به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

پسوریازیس ناخن چیست و چگونه درمان می شود؟

تغییر رنگ و لایه برداری ناخن تنها بخشی از مشکلاتی است که مبتلایان به پسوریازیس ناخن با آن مواجه هستند. مراقبت از ناخن در افراد مبتلا به این بیماری بسیار مهم است. زیرا هر عاملی که باعث خشکی یا آسیب به ناخن ها شود می تواند مشکلات فرد را تشدید کند. اما چگونه باید از ناخن های خود مراقبت کنید؟ در این مقاله کوتاه به این سوال پاسخ کاملی داده ایم. همچنین درمان های مختلف پسوریازیس ناخن ما گفته ایم پس کمی وقت بگذارید و آن را بخوانید تا بتوانید بهتر از خود مراقبت کنید.

پسوریازیس ناخن چگونه ایجاد می شود؟

بر خلاف تصور رایج، پسوریازیس ناخن یک بیماری قارچی نیست و یک بیماری خود ایمنی است. در این اختلال، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت ناخن سالم حمله می کند.

به طور معمول، سلول های پوست هر 28 تا 30 روز بازسازی می شوند. افراد مبتلا به پسوریازیس دارای سیستم ایمنی بیش فعال هستند. این پدیده باعث می شود چرخه تولید مثل سلول های پوست به 3 تا 4 روز کاهش یابد. در نتیجه برخی از قسمت های قابل مشاهده پوست ضخیم، ملتهب و خارش دار می شوند.

علائم پسوریازیس ناخن

اگر پسوریازیس دارید، مستعد ابتلا به پسوریازیس ناخن نیز هستید، بنابراین بررسی ناخن های دست و پا بسیار مهم است. علائم رایج این بیماری به شرح زیر است:

  • وجود فرورفتگی های کوچک در ناخن
  • تغییر رنگ ناخن به رنگ های سفید، زرد یا قهوه ای
  • شکنندگی یا ترک خوردن و پوسته پوسته شدن ناخن
  • جدا شدن ناخن از بسترش
  • تجمع سلول های پوست در زیر ناخن
  • خون زیر ناخن

اگر هر یک از علائم بالا یا مشکلات دیگری را در ناخن های خود مشاهده کردید، به متخصص پوست مراجعه کنید. بسیاری از درمان ها می توانند به درمان پسوریازیس ناخن و کاهش درد ناشی از آن کمک کنند. متأسفانه، اگر پسوریازیس ناخن را درمان نکنید، بدتر می شود. تا جایی که برخی از مبتلایان به این بیماری ناخن های خود را از دست می دهند. این امر بر توانایی فرد در استفاده از دست یا راه رفتن تأثیر می گذارد و در بیشتر موارد منجر به مشکلات روحی ناشی از آسیب های جسمی می شود. درمان از بروز این مشکلات جلوگیری می کند.

عکس پسوریازیس ناخن

تغییر در ناخن ها همچنین ممکن است نشانه ای از آرتریت پسوریاتیک (التهاب مفاصل که در افراد مبتلا به پسوریازیس رخ می دهد) باشد. برای تشخیص این بیماری باید به متخصص پوست مراجعه کرد. درمان آرتریت پسوریاتیک نیز از پیشرفت آن جلوگیری می کند.

پسوریازیس ناخن چگونه درمان می شود؟

درمان های زیادی برای پسوریازیس ناخن وجود دارد. این روش ها برای درمان پسوریازیس خفیف (شروع زودرس بیماری که در آن همه انگشتان دست درگیر نیستند و علائم شدیدی وجود ندارد) مفید هستند. ناخن ها به کندی رشد می کنند، بنابراین باید از درمان های تجویز شده یک یا دو بار در روز به مدت چند ماه استفاده کنید. از آنجایی که گاهی اوقات پسوریازیس ناخن به درمان مقاوم است، پزشک ممکن است چندین روش درمانی را تجویز کند. گاهی اوقات اگر از ترکیب دو دارو برای درمان پسوریازیس ناخن استفاده کنید، زودتر درمان خواهید شد.

برنامه درمانی شما ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • کورتیکواستروئیدهای قوی یا بسیار قوی: این داروها بسیاری از علائم یا علائم پسوریازیس ناخن را درمان می کنند. مصرف این داروها یک یا دو بار در روز تا 9 ماه بی خطر است.
  • کلسیپوتریول: تحقیقات نشان داده است که این پماد به اندازه کورتیکواستروئیدهای قوی موثر است و سلول های جمع شده زیر ناخن را از بین می برد.
  • تازاروتن: استفاده از این پماد برای درمان فرورفتگی، تغییر رنگ و جدا شدن ناخن از بستر مفید است.

