به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

همه چیز درباره خواص روغن هسته انار برای پوست و مو

روغن هسته انار روغنی قوی و معطر است که به روش پرس سرد از دانه های انار استخراج می شود. خواص و کاربردهای فراوان این روغن برای پوست و مو باعث شده بسیاری از ما نام آن را شنیده باشیم. از جانب روغن هسته انار برای مقابله با پیری زودرس پوست، چین و چروک، آکنه، پسوریازیس، التهاب پوست، شوره سر و ریزش مو استفاده می شود. توجه داشته باشید که این روغن بسیار غلیظ است. بنابراین مقدار کمی برای موثر بودن کافی است.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا فواید روغن هسته انار برای پوست و مو را بیشتر بررسی کنیم.

خواص روغن هسته انار

روغن هسته انار در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو، صابون، مرطوب کننده ها و پمادهای پوستی استفاده می شود. از این روغن برای رایحه درمانی و ساخت خوشبو کننده های هوا نیز استفاده می شود.

استفاده از روغن هسته انار در پخت و پز رایج نیست. زیرا گران است و ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. اما مصرف خوراکی آن در مقادیر بسیار کم و محتاطانه بی خطر است.

مقدار زیاد اسید پونیسیک (نوعی اسید چرب غیراشباع)، ویتامین C، فلاونوئیدها، اسید لینولئیک، اسید اولئیک و سایر ترکیبات فعال این روغن را به ماده ای ارزشمند تبدیل کرده است.

همانطور که گفتیم روغن هسته انار می تواند حاوی 64 تا 83 درصد اسید پونیسیک باشد. این ترکیب دارای خواص ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد دیابت است. به عنوان مثال، محققان مشاهده کرده اند که اسید پیونیک موجود در این روغن می تواند از تکثیر سلول های سرطان سینه جلوگیری کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف خوراکی روغن هسته انار باعث بهبود مقاومت به انسولین در موش‌ها می‌شود.

در ادامه برخی از مهمترین خواص این روغن برای زیبایی و سلامت پوست و مو را خواهید خواند.

1) ترمیم پوست آسیب دیده

کراتینوسیت ها گروهی از سلول های پوستی هستند که به جوانسازی پوست و ترمیم آسیب های پوستی کمک می کنند. روغن هسته انار فعالیت این سلول ها را تحریک می کند.

2) آبرسانی عمیق به پوست

روغن هسته انار به عمق پوست نفوذ کرده و آن را عمیقا آبرسانی می کند. بنابراین پوست را چرب نمی کند و منافذ آن را مسدود نمی کند. این روغن به قسمت هایی از پوست که نیاز به آبرسانی بیشتری دارند نفوذ می کند. به همین دلیل در فرمولاسیون محصولات مراقبتی پوست چرب نیز استفاده می شود و حتی کسانی که مشکلات پوستی (مانند آکنه) دارند نیز می توانند از آن استفاده کنند.

روغن هسته انار بسیار شفابخش است و برای رفع خشکی پوست یا بهبود مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما موثر است.

3) روغن هسته انار و خواص ضد التهابی و پیری آن

راز روغن هسته انار وجود اسید پونیسیک یا امگا 5 است، این اسید چرب ضروری التهاب را کاهش می دهد، با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و توانایی بدن برای مبارزه با سرطان را افزایش می دهد. اسید پونیسیک همچنین به ضخیم شدن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه التیام زخم ها کمک می کند.

خواص روغن هسته انار برای پوست

4) طراوت بافت پوست

روغن هسته انار حاوی یک پیش ساز استروژن است که با هورمون های طبیعی بدن سازگار است و به محافظت و تعادل بافت پوست کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که استروژن از کاهش کلاژن پوست در زنان یائسه جلوگیری می کند. همچنین این هورمون به صورت موضعی و سیستمی (موجود در جریان خون) با افزایش میزان کلاژن، ضخامت طبیعی پوست را حفظ می کند.

5) پوست سفت تر و سالم تر

همه ما می دانیم که کلاژن برای داشتن پوستی سفت و جوان بسیار مهم است. همانطور که گفته شد روغن هسته انار تولید کلاژن را تحریک می کند. همچنین این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که پوستی سالم تر و یکدست تر ایجاد می کند. وجود مواد آنتی اکسیدان از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و در فرآیند تولید سلول های جدید و سالم موثر است. ویتامین C موجود در روغن هسته انار نیز به تولید کلاژن و تغذیه پوست کمک می کند.

6) روغن هسته انار و رفع آکنه

بر اساس برخی شواهد تجربی و مطالعات محدود حیوانی، استفاده از این روغن روی صورت می تواند به رفع آکنه کمک کند. خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی روغن هسته انار به از بین بردن باکتری های مولد آکنه کمک می کند و تعادل چربی سطح پوست را بازیابی می کند.

7) افزایش SPF (عامل محافظت در برابر آفتاب) پوست

مطالعه ای در سال 2001 نشان داد که ترکیب ضد آفتاب معمولی با روغن هسته انار اثربخشی آن را اندکی افزایش می دهد. خواص ضد التهابی این روغن به پوست کمک می کند تا آسیب های ناشی از اشعه خورشید را جبران کند. اگرچه روغن هسته انار به تنهایی از شما در برابر نور خورشید محافظت نمی کند، اما می تواند SPF ضد آفتاب شما را افزایش دهد.

توجه: بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با فرمول علمی و SPF حداقل 30 است.

