به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

همه چیز در مورد نیاسینامید یا ویتامین B3

نیاسینامید نیکوتین آمید نیز نامیده می شود و نوعی ویتامین B3 است. به طور کلی ویتامین B3 به دو شکل وجود دارد. نیاسین و نیاسینامید. مصرف خوراکی یا استفاده موضعی نیاسینامید فواید زیادی برای پوست دارد. جالب است بدانید که بدن می تواند نیاسین آمید را از نیاسین رژیمی بسازد.

برای آشنایی بیشتر با نیاسینامید و خواص فراوان آن برای سلامت و زیبایی پوست، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مواد اصلی مراقبت از پوست

در سال های اخیر با تاکید بر اهمیت ویتامین C و ویتامین E در حفظ سلامت پوست، این دو ویتامین بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. اما یکی دیگر از بازیگران کلیدی در این زمینه قطعا نیاسینامید است. این ویتامین می تواند به بهبود آکنه و ظاهر و زیبایی کلی پوست شما کمک کند.

نیاسینامید چیست؟

وجود نیاسینامید برای بقای سلول های سالم و عملکرد مناسب چربی ها و قندها در بدن ضروری است. نیاسینامید از گروه ویتامین های B است که به ویتامین B3 نیز معروف است و مربوط به نیاسین است. دلیل اینکه نیاسینامید در محصولات مراقبت از پوست وجود دارد به دلیل فهرست طولانی از مزایای بالقوه پوست است.

کمبود ویتامین B3 می تواند باعث اختلالات پوستی، کلیوی و مغزی شود. اگرچه مصرف نیاسینامید می تواند به جلوگیری از کمبود ویتامین B3 کمک کند، اما کمبود این ماده به دلیل وجود آن در منابع طبیعی رایج نیست.

توصیه میکنم برای مشاهده و خرید سرم فوق العاده نیاسینامید اوردینری اینجا را کلیک کنید.

منابع نیاسینامید

نیاسینامید در غذاهایی مانند تخم مرغ، شیر، لوبیا، ماهی و سبزیجات سبز وجود دارد. علاوه بر مصرف منابع غذایی حاوی این ویتامین، می توانید از محصولات موضعی حاوی آن نیز استفاده کنید. این ویتامین به خوبی از طریق پوست جذب می شود.

غذاهای حاوی ویتامین B3 نیاسینامید

فواید نیاسینامید برای سلامت پوست

نیاسینامید در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می شود. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که نیاسین آمید چه می کند؟ این ویتامین ظاهر کلی پوست را بهبود می بخشد و اساساً یک قهرمان متواضع برای حل مشکلات پوستی است. از چین و چروک و خطوط ریز گرفته تا آکنه و قرمزی پوست. بیایید بیشتر بخوانید که چگونه این قهرمان پوست به سلامت و زیبایی آن کمک می کند.

1) می تواند به پیشگیری و درمان آکنه کمک کند

غدد سباسه یا غدد چربی ساز در نواحی مختلف پوست بدن مانند صورت، گردن، بالای سینه و پشت، سبوم (چربی) تولید می کنند. نیاسینامید موضعی 2% می تواند تولید سبوم در پوست را کاهش دهد. از آنجایی که چربی بیش از حد پوست می تواند باعث آکنه شود، توانایی نیاسینامید در تنظیم تولید چربی پوست می تواند به پیشگیری و درمان آکنه، به ویژه در افرادی که پوست چرب دارند، کمک کند. همچنین این ویتامین می تواند مکمل خوبی برای سایر روش های درمان آکنه باشد.

2) پوست را مرطوب نگه می دارد

اپیدرم یا سد پوستی ما عملکردهای مختلفی دارد. از ایمن نگه داشتن بدن از عوامل عفونت (مانند ویروس ها و باکتری ها) گرفته تا جلوگیری از هدررفت و تبخیر آب و کمک به هیدراته نگه داشتن بدن. استفاده موضعی از نیاسینامید می تواند به حفظ این عملکرد پوست و مرطوب و کارآمد نگه داشتن آن کمک کند.

3) از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید و آلودگی محافظت می کند

منابع آسیب محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش (UV) و آلودگی با تولید ترکیباتی به نام گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) به پوست آسیب می‌رسانند. اگرچه پوست به طور طبیعی دارای برخی عملکردهای آنتی اکسیدانی است که از طریق آن می تواند از خود در برابر اثرات اشعه های مضر خورشید محافظت کند، نیاسینامید موضعی می تواند محافظت بیشتری از پوست داشته باشد و به جلوگیری از تشکیل گونه های فعال اکسیژن کمک کند. علاوه بر این، نیاسینامید می تواند به پوست در مبارزه با آسیب DNA ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک کند.

