به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

چگونه پوستی صاف و درخشان داشته باشیم؟

حتما داشته اند پوست نرم و زیبا آرزوی هر یک از ماست. اما بدانید که برآوردن این آرزو عجیب و دور از دسترس نیست و راه های زیادی برای داشتن پوستی درخشان وجود دارد. اکثر افراد با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی خود می توانند پوستی صاف، صاف و درخشان داشته باشند.

البته علاوه بر سبک زندگی و تغذیه، یکی دیگر از مواردی که در این مسیر به ما کمک زیادی می کند، لوازم آرایشی و بهداشتی است. اما قبل از اینکه به دنبال محصولات آرایشی برای روشن کردن پوست خود باشید، بهتر است با مفهوم پوست صاف، عوامل دخیل در آن و راه های رسیدن به آن آشنا شوید تا بهترین و موثرترین محصول را با توجه به آن تهیه کنید. شرایط پوست شما

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم. با ما بمان.

پوست صاف و درخشان چگونه است؟

افراد مختلف تعاریف متفاوتی از پوست درخشان دارند. برخی از افراد به زیبایی پوست اهمیت می دهند و از نظر آنها پوست درخشان پوستی است که به جای کدر، خشک و ناهموار، صاف و زیبا باشد. برای دیگران، این سلامت پوست است که پوست را صاف، یکدست و درخشان می کند.

با وجود این دیدگاه های متفاوت، به طور کلی، یک پوست سالم دارای ویژگی های زیر است:

  • نرم، صاف و یکنواخت است و به ندرت لکه دار می شود.
  • رطوبت آن کافی است. یعنی نه خیلی خشک است و نه خیلی چرب.
  • به جای قرمزی و التهاب، رنگ تقریبا یکنواختی دارد.

اما ذکر این خصوصیات به این معنا نیست که داشتن پوستی سالم به معنای داشتن پوستی کامل و بی عیب و نقص است; زیرا داشتن پوستی عالی تقریبا غیرممکن است. پوست می تواند سالم و درخشان باشد در حالی که دارای ویژگی های زیر است:

  • منافذ قابل مشاهده
  • چین و چروک و خطوط ظریف
  • علائم تولد و خال
  • لکه های بسیار کم و پراکنده

پوست می تواند سالم و براق باشد و در عین حال دارای لکه های بسیار کم و پراکنده باشد.

عوامل موثر بر سلامت پوست

پوست افراد مختلف از نظر سلامت و شادابی متفاوت است. به همین دلیل است که برخی افراد به دلیل برخی عوامل می توانند به طور طبیعی پوست صاف تری داشته باشند. عواملی که می توانند بر سلامت پوست تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • ژنتیک: برخی از افراد ممکن است به دلیل ژن های خاصی پوست خشک یا کدر داشته باشند. برخی از بیماری ها مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) که باعث خشکی پوست می شود، ارتباط مستقیمی با ژنتیک دارد.
  • هورمون ها: نوسانات و تغییرات در سطح هورمون ها یکی از عوامل ایجاد آکنه روی پوست است و به نوعی خشکی یا چرب بودن آن را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییرات در سطح هورمون در همه افراد با هر جنسیتی به خصوص در زنان در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی رخ می دهد.
  • رابطه بین سلامت پوست و مصرف دارو: ابتلا به بیماری خاصی یا مصرف داروی خاصی می تواند بر سلامت پوست افراد تاثیر بگذارد. مثلاً قرص های ضدبارداری گاهی روی پوست اثر منفی می گذارند و گاهی اثر مثبت.
  • محیط: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دمای خیلی زیاد یا خیلی پایین و هوای خشک، دود سیگار و سایر آلاینده ها همگی می توانند بر پوست صاف افراد تأثیر منفی بگذارند.
  • رفتار و عادات فردی: میزان مصرف آب، رژیم غذایی، خواب، استرس و ورزش از جمله مواردی است که بر سلامت پوست تاثیر می گذارد. نوع محصولات پوستی که فرد استفاده می کند نیز می تواند در حفظ یا از بین بردن سلامت پوست موثر باشد.

