به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

چرا دچار کهیر می شویم؟ درمان کهیر چیست؟

همه ما سهم یکسانی از صبح های زمستانی جادویی یا درخشش آرامش بخش نور خورشید روی پوستمان در تابستان نداریم. در برخی از افراد قرار گرفتن در معرض سرما و در موارد نادر قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث ظهور می شود. کهیر خواهد بود کهیر یک اختلال التهابی پوستی شایع است که حدود 20 درصد از جمعیت جهان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال معمولاً به دلیل یک واکنش آلرژیک به دلیل تماس با یک ماده آلرژی زا، نیش حشره یا عوارض جانبی یک دارو رخ می دهد. در این مقاله به بررسی انواع کهیر، علل آن، راه های تشخیص و درمان های خانگی مرتبط می پردازیم.

کهیر چیست؟

کهیر برجستگی های قرمز رنگ روی پوست هستند که اغلب خارش دارند و می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. اندازه آن متغیر است و ممکن است به کوچکی نوک سوزن یا به بزرگی یک بشقاب باشد. کهیرها همچنین ممکن است به هم بپیوندند و کندوهای بزرگتری را تشکیل دهند.

معمولاً هر کهیر در عرض 24 ساعت یا کمتر از بین می رود. اما پس از آن ممکن است کهیرهای جدیدی در همان ناحیه از پوست ظاهر شود. به این ترتیب، غیر معمول نیست که پوست برای چند روز یا بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرد.

کهیر می تواند حاد یا مزمن باشد. کهیرهای حاد که اغلب به دلیل آلرژی ایجاد می شوند، معمولاً کمتر از 6 هفته روی بدن باقی می مانند. در حالی که نوع مزمن آن ممکن است بیش از 6 هفته طول بکشد تا برطرف شود.

کهیر در اصطلاح پزشکی، کهیر کهیر نامیده می شود. اگر تورم های بزرگتر و عمیق تری در زیر پوست وجود دارد، به آن آنژیوادم میگویند. آنژیوادم ممکن است همراه با کهیر رخ دهد. این عارضه اغلب باعث تورم پلک ها یا لب ها می شود.

نکته: در صورت التهاب پلک ها و لب ها سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

علائم و نشانه های کهیر

شایع ترین علائم این بیماری پوستی عبارتند از:

  • تورم های قرمز یا صورتی
  • تورم هایی که به تنهایی یا به صورت خوشه ای در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شوند یا در ناحیه وسیعی از بدن به یکدیگر متصل هستند.
  • تورمی که در عرض 24 ساعت از بین می رود اما دوباره در قسمت دیگری از بدن ظاهر می شود.

این ضایعات پوستی معمولا با خارش، سوزش و درد همراه هستند.

برخی افراد همیشه در یک نقطه دچار کهیر می شوند. این وضعیت معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض یک محرک خاص ایجاد می شود و متخصصان پوست آن را «کهیر مداوم» می نامند. این نوع می تواند در نتیجه مصرف برخی داروها یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید رخ دهد.

علت کهیر چیست؟

کهیر معمولا یک التهاب پوستی است که در اثر واکنش بدن به مواد حساسیت زا ایجاد می شود. برخی از مواد و عواملی که می توانند باعث آلرژی شوند. به شرح زیر است:

  • غذاهایی مانند میوه ها (به ویژه مرکبات)، شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل درختی، برخی روغن ها و برخی غذاهای دریایی
  • داروها
  • نیش حشرات
  • حیوانات
  • گرده گل و گیاه
  • دست زدن به موادی که به آنها حساسیت دارید، مانند لاتکس
  • تزریق مواد آلرژی زا برای درمان آلرژی (تزریق آلرژی)

علت کهیر می تواند برخی از غذاها مانند تخم مرغ، بادام زمینی یا ماهی خام باشد.

علل دیگر کهیر عبارتند از:

  • عفونت ها، از جمله سرماخوردگی و عفونت های ناشی از باکتری ها و قارچ های خاص
  • برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید یا انواع بیماری های خود ایمنی مانند واسکولیت (التهاب رگ های خونی) و لوپوس
  • عوامل فیزیکی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید (کهیرهای خورشیدی)، گرما، سرما و حتی آب
  • تعریق در اثر فعالیت بدنی (کهیر کولینرژیک)
  • فشار
  • فشار بر ناحیه ای از پوست مانند نشستن طولانی مدت در یک مکان
  • تماس با مواد شیمیایی
  • خاراندن پوست

این محرک ها به سرعت منجر به کهیر می شوند. به گونه ای که ممکن است بدن بعد از 2 ساعت به آنها واکنش نشان دهد.