4) می تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند

اشعه های مضر خورشید می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در DNA سلول های پوست شود، اما حتی اگر از قبل آسیب پوستی ناشی از نور خورشید داشته باشید، مصرف نیاسینامید احتمالا کمک کننده است. این فرم از ویتامین B3 می تواند در ارتقای مکانیسم های ترمیم DNA و جلوگیری از سرکوب سیستم ایمنی ناشی از اشعه UV موثر باشد.

محققان بر این باورند که احتمالا این ویتامین به دلیل عملکرد محافظتی که بر سلول های پوست دارد، می تواند در پیشگیری از سرطان پوست موثر باشد. مطالعات نشان می دهد که استفاده موضعی از نیاسینامید ممکن است کراتوز اکتینیک (کراتوز خورشیدی)، یک ضایعه پیش سرطانی پوستی رایج را بهبود بخشد. اما توجه داشته باشید که این ویتامین نمی تواند جایگزین مناسبی برای استفاده منظم از ضد آفتاب باشد.

5) می تواند قرمزی پوست را کاهش دهد

نیاسینامید موضعی دارای اثرات ضد التهابی برای سلول های پوست است. این توانایی نیاسینامید به کاهش قرمزی ناشی از آکنه التهابی، اگزما و محرک های پوستی کمک می کند.

استفاده از ویتامین b3

6) خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد

خطوط ریز و چین و چروک نشانه پیری و آسیب آفتاب است. این علائم پوستی معمولاً ناشی از استرس اکسیداتیو و التهاب است. استفاده موضعی از نیاسینامید ممکن است خواص ضد پیری داشته باشد، زیرا خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن می تواند به بهبود ظاهر خطوط و چین و چروک کمک کند.

7) سنتز کلاژن را بهبود می بخشد

نیاسینامید همچنین ممکن است تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد و در نتیجه علائم پیری را کاهش دهد. به همین دلیل هنگام خرید محصولات پوستی، سرم یا پدهای حاوی نیاسینامید یا لوازم آرایشی حاوی نیاسینامید همراه با رتینول یا ویتامین C را فراموش نکنید. زیرا همه این ترکیبات دارای اثرات ضد پیری هستند.

8) هایپرپیگمانتاسیون را بهبود می بخشد

افزایش سن، آسیب نور خورشید و سایر بیماری های پوستی می تواند لکه های قهوه ای تیره یا خاکستری را روی پوست شما ایجاد کند. این حالت هیپرپیگمانتاسیون نامیده می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از نیاسینامید ممکن است به روشن شدن این لکه های تیره کمک کند. با این حال، تایید این خاصیت نیاسینامید نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

نیاسینامید، رتینول یا هر دو؟

نیاسینامید یک ماده مراقبت از پوست ملایم است که به کاهش علائم پیری، تغییر رنگ و لک کمک می کند. رتینول فواید مشابهی دارد، اما قوی تر از نیاسینامید است و می تواند باعث تحریک، قرمزی و خشکی شود. استفاده همزمان از این دو ماده بی خطر است و حتی می تواند استفاده از رتینول را آسان تر کند. البته تنها در صورتی که محصول ترکیبی به صورت علمی و زیر نظر کامل متخصصین مراقبت از پوست تولید شود. اما اگر می خواهید از دو محصول مجزا به طور همزمان استفاده کنید، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید. سرم رتینول اوردینری

نحوه استفاده از نیاسینامید برای درمان آکنه

ناگفته نماند که مصرف منابع غذایی حاوی این نوع ویتامین B3 فواید زیادی برای پوست دارد، با این حال، محصولات موضعی نیاسینامید نیز می توانند مکمل های موثری برای روتین پوست شما باشند. طبق نتایج مطالعات، محصولات موضعی نیاسینامید با غلظت های بین 2 تا 5 درصد بیشترین تأثیر را بر ظاهر پوست داشته اند، بنابراین هنگام خرید به دنبال محصولاتی با غلظت در این محدوده باشید. غلظت مناسب برای شما ممکن است به نوع پوست شما نیز بستگی داشته باشد.

طیف گسترده ای از محصولات حاوی نیاسینامید از جمله پاک کننده ها، مرطوب کننده ها، کرم های دور چشم، تونرها، پدها و حتی سرم های نیاسینامید وجود دارد. برخی از این محصولات حاوی غلظت 10 درصد از این فرم از ویتامین B هستند.

از آنجایی که نیاسینامید در ابتدا ممکن است باعث تحریک پوست شود (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح داده شده)، حتماً طبق دستورالعمل از محصولات حاوی این ویتامین استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، در مورد نحوه افزودن این محصولات به روتین مراقبت از پوست خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

اثرات جانبی

اکثر مطالعات بالینی نشان می دهد که استفاده از نیاسینامید بی خطر است. با این حال، عوارض جانبی حتی با اشکال موضعی این ویتامین امکان پذیر است. شایع ترین عوارض جانبی موضعی خفیف و شامل سوزش، خارش، قرمزی و تحریک پوست است.

