کیست ها با جراحی خراشیده و سوزانده می شوند.

تاثیر تغذیه بر میلیا

تغذیه تاثیر زیادی در کاهش یا افزایش میلیا دارد. در واقع یکی از دلایل ایجاد میلیا یا ناتوانی بدن در ترمیم آن یا ترمیم قسمت باقیمانده آن مربوط به کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامین های E، B کمپلکس و B3 است که ممکن است در دسترس نباشند. مقادیر کافی در غذای دریافتی در این زمینه استفاده از مکمل های غذایی تاثیر زیادی دارد، البته استفاده از هر مکمل یا دارویی باید با نظر پزشک انجام شود.

نتیجه

کیست های میلیا یا میلیا برآمدگی های گنبدی شکل و کوچکی هستند که اغلب سفید یا زرد، بدون خارش و به صورت D هستند. این کیست ها در نواحی لب، صورت، پلک ها و … دیده می شوند که در هر سنی ممکن است ایجاد شوند. میلیا انواع مختلفی دارد و البته روش های درمانی نیز متفاوت خواهد بود، اما در کل بهترین راه مراجعه به پزشک در مرحله اول است. البته مراقبت های شخصی و استفاده از محصولات پوستی مناسب و تغذیه مناسب نیز در درمان، کاهش و پیشگیری از این عارضه تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم ملیا را به طور کامل به شما معرفی کنیم و راه های پیشگیری و درمان آن را توضیح دهیم. همچنین می توانید تجربیات خود را در این مورد در قسمت نظرات سایت ارسال کنید و با مشاوران فروشگاه عسل بانو در ارتباط باشید.

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.