آیا کهیر به دیگران منتقل می شود؟

کهیر مسری نیست با این حال، ممکن است عامل ایجاد کننده به دیگران قابل انتقال باشد. اگر عفونت هایی مانند هپاتیت B، آنفولانزا، سرماخوردگی و مونونوکلئوز (بیماری بوسیدن) باعث کهیر شوند، این عفونت ها می توانند به دیگران سرایت کنند.

اگر کهیر ناشی از آفاتی مانند کنه گرد و غبار باشد، سایر افراد نزدیک به فرد مبتلا واکنش فیزیکی مشابهی خواهند داشت.

کهیر چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان معمولاً با یک معاینه پوستی ساده می توانند کهیر را تشخیص دهند. اما تشخیص علت آن به خصوص در مواردی که بیش از 6 هفته روی پوست مانده باشد کمی مشکل است.

برای تشخیص علت این نوع تورم پوست، پزشکان سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند، سوالاتی می پرسند و معاینه فیزیکی انجام می دهند. آزمایشات زیر نیز ممکن است توسط پزشک برای تشخیص بهتر و سریعتر تجویز شود:

  • تست آلرژی (آزمایش پوست یا خون)
  • آزمایش خون (برای رد بیماری یا عفونت)
  • نمونه برداری از پوست

عکس کهیر روی بازو

نکته: در نمونه برداری، متخصص پوست، تکه کوچکی از پوست را از ناحیه آسیب دیده جدا می کند تا آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند.

درمان کهیر

رایج ترین راه برای درمان کهیر خفیف و متوسط، مصرف آنتی هیستامین های غیر خواب آور است. آنتی هیستامین علائمی مانند خارش پوست را تسکین می دهد.

اگر کهیر مزمن دارید، متخصص پوست یک آنتی هیستامین تجویز می کند. برای جلوگیری از عود این مشکل پوستی، این دارو باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شود.

نکته: برخی از آنتی هیستامین ها آرام بخش هستند، اما برخی دیگر آرامبخش نیستند. در این مورد حتما از پزشک خود سوال کنید.

درمان دارویی

علاوه بر آنتی هیستامین ها، متخصصان پوست داروهای دیگری را نیز برای درمان این بیماری پوستی تجویز می کنند، مانند:

  • کورتیکواستروئیدها این داروها مانند پردنیزون برای کوتاه مدت تجویز می شوند زیرا در صورت استفاده طولانی مدت می توانند عوارض جانبی دیگری ایجاد کنند.
  • داپسون این آنتی بیوتیک قرمزی و التهاب را کاهش می دهد.
  • اومالیزوماب. این یک داروی تزریقی است که به بیماران مبتلا به کهیر ایدیوپاتیک مزمن (با علت ناشناخته) کمک می کند. این نوع تورم پوستی ممکن است ماه ها یا حتی سال ها روی پوست باقی بماند.
  • برخی از داروهای ضد التهابی دیگر

هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. از پزشک خود در مورد عوارض جانبی این داروها سوال کنید.

درمان دارویی کهیر

برای درمان برخی کهیرها یا آنژیوادم (نوعی بیماری شبیه کهیرهای پوستی که در آن تورم در عمق پوست ایجاد می شود) نیاز به تزریق اپی نفرین (آدرنالین) وجود دارد.

درمان کهیر مزمن

سازمان غذا و داروی آمریکاآنتی هیستامین ها و اومالیزوماب را برای درمان کهیر ایدیوپاتیک مزمن تایید کرده است. البته اثربخشی این داروها قطعی نیست.

تحقیقات نشان داده است که بیش از 50 درصد از افراد مبتلا به کهیر ایدیوپاتیک مزمن با آنتی هیستامین بهبود نمی یابند.