درمان هایی که در مطب ها یا کلینیک های متخصص پوست انجام می شود

اگر به درمان های قوی تری نیاز دارید، متخصصان پوست ممکن است یکی از درمان های زیر را توصیه کنند:

  • تزریق کورتیکواستروئید (یا سایر داروهای پسوریازیس): در این روش دارو مستقیماً در بستر ناخن یا نزدیک آن تزریق می شود. اگر اولین تزریق موثر نبود، ممکن است لازم باشد چند ماه دیگر آن را تکرار کنید. تزریق کورتیکواستروئید علائم رایج پسوریازیس را درمان می کند. این علائم عبارتند از: تجمع سلول ها در زیر ناخن، ضخیم شدن ناخن، بیرون زدگی آن و جدا شدن ناخن دست و پا از بستر آن.
  • لیزر درمانی: برخی از لیزرها در درمان پسوریازیس ناخن موثر هستند.
  • نور درمانی PUVA: در مرحله اول درمان POVA، بیمار دارویی به نام پسورالن را به صورت موضعی یا خوراکی مصرف می کند، سپس بدن فرد در معرض اشعه ماوراء بنفش A (UVA) قرار می گیرد. پوواتراپی تغییر رنگ و جدا شدن ناخن از بستر انگشتان دست و پا را درمان می کند. با این حال، این روش در درمان فرورفتگی های کوچک روی سطح ناخن کارایی کمتری دارد.

نور درمانی PUVA

درمانی که برای همه انواع پسوریازیس موثر است

اگر پسوریازیس شدید و پسوریازیس ناخن دارید، متخصصان پوست ممکن است داروهایی را برای درمان پسوریازیس پوست و ناخن تجویز کنند. مانند سایر درمان‌های پسوریازیس ناخن، گاهی چندین ماه طول می‌کشد تا نتایج را ببینید.

موارد زیر داروهای پسوریازیس هستند که پوست و ناخن شما را درمان می کنند:

عفونت ناخن نیز نیاز به درمان دارد. پسوریازیس ناخن ممکن است منجر به عفونت ناخن شود. از آنجایی که علائم پسوریازیس ناخن و عفونت ناخن بسیار شبیه هستند، مهم است که بدانید آیا عفونت ناخن دارید یا خیر. آزمایشی که معمولاً شامل خاراندن جزئی ناخن است به تشخیص عفونت کمک می کند. اگر عفونت ناخن دارید، می توانید با درمان از شر آن خلاص شوید.

درمان های خانگی پسوریازیس ناخن

برخی از درمان های خانگی می توانند به کنترل علائم این بیماری کمک کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که شواهد علمی کافی برای اثبات اثربخشی این درمان‌های جایگزین وجود ندارد. اگرچه درمان‌های خانگی پسوریازیس برای اکثر افراد بی‌خطر است، بهتر است قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید. احتمال واکنش آلرژیک برای برخی افراد وجود دارد.

  • آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا یک عامل ضد التهابی است که می تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. ژل آلوئه ورا را چندین بار در روز از جمله قبل از رفتن به رختخواب روی ناخن ها و پوست اطراف آن بمالید.
  • نمک دریای مرده: این نمک از دریای مرده در جنوب غربی آسیا استخراج می شود و می تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. مقداری نمک دریای مرده را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید و ناخن های خود را حداقل 10 دقیقه در آن خیس کنید. ممکن است مجبور شوید این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

درمان پسوریازیس ناخن با نمک دریای مرده

  • زردچوبه: زردچوبه حاوی ماده شیمیایی به نام کورکومین است. مطالعات نشان داده اند که کورکومین دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی است و می تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. می توانید زردچوبه را به عنوان ادویه به غذا اضافه کنید یا به صورت قرص مصرف کنید.
  • کپسایسین: کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که به طور طبیعی در فلفل تند یافت می شود. طعم تند فلفل به دلیل وجود کپسایسین است. کرم یا پماد کپسایسین می تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. با این حال، مراقب باشید پس از استفاده از آن به چشمان خود دست نزنید زیرا می تواند باعث تحریک شدید چشم شود.

7 نکته مراقبتی برای از بین بردن پسوریازیس ناخن

اگر به پسوریازیس ناخن مبتلا هستید، مراقبت بیشتر از ناخن های خود بسیار مهم است. زیرا هر چیزی که ناخن را خشک کند یا به آن آسیب برساند، پسوریازیس ناخن را تحریک یا تشدید می کند.

متخصصان پوست توصیه می کنند برای جلوگیری از عود این بیماری و موثرتر ساختن درمانی که انجام داده اید، نکات زیر را رعایت کنید.