درست است که کنترل همه این عوامل غیرممکن است، اما کارهای زیادی وجود دارد که یک فرد می تواند برای داشتن پوستی صاف و درخشان انجام دهد. در ادامه نگاهی به برخی از آنها خواهیم داشت.

مراقبت از پوست برای داشتن پوستی صاف و درخشان

ممکن است با خود فکر کنید که داشتن پوستی درخشان به کار سخت یا پرهزینه زیادی نیاز دارد، اما اکثر مردم می توانند این کار را با یک روال مراقبت از پوست ساده انجام دهند که شامل پاکسازی، مرطوب کردن و محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. پوستی سالم، شفاف و براق داشته باشید. این روال به ظاهر ساده به سلامت پوست کمک زیادی می کند. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد که این کار ساده چقدر به ما کمک می کند.

پاکسازی پوست

با کمک محصولات پاک کننده، آلودگی ها، مواد آرایشی و چربی اضافی از روی پوست پاک می شود. برای این مرحله، پاک‌کننده‌ای را انتخاب کنید که ملایم، pH متعادل باشد و حاوی مواد شیمیایی خشن یا صابون نباشد.

حتما بعد از بیدار شدن از خواب، قبل از خواب و بعد از انجام فعالیت هایی که باعث تعریق می شوند، پوست خود را تمیز کنید.

حتما بعد از بیدار شدن از خواب، قبل از خواب و بعد از انجام فعالیت هایی که باعث تعریق می شوند، پوست خود را تمیز کنید. برای شستن پوست از آب گرم (نه خیلی سرد و نه خیلی داغ) استفاده کنید و پس از شستن، آن را با یک حوله تمیز به آرامی و بدون کشیدن حوله روی پوست خشک کنید.

پوست را مرطوب کنید

پوست صاف پوستی شاداب و شاداب است و نقش مرطوب کننده ها حفظ آب پوست است. به همین دلیل توصیه می شود بلافاصله پس از شستن پوست – در زمانی که پوست خیس است – از مرطوب کننده ها استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شود تا تاثیر بیشتر و بهتری داشته باشد.

البته باید توجه داشت که افرادی که پوست چرب دارند باید از مرطوب کننده های بدون روغن و افرادی که پوست خشک دارند از مرطوب کننده های سنگین تری که حاوی روغن و کره هستند استفاده کنند.

بلافاصله پس از شستن پوست – زمانی که پوست مرطوب است – از مرطوب کننده ها استفاده کنید تا رطوبت در پوست حفظ شود.

از پوست در برابر آفتاب محافظت کنید

نور خورشید به دلیل اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند باعث مشکلات پوستی از جمله سوختگی و علائم قابل توجه پیری شود. به همین دلیل استفاده از محصولاتی که دارای SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید) هستند قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند میزان این آسیب ها را کاهش دهد. هنگام خرید و تهیه کرم ضد آفتاب به این موارد توجه کنید تا انتخاب درستی داشته باشید:

    • طیف گسترده ای از محافظت از پوست (محافظت از پوست در برابر اشعه UVB و UVA)
    • SPF 30 یا بالاتر
    • مناسب برای نوع پوست

حتماً در تمام نواحی که در معرض نور خورشید هستند، از جمله دور چشم، گردن و گوش، کرم ضد آفتاب بزنید. وقتی آفتاب شدید است، سعی کنید در سایه بمانید، لباس های سبک بپوشید و از کلاه برای پوشاندن پوست سر خود استفاده کنید.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست

محصولاتی مانند تونرها، محصولات ضد آکنه یا لایه بردارهای شیمیایی می توانند به ما کمک کنند تا با توجه به شرایط پوستی هر فرد، پوستی صاف و سالم داشته باشیم.