افراد مبتلا به آلرژی بیشتر در معرض واکنش آلرژیک به نیاسینامید هستند. دلیل این پاسخ، توانایی نیاسینامید در تحریک ترشح هیستامین در بدن است. با انجام تست حساسیت پوستی (پچ تست) می توانید از واکنش های آلرژیک گسترده و حساسیت به محصول جلوگیری کنید.

مراحل تست حساسیت پوستی:

  1. مقدار کمی (به اندازه یک سکه) از محصول را روی پوست پشت بازو بمالید.
  2. 24 ساعت صبر کنید.
  3. در صورت مشاهده علائمی مانند قرمزی، خارش یا تورم در محل آزمایش، آن را بشویید و استفاده از محصول را متوقف کنید.
  4. اگر هیچ عارضه ای مشاهده نکردید، می توانید با خیال راحت از محصول استفاده کنید.

عوارض جانبی نیاسینامید خوراکی

از آنجایی که نیاسینامید خوراکی از طریق سیستم گردش خون به قسمت های مختلف بدن منتقل می شود، ممکن است عوارض جانبی بیشتری از جمله تهوع، اسهال و سوزش سر دل داشته باشد.

تحریک پوست در ابتدای استفاده از محصولات حاوی نیاسینامید

در ابتدای استفاده از محصولات حاوی نیاسینامید، ممکن است کمی قرمزی و سوزش پوست را تجربه کنید. برخی از این علائم طبیعی هستند و به مرور زمان کاهش خواهند یافت، اما تحریک مداوم پوست می تواند نشان دهنده استفاده بیش از حد از محصول یا استفاده از محصولی باشد که درصد بالایی از مواد فعال برای پوست شما دارد.

اگر پوست شما تحریک شده است، در مورد آن با یک متخصص پوست صحبت کنید. او در مورد زمان لازم برای سازگاری پوست با محصول و زمان لازم برای استفاده از محصول دیگر اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهد.

چه زمانی باید منتظر نتایج قابل توجهی از نیاسینامید باشیم؟

مانند هر محصول جدید مراقبت از پوست، احتمالاً تا چند هفته نتایج قابل توجهی نخواهید دید.

در برخی موارد، نوع پوست می تواند نتایج را تحت تاثیر قرار دهد. نوع پوست شما ممکن است با نوع پوست شرکت کنندگان در مطالعه بالینی متفاوت باشد. اما این مطالعات سرنخ هایی را به ما می دهد. این سرنخ ها نشان می دهد که چه مدت طول می کشد تا نتایج روی پوست ظاهر شوند. بسیاری از مطالعات بالینی روی نیاسینامید نشان می دهد که اثرات آن پس از 6 تا 12 هفته ظاهر می شود. با این حال، استفاده مداوم طبق دستورالعمل مورد نیاز است.

تاثیر استفاده از نیاسینامید

ممکن است بعد از هشت هفته تغییرات بیشتری در پوست خود مشاهده کنید. از جمله این تغییرات می‌توان به داشتن پوستی صاف‌تر، یکدست‌تر و مرطوب‌تر اشاره کرد.

اگر برای مدت طولانی (مثلاً چندین ماه) از ویتامین B3 برای درمان آکنه استفاده می کنید و نتیجه ای ندیده اید، حتماً با متخصص پوست خود در این مورد صحبت کنید. او می تواند به هر سوال دیگری که ممکن است داشته باشید پاسخ دهد و شما را راهنمایی کند که چگونه از این محصولات به درستی استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آنها ببرید.

حرف پایانی

مصرف موضعی نیاسینامید به صورت روزانه می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت کلی پوست شما داشته باشد. این ماده می تواند به کاهش التهاب و لکه های تیره کمک کند، بافت کلی پوست را روشن و صاف کند.

ظهور اثرات این ویتامین ممکن است چند هفته طول بکشد. بنابراین، مهم است که صبور باشید و به روال پوست خود پایبند باشید. طبق دستورالعمل های دارویی مصرف مکمل های خوراکی این ماده بدون تجویز پزشک به هیچ وجه برای درمان کمبود ویتامین B3 یا سایر بیماری های زمینه ای توصیه نمی شود. در غیر این صورت ممکن است به دلیل عوارض جانبی ویتامین B3 با مشکلاتی مواجه شوید.

تجربه شما

در پایان از شما می خواهیم که این مقاله را با نوشتن تجربیات مصرف خود به پایان برسانید نیاسینامید و همچنین نظرات شما در مورد آن، آن را به مقاله ارزشمندتری برای مخاطبان تبدیل می کند.

 

 

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.