  1. ناخن های خود را کوتاه نگه دارید. رعایت این موضوع از مشکل جدا شدن ناخن از بستر آن جلوگیری می کند. همچنین از تجمع سلول ها در زیر ناخن (که یک مشکل رایج در پسوریازیس ناخن است) جلوگیری می کند.
  2. هنگام انجام کارهایی که دستان شما را درگیر می کند، دستکش بپوشید. این کارها شامل کارهای خانه، حیاط کاری یا انجام تعمیرات اطراف خانه و موارد مشابه می شود. پسوریازیس هر زمان که پوست یا ناخن‌های شما تحریک شود، عود می‌کند. هنگام کار با آب، مانند شستن ظروف، بهتر است از دستکش نخی زیر دستکش وینیل یا نیتریل استفاده کنید. دستکش های لاتکس نمی توانند به خوبی از ناخن های شما محافظت کنند.
  3. دستان خود را مرطوب نگه دارید. پسوریازیس ممکن است باعث خشکی پوست و ناخن شود. بنابراین پس از هر بار شستشوی دست و تا سه دقیقه بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست خود را مرطوب نگه دارید. در این موارد، کرم یا پماد غلیظ بهترین کار را دارد.
  4. به کوتیکول ناخن های خود آسیب ندهید. کوتیکول نوار نازک و تقریباً سفت و سخت پوست است که در آن ناخن های دست و پا رشد می کنند. عقب کشیدن یا بریدن کوتیکول ممکن است به پوست شما آسیب برساند یا باعث عفونت آن شود. هر گونه آسیب یا عفونت در افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است باعث تشدید علائم شود. این واکنش «پدیده کوبنر» نامیده می شود.
  5. از جویدن ناخن و چیدن پوست اطراف آن خودداری کنید. این کار هم به پوست شما آسیب می رساند و هم خطر عفونت را افزایش می دهد. عفونت ناخن و آسیب پوست می تواند پسوریازیس را بدتر کند. اگر نمی توانید به راحتی عادت ناخن جویدن را ترک کنید، به راهکارها و توصیه هایی که متخصصان پوست در این زمینه ارائه می دهند توجه کنید و به آنها عمل کنید.
  6. سلول های جمع شده در زیر ناخن های خود را خراش ندهید یا دستکاری نکنید. این کار ناخن های شما را ضعیف می کند و خطر عفونت را افزایش می دهد. در عوض، تجمع سلول های اضافی زیر ناخن را با درمان درمان کنید.
  7. از ناخن مصنوعی استفاده نکنید. استفاده از لاک یا براق کننده یک راه حل کم خطر برای پنهان کردن فرورفتگی ناخن افراد مبتلا به پسوریازیس است، اما استفاده از ناخن مصنوعی خطر جدا شدن ناخن از بستر آن را افزایش می دهد.

7 نکته مراقبتی برای از بین بردن پسوریازیس ناخن

نکته: اگر از لاک ناخن برای پوشاندن علائم پسوریازیس خود استفاده می کنید، باید حداقل ماهی یک بار ناخن های خود را به طور کامل تمیز کنید و آنها را برای هرگونه تغییر در علائم بیماری بررسی کنید. بدتر شدن علائم یا مشکلات جدید نشانه هایی هستند که ممکن است برای تغییر رژیم درمانی خود به پزشک مراجعه کنید.

همچنین مراقب باشید از حلال های قوی برای پاک کردن لاک ناخن خود استفاده نکنید تا ناحیه آسیب دیده را بیشتر تحریک نکنید.

حرف پایانی

باز هم تاکید می کنیم که اگر پسوریازیس ناخن را درمان نکنید، بدتر و آزاردهنده تر می شود. پس با مشاهده اولین علائم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و به فکر درمان آن باشید. همچنین توصیه های مراقبتی ذکر شده در این مقاله را برای بهبودی سریعتر دنبال کنید.

نوبت شماست

می توانید با سایر خوانندگان (که احتمالاً مشکل شما را دارند) ارتباط برقرار کنید و تجربیات خود را در قسمت نظرات با یکدیگر به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در مورد پسوریازیس ناخن اگر سوالی دارید که پاسخ آن را در متن پیدا نکرده اید، می توانید آن را مطرح کنید تا ما به شما پاسخ دهیم.

منابع:

https://www.psoriasis.org/hands-feet-nails
https://www.medicalnewstoday.com/articles/314542
https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/22841-nail-psoriasis
https://www.aad.org/public/diseases/scaly-skin/psoriasis/diagnosis-and-treatment-of-psoriasis/what-is-nail-psoriasis-and-how-can-i-treat-it

مرطوب کننده

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.