به عنوان مثال لایه بردارهای شیمیایی از جمله محصولاتی هستند که بیش از سایر محصولات مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از لایه بردارها، بافت و ظاهر پوست بهتر به نظر می رسد. این لایه برداری ها سلول های لایه بالایی پوست را از بین می برند تا سلول های جدید زیر جایگزین سلول های مرده شوند. البته گاهی اوقات لایه بردارهای شیمیایی برای افرادی که پوست تیره دارند مناسب نیستند، زیرا می توانند حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش دهند. با توجه به اینکه لایه بردارها لایه بیرونی پوست را حساس تر می کنند، پس از استفاده حتما از ضد آفتاب به پوست خود بمالید. بهترین زمان برای استفاده از لایه بردارها بعد از شستن پوست و قبل از استفاده از مرطوب کننده است.

محصولاتی مانند لایه بردارهای شیمیایی می توانند به آنها کمک کنند تا با توجه به شرایط پوستی هر فرد، پوستی سالم داشته باشند.

برای داشتن پوستی صاف و براق چه غذاهایی بخوریم؟

یک رژیم غذایی سالم علاوه بر پوست برای تمام قسمت های بدن نیز مفید است. اگر فردی روتین مراقبت از پوست خوب و مناسبی داشته باشد، اما به سلامت بدن و رژیم غذایی خود و آنچه می خورد توجهی نداشته باشد، نمی تواند پوستی سالم و درخشان داشته باشد. بنابراین هرگز از نقش مهمی که تغذیه در سلامت و شادابی پوست ما دارد غافل نشوید. در یک رژیم غذایی سالم، غذاهایی که حاوی مقدار زیادی قند، چربی اشباع و نمک هستند حذف می شوند و غذاهای زیر جای آنها را می گیرند.

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین بدون چربی
  • چربی های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل

از ویتامین ها نیز غافل نشوید. مواد مغذی و ویتامین ها از جمله مواردی هستند که در سلامت پوست بسیار موثر هستند. این ترکیبات عبارتند از: ویتامین A، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3 و روی (روی).

تغییر سبک زندگی برای دستیابی به پوستی صاف و درخشان

با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی خود می توانید سلامت پوست و ظاهر آن را تحت تاثیر قرار دهید. این تغییرات عبارتند از:

سیگار کشیدن ممنوع

برخی از مشکلات پوستی ارتباط مستقیمی با سیگار کشیدن دارد. این مشکلات عبارتند از:

  • پیری زودرس و چین و چروک
  • کاهش سرعت بهبود زخم
  • عفونت های پوستی
  • برخی از اختلالات پوستی مانند پسوریازیس

سیگار همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی (به ویژه روی لب) را افزایش می دهد.

سیگار نکشیدن یکی از تغییرات سبک زندگی برای دستیابی به پوستی صاف و درخشان است.

از بین بردن استرس

استرس می تواند به طرق مختلف روی پوست تأثیر بگذارد. دانشمندان بر این باورند که استرس می تواند سطح التهاب را افزایش داده و سرعت جریان خون در پوست را کاهش دهد و در نتیجه ترمیم پوست آسیب دیده را به تاخیر بیندازد. کاهش استرس و رسیدن به آرامش برای سلامت ذهن و بدن بسیار مفید است. برای کاهش استرس می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

  • کاهش فعالیت های استرس زا که ضروری نیستند و سپردن آنها به دیگران
  • انجام فعالیت هایی که از آنها لذت می برید یا استرس را از بین می برید
  • استفاده مداوم از تکنیک های آرام سازی قبل از خواب
  • انجام تمریناتی مانند یوگا، تمرینات تنفسی و ذهن آگاهی

خواب کافی

خواب کافی به فرد کمک می کند تا ذهنی سالم داشته باشد و به بدن اجازه می دهد تا آسیب وارد شده به خود را ترمیم کند. ترمیم این آسیب ها برای پوست بسیار مفید است. یک شب بی خوابی کافی است تا پوست صاف و درخشان شما تیره و کدر شود.

در مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که خواب ناکافی باعث پیری پوست، تضعیف عملکرد محافظتی پوست در برابر عوامل خارجی و نارضایتی از ظاهر پوست در میان زنان سفیدپوست 60 ساله می شود. با این حال، به دلیل اینکه افراد در این مطالعه از جنسیت، گروه سنی یا نژاد متفاوت نبودند، نتایج به دست آمده را نمی توان به همه افراد تعمیم داد. با این حال، بهتر است برنامه خود را طوری تنظیم کنید که بین 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید.

نوشیدن آب و عدم مصرف مشروبات الکلی

بدن برای سالم ماندن به مقدار مشخصی آب نیاز دارد. درست است که شواهد و نتایج علمی کمی وجود دارد که نشان دهد نوشیدن آب بیشتر به بهبود ظاهر پوست کمک می کند، اما با این وجود، طبق نتایج مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، نوشیدن آب کافی به بهبود عملکرد پوست کمک می کند. پوست.

برخلاف مصرف آب، مصرف الکل باعث ایجاد مشکلات زیر یا بدتر شدن آنها می شود:

  • صورت قرمز
  • قرمزی و قرمزی پوست
  • آکنه روزاسه (نوعی بیماری التهابی مزمن پوستی که باعث قرمزی و بثورات، معمولاً روی بینی و گونه‌ها می‌شود.)
  • پسوریازیس
  • درماتیت (التهاب پوست)
  • عفونت پوست

نوشیدن آب کافی به بهبود عملکرد پوست کمک می کند.

ورزش

نتایج یک مطالعه در سال 2015 بر روی افراد مسن کم تحرک نشان داد که تمرینات هوازی منظم به مدت سه ماه به بهبود ساختار پوست کمک می کند.

محققان این مطالعه بیان کردند که ورزش منظم می تواند آسیب های ناشی از افزایش سن به پوست را برطرف کند. انجام فعالیت های بدنی برای کل بدن مفید است. بنابراین سعی کنید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با سرعت متوسط ​​مانند پیاده روی تند داشته باشید. از طرف دیگر، ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی با سرعت بسیار بالا در هفته خوب است.

ورزش به تغذیه سلول های پوست و حفظ سلامت آنها با افزایش جریان خون کمک می کند. خون اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های فعال در سراسر بدن از جمله پوست می رساند. جریان خون علاوه بر تامین اکسیژن، مواد زائد از جمله رادیکال های آزاد را نیز از سلول های فعال حذف می کند. ورزش همچنین استرس را کاهش می دهد و همانطور که قبلا ذکر شد در سلامت پوست موثر است.

چه زمانی باید از پزشک کمک گرفت

تمام نکات ذکر شده در این مقاله می تواند به افراد برای داشتن پوستی صاف و سالم کمک کند. با این حال، افرادی که دارای مشکلات پوستی زمینه ای مانند آکنه مزمن، تغییر رنگ، خشکی، اگزما یا سایر ضایعات پوستی هستند، گاهی اوقات نیاز به مراجعه به متخصص پوست برای درمان دارند.

اگر هر یک از این موارد را روی پوست خود مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر خال های روی پوست
  • بثورات ناگهانی یا دائمی، کهیر یا سایر تحریکات پوستی
  • علائم عفونت پوستی مانند درد، تورم یا ترشح چرک از زخم های روی پوست
  • بهبود آهسته یا دشوار زخم

حرف پایانی

همه ما دوست داریم پوستی شفاف و زیبا داشته باشیم. اما باید بدانیم که برای رسیدن به این هدف باید به تغذیه و مراقبت از پوست خود توجه کنیم. علاوه بر رژیم غذایی سالم و مناسب، محصولات بهداشتی و آرایشی نیز نقش مهمی را ایفا می کنند و هر فردی با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و کمی توجه به پوست خود به راحتی می تواند پوستی صاف و شفاف داشته باشد. علاوه بر این، فراموش نکنید که سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به سلامت پوست آسیب می رساند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از این موارد اجتناب کنید.

تجربه شما

چه پاسخ های دیگری برای سوال “چگونه” دارید. پوست نرم و زیبایی داشته باشید” آیا دارید؟ این پاسخ ها را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

کرم های ضد آفتاب lafarrerr

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.