به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

هر آنچه باید در مورد سرم پوست بدانید + پاسخ به سوالات متداول شما

یکی از محصولات مراقبت از پوست سرم پوست موثرتر از مرطوب کننده هاست. سرم های پوست مایعات سبک و با جذب سریعی هستند که به عنوان جایگزین یا همراه با کرم ها و لوسیون ها استفاده می شوند. سرم ها مشکلات پوستی را در مدت زمان کوتاه تری برطرف کرده و به سلامت و شادابی پوست کمک می کنند. کاربردهای مختلف سرم های پوست عبارتند از: ضد پیری و ضد چروک، رفع آکنه و جوش، آبرسانی و آبرسانی، روشن کننده، لایه برداری، جوانسازی و برخی موارد دیگر. در ادامه به بیان فواید انواع سرم پوست و سرم مناسب برای هر نوع پوست می پردازیم. پس با ما همراه باشید

سرم پوست چیست؟

سرم یک محصول مراقبت از پوست است که می توانید پس از پاکسازی پوست و قبل از مرطوب کردن آن برای رساندن مستقیم مواد قوی به پوست از آن استفاده کنید. سرم مخصوصاً برای این منظور مناسب است. زیرا از مولکول های کوچکتری تشکیل شده است که به عمق پوست نفوذ کرده و غلظت بسیار بالایی از مواد فعال را وارد پوست می کند. این ویژگی باعث می شود سرم ها محصولاتی عالی برای رفع نگرانی های خاص مراقبت از پوست مانند چین و چروک ها باشند.

فرق سرم پوست با کرم یا لوسیون چیست؟

بزرگترین تفاوت بین سرم و کرم یا لوسیون مربوط به ترکیباتی است که در فرمولاسیون سرم وجود ندارد. در فرمولاسیون سرم ها، مرطوب کننده های ماسک کننده یا ضد نفوذ مانند وازلین و روغن معدنی که از تبخیر آب جلوگیری می کنند وجود ندارد. همچنین، سرم های پوست حاوی مقادیر کمتری از روان کننده ها و غلیظ کننده ها مانند روغن آجیل یا دانه هستند. اکثر سرم ها بر پایه آب و به طور کلی بدون چربی هستند.

چرا سرم بهترین انتخاب متخصصان مراقبت از پوست است؟

یک شیمیدان آرایشی و بهداشتی می گوید: قدرت سرم ها در این است که بیشتر مایعات و مواد اضافی از آنها خارج شده است؛ بنابراین آنچه باقی می ماند غلظت بالای مواد موثره است. سرم های پوست حاوی قوی ترین دوزهای ترکیبات ضد پیری، آنتی اکسیدان ها، پپتیدها و روشن کننده های پوست هستند که در محصولات بدون نسخه پیدا می کنید.

چه کسانی می توانند از سرم پوست استفاده کنند؟

دکتر جسیکا وو (جسیکا وو)، از پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد، متخصص پوست و نویسنده کتاب صورت خود را تغذیه کنید: پوستی جوان تر، صاف تر و بدنی زیبا در 28 روز خوشمزه، سرم های پوستی را به بسیاری از بیمارانش توصیه می کند. او می‌گوید: «سرم برای افرادی که پوست چرب دارند یا کسانی که ترجیح می‌دهند در محصولات مراقبت از پوست خود احساس سبکی داشته باشند، عالی است. سرم ها بدون چربی هستند و احساس چسبندگی روی پوست باقی نمی گذارند.

با این حال، سرم برای همه نیست. دکتر جسیکا وو معتقد است که بافت مایع یا ژل مانند سرم ممکن است گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مزمن مانند اگزما یا روزاسه نباشد که باعث تضعیف سد پوستی می شود. در این افراد ممکن است سرم خیلی سریع به پوست نفوذ کند و باعث تحریک پوست شود. روزاسه یک بیماری مزمن پوستی است که باعث قرمزی و رگ های خونی زیر پوست صورت می شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد جوش های قرمز کوچک روی پوست شود.