8) براق شدن مو با روغن هسته انار

روغن هسته انار سرشار از مواد مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی مانند ویتامین C است که این روغن با تحریک پوست سر باعث افزایش گردش خون، افزایش قدرت رگ های خونی و افزایش رشد مو می شود. روغن هسته انار همچنین موهای شکننده و آسیب دیده را ترمیم می کند. با ترمیم ساقه مو و رفع شکنندگی آن، سطح تارهای مو تا حد زیادی صاف و یکنواخت می شود و به این ترتیب روغن هسته انار موها را براق و براق می کند.

خواص انار برای سلامت پوست و مو

9) سلامت پوست سر

روغن هسته انار سلول های مرده، محصولات باقیمانده مو، آلودگی ها و باکتری ها را از پوست سر پاک می کند و از توقف رشد مو جلوگیری می کند. این ماده همچنین دارای خواص ضد خارش است. بنابراین می تواند به درمان بیماری هایی مانند پسوریازیس و اگزمای پوست سر کمک کند و همچنین قرمزی، التهاب و خارش را برطرف کند.

10) متعادل کردن اسیدیته پوست سر

تعادل چربی و PH پوست سر برای داشتن موهایی سالم و زیبا ضروری است. روغن هسته انار سطح PH پوست سر و تولید روغن آن را متعادل می کند.

۱۱) به عنوان تونیک مو استفاده کنید

این روغن یک مقوی و تقویت کننده عالی مو است. می توانید روغن هسته انار را با روغن های حامل مانند روغن نارگیل یا بادام مخلوط کرده و از آن استفاده کنید تا موهای خود را قوی و موثر درمان کنید.

12) نرمی و لطافت مو

خیساندن موهایتان در روغن گرم یک درمان عالی است که می تواند موخوره را از بین ببرد و موهای شما را باز کند. روغن انار گرم به عمق مو نفوذ کرده و باعث درخشش، صاف و نرم شدن موها می شود.

روغن هسته انار تصفیه شده بهتر است یا تصفیه نشده؟

این روغن از دانه های انار استخراج می شود. این دانه ها قبل از پرس سرد خشک می شوند. روغن تصفیه نشده یا “بکر” استخراج شده به روش پرس سرد دارای بالاترین سطح ترکیبات فعال گیاهی است. در این فرآیند استخراج از هیچ ماده شیمیایی یا حلال استفاده نمی شود.

در مقابل، روغن هسته انار تصفیه، رنگ‌زدایی و بو زدایی می‌شود و همچنین حاوی یک حلال (معمولاً یک حلال الکلی) است. در طی این فرآیند، برخی از مواد مغذی روغن هسته انار از بین می رود.

نکته: اگر تصمیم به استفاده از روغن تصفیه نشده دارید، حتما آن را از برند یا فروشگاه معتبر تهیه کنید. استخراج غیربهداشتی روغن های گیاهی می تواند باعث آلودگی قارچی و میکروبی شود.

نحوه استفاده از روغن انار برای پوست و مو

روغن انار مانند بسیاری از ترکیبات گیاهی دیگر می تواند به صورت خوراکی و موضعی استفاده شود. پوست و مو نیز از هر دو جهت از خواص آن بهره مند می شوند.

نحوه استفاده از روغن هسته انار برای پوست

روغن انار را می توان به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد. دانشمندان بر این باورند که عملکرد روغن هسته انار مشابه عملکرد رتینوئیدها است. ثابت شده است که پوست را ترمیم می کند. همچنین یک تحقیق علمی نشان داده است که استفاده موضعی از این روغن می تواند در درمان سرطان پوست موثر باشد.

نحوه استفاده از روغن هسته انار برای مو

برای بهره مندی از خواص روغن هسته انار برای مو، می توانید پس از استحمام و زمانی که موها نسبتاً مرطوب است، چند قطره روغن را روی کف دست خود بریزید و به ساقه مو بمالید تا موهایی براق و سالم داشته باشید.

همچنین افزودن چند قطره روغن هسته انار به پوست سر و ماساژ دادن آن می تواند به مرطوب شدن و تنظیم جریان خون در پوست سر کمک کند. استفاده از این روغن برای جلوگیری از موخوره و داشتن فولیکول های سالم تر مفید است.

روغن هسته انار برای مو

احتیاط کن

به خاطر داشته باشید که برخی از افراد ممکن است به این روغن حساسیت داشته باشند و دچار سوزش و خارش پوست شوند.

لازم است قبل از استفاده گسترده از روغن انار یک آزمایش پوستی انجام شود. یک قطره روغن انار را در پشت بازوی خود بمالید و یک گاز استریل یا دستمال تمیز روی آن قرار دهید. اگر علائم آلرژی بعد از 24 ساعت ظاهر نشد، می توانید با خیال راحت از این روغن به صورت موضعی استفاده کنید.

نوبت شماست

تجربه شما از مصرف چیست؟ روغن هسته انار شما دارید؟ آیا تا به حال تاثیر آن را برای بهبود سلامت و ظاهر پوست و موهای خود تجربه کرده اید؟ خوشحالیم که نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

منابع:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16221534
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9501365
https://www.schoolofnaturalskincare.com/benefits-of-using-pomegranate-oil-in-skincare
http://innpharmacotherapy.com/VolumeArticles/FullTextPDF/10235_04_IPP_10-AJ-2022-19.pdf
https://www.ijpsonline.com/articles/effects-of-nutraceutical-punicic-acid-3332.html?view=mobile
https://www.faithful-to-nature.co.za/blog/10-incredible-beauty-benefits-of-pomegranate-seed-oil

4.6/5 – (19 امتیاز)

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.