تجویز زیر جلدی اومالیزوماب می تواند از کهیر مزمن ایدیوپاتیک و خارش آن تسکین یابد. در طول مطالعات، 36 درصد از بیمارانی که تحت درمان با امالیزوماب قرار گرفتند، پس از درمان هیچگونه علائم خارش و التهاب پوستی نداشتند.

راه های کنترل کهیر

کهیرهای خفیف اغلب به داروی خاصی نیاز ندارند. می توانید با گذاشتن یک پارچه سرد روی آن یا دوش آب سرد خارش خود را تسکین دهید.

اگر واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس را تجربه کردید، از پزشک خود بخواهید یک تزریق خودکار اپی نفرین برای شما تجویز کند. با تزریق این دارو به عضله ران، واکنش های آلرژیک شما متوقف می شود. توصیه های پزشک را در مورد مقدار و نحوه مصرف این دارو جدی بگیرید.

اگر واکنش‌های آلرژیک مانند تنگی نفس را تجربه کردید، از پزشک خود بخواهید یک تزریق خودکار اپی نفرین برای شما تجویز کند.

درمان های خانگی و سبک زندگی

همانطور که قبلا ذکر شد، کهیر مزمن می تواند ماه ها یا حتی سال ها روی پوست باقی بماند. این نوع کهیر ممکن است باعث مشکلاتی در خواب، کار یا سایر فعالیت های شما شود. نکات زیر می تواند به شما در کنترل آن کمک کند:

  • از محرک ها دوری کنید. این محرک ها ممکن است شامل غذاها، داروها، گرده گل، شوره حیوانات خانگی، لاتکس و نیش حشرات باشد. اگر فکر می کنید دارویی باعث کهیر شما می شود با پزشک خود صحبت کنید. برخی تحقیقات نشان داده اند که استرس یا خستگی مفرط نیز می تواند باعث این ناراحتی پوستی شود.
  • از سرما استفاده کن برای تسکین ناحیه خارش، آن را با یک پارچه خنک بپوشانید یا برای چند دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید. (یخ می تواند باعث سوختگی شود. اجازه ندهید یخ مستقیماً برای مدت طولانی با پوست تماس پیدا کند.)
  • با آب سرد حمام کنید. برای برخی افراد، حمام کردن در آب سرد می تواند خارش را برای مدت کوتاهی تسکین دهد.
  • از کرم یا لوسیون ضد خارش استفاده کنید. برای رفع خارش می توانید از کرم های حاوی منتول استفاده کنید.
  • لباس های نخی گشاد و نرم بپوشید. از پوشیدن لباس های خشن، تنگ و پشمی خودداری کنید.
  • از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. نیم ساعت قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید. سعی کنید وقتی بیرون هستید در سایه بمانید.
  • علائم خود را ثبت کنید. مواردی مانند مکان و زمان ایجاد کهیر، کاری که انجام می دادید و آنچه می خوردید را ثبت کنید. این به شما و پزشکتان کمک می کند تا تشخیص دهید چه چیزی باعث کهیر شما می شود.

مواردی مانند مکان و زمان ایجاد کهیر، کاری که انجام می‌دادید و آنچه می‌خوردید را یادداشت کنید.

حرف پایانی

برای اکثر مردم کهیر مشکل جدی نیست. کهیر در کودکان اغلب به دلایل آلرژیک رخ می دهد و معمولاً می توان با شناسایی محرک آن را کنترل کرد.

کهیرهای مزمن اغلب در عرض یک سال خود به خود از بین می روند. البته در برخی افراد مدتی از بین می رود اما دوباره ظاهر می شود. همچنین، این ممکن است برای ماه ها و سال ها تکرار شود.

اگر این وضعیت روی پوست شما باقی ماند یا شدیدتر شد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. چنین مشکلی می تواند نشانه یک بیماری داخلی باشد.

در برخی موارد، برخی افراد تورم شدید را تجربه می کنند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. اگر کهیر با مشکلات تنفسی یا مشکل در بلع همراه باشد، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تجربه شما با کهیرهای پوستی

آیا تا به حال این مشکل را تجربه کرده اید؟ چه عواملی باعث بروز می شود کهیر آیا برای شما اتفاق افتاده است و چه روش هایی به رفع آن کمک کرده است؟ تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع:

https://www.aad.org/public/diseases/itchy-skin/hives
https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/8630-hives
https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/skin-hair-and-nails/urticaria-hives

منتونیکا

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.