بهترین سرم پوست

برخی از افراد ممکن است به هیدراتاسیونی نیاز داشته باشند که یک کرم روز یا شب غنی فراهم می کند. اگر پوست پیری یا خشکی دارید، نمی توانید فقط از سرم برای رفع مشکل پوست خود استفاده کنید. در عوض، سرم پوست به عنوان یک محصول مراقبت مضاعف برای اضافه کردن به روتین مراقبت از پوست شما برای استفاده در زیر مرطوب کننده توصیه می شود.

سرم ها فواید زیادی دارند. از صاف کردن خطوط ریز گرفته تا کاهش لکه های پیری که در فرمولاسیون سایر محصولات وجود ندارد.

انواع سرم های پوست

این سرم های قدرتمند برخی از رایج ترین سرم های موجود در بازار هستند:

  • سرم های ضد پیری (ترکیبات فعال: رتینول، کافئین، چای سبز، پروتئوگلیکان ها [Proteoglycan] و هیالورونیک اسید)
  • سرم های آنتی اکسیدانی (مواد فعال: ویتامین های A، C و E، رسوراترول، نیاسینامید، ملاتونین و اسید ال اسکوربیک)
  • سرم های آبرسان (ترکیبات فعال: اسید هیالورونیک، پپتیدها و لومینزین [Luminsin])
  • سرم های اصلاح کننده رنگ (ترکیبات فعال: اسید فیتیک [Phytic Acid]ویتامین C، آربوتین، اسید کوجیک، اسید آزلائیک، اسید ال اسکوربیک و اسید گلیکولیک)
  • سرم های ضد آکنه (مواد فعال: آزلائیک اسید، نیاسینامید، ویتامین A، اسید سالیسیلیک، روغن درخت چای)

سرم ویتامین C را می توان به دلیل خواص فراوان ویتامین C در چند دسته از سرم های پوست قرار داد.

آیا سرم برای پوست شما مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید پوست خود و ترکیبات مناسب آن را بشناسید.

اگر پوست شما مستعد آکنه است، به دنبال مواد زیر باشید:

  • ویتامین سی: باعث افزایش تولید کلاژن، بهبود روند ترمیم پوست و کاهش التهاب می شود.
  • رتینول: آنتی اکسیدان است و التهاب را کاهش می دهد.
  • فلز روی: رفع سوزش پوست و تنظیم کننده تولید چربی پوست.
  • اسید سالیسیلیک: باعث باز شدن منافذ بسته پوست می شود.
  • اسید آزلائیک: خاصیت ضد باکتریایی و تنظیم ترشح چربی دارد و همچنین در سرم ضد آکنه در رفع تغییر رنگ پوست ناشی از آکنه موثر است.

بهترین سرم پوست

اگر پوست شما اگر خشک است، به دنبال سرم پوستی باشید که حاوی مواد زیر باشد:

  • ویتامین E: آنتی اکسیدانی است که از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.
  • نیاسینامید (ویتامین B3): خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و سطح سرامید را در پوست افزایش می دهد. سرامیدها در بین چربی های خارجی ترین لایه پوست بیشترین غلظت را دارند و به حفظ رطوبت و آبرسانی پوست کمک می کنند.
  • اسید گلیکولیک: لایه برداری ملایم را انجام می دهد و لکه ها را روشن می کند.
  • اسید هیالورونیک: تامین و حفظ رطوبت پوست.

اگر پوست شما کدر است و تاریک است و آبدار نیست، به دنبال مواد زیر باشید:

آنتی اکسیدان هایی مانند عصاره چای سبز، رسوراترول و اسید فرولیک: این ترکیبات با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، اثر محافظتی در برابر آفتاب را در روز افزایش می دهند و ترمیم سلول ها را در شب بهبود می بخشند.

یک کلمه احتیاط

از آنجایی که سرم ها فوق العاده قوی هستند، استفاده از بیشتر همیشه بهتر نیست. قبل از استفاده روی صورت مراقب باشید؛ زیرا مواد قوی ممکن است پوست حساس را تحریک کند. همیشه تست حساسیت پوست انجام دهید. به این ترتیب مقدار کمی از سرم را روی پوست پشت بازو بمالید و حداقل 24 ساعت صبر کنید. اگر علائم آلرژی مانند خارش و قرمزی ظاهر نشد، می توانید آن را روی صورت خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم های پوست

به طور خاص باید به دنبال چه نوع سرم هایی باشید؟

به گفته متخصصان پوست، نکته کلیدی این است که به دنبال سرم هایی باشید که مقدار زیادی مواد گیاهی، آنتی اکسیدان ها و آبرسانی به پوست ارائه می کنند. سرم ها مقدار زیادی از مواد مغذی را برای پوست فراهم می کنند و هنگامی که روی پوست تمیز استفاده می شوند عمیق تر نفوذ می کنند.

از آنجایی که ترکیبات موجود در سرم ها بسیار قوی هستند، قبل از امتحان یک محصول جدید، احتمال بروز هرگونه حساسیت پوستی را در نظر بگیرید. مواد فعال در سرم ها به مقدار بیشتری وجود دارد و گاهی ممکن است باعث تحریک و خشکی در افراد با پوست حساس شود. اگر پوست شما حساس یا خشک است، بهتر است در کنار سرم از مرطوب کننده استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم پوست

آیا می خواهید یک سرم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید؟ در اینجا نحوه استفاده از این محصولات مراقبت از پوست برای حداکثر اثربخشی آورده شده است.

۱) پس از پاکسازی صورت، مقدار کمی سرم (به اندازه یک نخود) برداشته و با انگشت روی پوست بمالید.

2) اگر پوست حساسی دارید، 10 تا 15 دقیقه بعد از شستن صورت و قبل از استفاده از سرم صبر کنید. هنگامی که پوست شما خیس است، استفاده از یک محصول مبتنی بر آب ممکن است پوست را تحریک کند. اگر پوست شما کاملا خشک باشد، نفوذ سرم به داخل پوست کندتر می شود.

3) لازم نیست مرطوب کننده مورد علاقه خود را رها کنید. ابتدا سرم را روی پوست بمالید تا مرطوب کننده مانع از نفوذ آن به پوست نشود. سپس به صورت خود مرطوب کننده بزنید.

بعد از سرم از مرطوب کننده استفاده کنید.

یک کلمه احتیاط

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به صورت موضعی روی پوست برای درمان و پیشگیری از تغییرات مرتبط با پیری پوست ناشی از نور خورشید استفاده می شود. همچنین برای درمان هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره روی پوست) استفاده می شود. بنابراین، اگر از سرم پوست ویتامین C به طور خاص برای روشن کردن لک های پوست خود استفاده می کنید، سعی کنید از آن در نواحی اطراف لک استفاده نکنید. زیرا این ویتامین باعث روشن شدن پوست می شود و بدیهی است که نمی خواهید با درخشندگی پوست اطراف لکه ها، لکه ها را برجسته تر نشان دهید.

آیا سرم را از روی پوست خود پاک می کنید؟

سرم ها بسیار غنی و فعال هستند. این بدان معنی است که آنها باید روی پوست تمیز استفاده شوند. همیشه دستورالعمل ها را بخوانید. بسیاری از افراد بیش از حد از سرم استفاده می کنند و سپس از جذب نشدن آن در پوست شکایت دارند. مقدار کمی از سرم به خوبی جذب می شود. بنابراین در ابتدا از مقدار کمی استفاده کنید و به تدریج جمع کنید، نه اینکه بیش از حد استفاده کنید و مجبور شوید اضافی را پاک کنید.

چقدر باید منتظر بمانید تا نتایج دلخواه را ببینید؟

پوست افراد متفاوت است. اما به طور متوسط، شما باید حدود 7 هفته به پوست خود فرصت دهید تا ببینید که چگونه به روتین جدید سرم واکنش نشان می دهد. بسته به نوع سرم و وضعیت فعلی پوست، حتی ممکن است نتایج اولیه مانند افزایش رطوبت پوست را در عرض چند روز مشاهده کنید.

آیا می توان از سرم و مرطوب کننده با هم استفاده کرد؟

استفاده همزمان از این دو محصول به خود محصولات، مواد تشکیل دهنده آنها و نوع پوست شما بستگی دارد. به عنوان مثال، استفاده از سرم و مرطوب کننده ممکن است برای کسانی که پوست بسیار خشک دارند مفید باشد. به شرطی که مواد تشکیل دهنده آنها با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

از آنجایی که برندهای مختلف مواد مختلفی را به محصولات خود اضافه می کنند، ممکن است استفاده همزمان از هر نوع سرم و مرطوب کننده ایمن و موثر نباشد. اگر در این مورد مطمئن نیستید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

حال اگر مطمئن هستید که استفاده همزمان از سرم و مرطوب کننده مشکلی ایجاد نمی کند، همیشه قبل از مرطوب کننده از سرم استفاده کنید. اگر مراحل را تغییر دهید، مواد موجود در سرم نمی توانند به لایه مرطوب کننده نفوذ کنند. بنابراین استفاده از سرم بی فایده است. قبل از استفاده از مرطوب کننده، حدود پنج دقیقه به سرم اجازه دهید تا به پوست نفوذ کند.

چرا سرم های پوست گران هستند؟

سرم ها حاوی درصد بالایی از ترکیبات موثر و بسیار فعال هستند. این مواد فعال دلیل گران تر بودن سرم ها نسبت به مرطوب کننده های معمولی است. در واقع درصد بالای مواد اولیه باعث افزایش قیمت می شود.

از آنجایی که مواد فعال گرانتر از نرم کننده ها هستند، در مقایسه با کرم ها و انواع دیگر محصولات مراقبت از پوست، سرم ها گران ترین محصول در بسیاری از خطوط مراقبت از پوست هستند. اگر سرم ها به درستی استفاده شوند، یک سرم 20 تا 30 گرمی باید ماه ها طول بکشد تا از بین برود.

بسیاری از برندهای سرم دارای پمپ یا قطره چکان هستند تا بتوانید مقدار کمی از آن را روی پوست خود بریزید. فقط چند قطره بسیار موثر است. سرم ها از مولکول های بسیار کوچک ساخته شده اند. بنابراین پوست آنها را به سرعت و عمیق جذب می کند.

انواع سرم های پوست

آیا واقعا سرم پوست به این سرعت منقضی می شود؟

برخی از مواد قوی که معمولاً در سرم یافت می شوند ممکن است هنگام قرار گرفتن در معرض هوا ناپایدار شوند. به عنوان مثال، اسید اسکوربیک (ویتامین C) ممکن است در طول زمان اکسید شود و اثر خود را از دست بدهد. با پیشرفت علم، از نسخه های اصلاح شده این ماده (که محلول در آب هستند) استفاده می شود که ماندگاری طولانی تری دارند و فواید بیشتری برای پوست دارند. بهترین قانون کلی این است که ویال سرم را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و ظرف شش ماه تا یک سال از آن استفاده کنید.

اخرین حرف

اگر سرم ها به درستی انتخاب و استفاده شوند و زمان کافی برای نشان دادن قدرت خود به آنها داده شود، می توانند روال مراقبت از پوست شما را تا حد زیادی بهبود بخشند.

تجربه شما

آیا شما هم از سرم در روتین پوست خود استفاده می کنید؟ از چه انتظاری داری سرم پوست شما دارید؟ آیا سرمی که استفاده می کنید انتظارات شما را برآورده می کند؟ با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با ما، به سایر کاربران کمک کنید بهترین انتخاب را داشته باشند.

منبع:

https://intotegloss.com/2016/03/what-is-serum
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673383
https://www.cosmopolitan.com/style-beauty/beauty/a25372431
https://www.webmd.com/beauty/features/beauty-smarts-serums-jan13
https://www.today.com/style/what-serum-everything-know-about-face-serum-t149981

ویتامین سی سرم پوست

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.