به مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی طبیعی خوش آمدید
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کلینیک زیبایی

کمبود کدام ویتامین باعث پوسته پوسته شدن کف دست می شود؟

لایه برداری نوک انگشتان یا کف دست یک اتفاق شایع و نه چندان خطرناک است که ممکن است به دلایل مختلفی مانند عوامل محیطی، خشکی پوست، کمبود ویتامین های بدن یا بیماری های پوستی ایجاد شود. اگر پوست نوک انگشتان شما به طور ناگهانی پوسته پوسته شد، ممکن است کمبود ویتامین B داشته باشید. ویتامین های گروه B مانند نیاسین (B3) و بیوتین (ویتامین B7) برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. مصرف مکمل های بیوتین یا غذاهای حاوی آن (آووکادو و ماهی تن) به تقویت پوست و رشد ناخن های سالم کمک می کند. نیاسین در غذاهایی مانند ماهی، بادام زمینی و قارچ یافت می شود و با جلوگیری از تشکیل ملانین، افزایش رشد کلاژن و بهبود سد رطوبت طبیعی پوست به محافظت و بازسازی پوست کمک می کند.

در این صورت می توانید کرم های دست از این مواد برای آبرسانی استفاده کنید. اما گاهی اوقات عوامل دیگری نیز دخیل هستند. جرم گیری معمولاً یک آسیب ناخواسته است که لایه بالایی پوست دست را از بین می برد. به عنوان مثال، شستن دست ها با صابون اغلب ناخواسته لایه چربی محافظ پوست را از بین می برد. هنگامی که چربی از بین می رود، پوست دیگر نمی تواند رطوبت را حفظ کند و این باعث پوسته شدن آن می شود. بنابراین، فقط باید دستان خود را در مواقع ضروری بشویید، مرطوب کنید و از خشک کردن آنها با حوله های زبر خودداری کنید.

علل پوسته پوسته شدن دست چیست؟

1. عدم تعادل ویتامین

کمبود یا بیش از حد ویتامین ها می تواند باعث پوسته پوسته شدن دست شود. کمبود ویتامین B3 یا بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به پوسته شدن دست شود. اگر کمبود ویتامین دارید، باید با سبزیجات سبز، میوه ها و سایر مواد غذایی مکمل مصرف کنید.

2. شستشوی مکرر

شستن دست ها برای رعایت بهداشت در برخی موارد مانند قبل از غذا خوردن، بعد از تماس با حیوانات یا زباله، بعد از عطسه، سرفه یا باد کردن بینی بسیار مهم است، اما شستن مداوم آنها پس از انجام هر کاری امکان پذیر است. می تواند باعث آسیب، خشکی و ترک شود، بنابراین توصیه می کنیم موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از صابون های حاوی روغن های مرطوب کننده و ملایم استفاده کنید. صابون های بسیار قوی ممکن است روغن طبیعی پوست را از بین ببرد.
  • به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید، زیرا آب داغ باعث خشکی پوست می شود. همچنین زمان شستشو را کوتاه نگه دارید.
  • بعد از شستن دست ها از کرم مرطوب کننده با خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی استفاده کنید. این کار پوست را مرطوب نگه می دارد.
  • هنگام خشک کردن دست ها از حوله های نرم و کم فشار استفاده کنید و پوست را به شدت خشک نکنید.
  • برای جلوگیری از خشکی بیش از حد، دستان خود را تا حد امکان بشویید.

3. مواد تشکیل دهنده محصولات پوستی

بعضی از ترکیبات کرم مرطوب کننده آنها حتی می توانند آلرژن باشند و باعث پوسته پوسته شدن کف دست شوند. وجود الکل و عطرهای مصنوعی در فرمولاسیون کرم ها گاهی اثر معکوس دارد و به دلیل جذب بهتر و ایجاد رایحه مطبوع باعث ایجاد حساسیت در پوست می شود. پس حتما در هنگام خرید به لیست مواد تشکیل دهنده محصول توجه کنید. مواد تشکیل دهنده کرم های مرطوب کننده اغلب با توجه به نوع استفاده آنها متفاوت است.

4. هوای سرد و خشک

در مناطق خشک به خصوص در فصل زمستان هوا معمولا سرد و مرطوب است که می تواند منجر به خشکی و ترک خوردن پوست شود. برای حفظ سلامت پوست در این شرایط توصیه می کنیم هنگام بیرون رفتن از خانه دستکش های گرم و مناسب همراه داشته باشید و روزی چند بار از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین مصرف زیاد آب و میوه ها و سبزیجات سرشار از آب نیز می تواند اثر مرطوب کنندگی داشته باشد.

5. آفتاب سوختگی

اگر دست های شما بیش از حد در معرض نور خورشید باشد، اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند به آنها آسیب برساند و باعث آفتاب سوختگی شود. این اغلب با تغییر رنگ، درد، حساسیت و پوسته پوسته شدن همراه است. بهبودی از این وضعیت ممکن است چند روز طول بکشد. در این شرایط افراد باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند و از لوسیون های مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا استفاده کنند که روشی است. درمان سریع آفتاب سوختگی است، برای مرطوب نگه داشتن پوست خود در طول دوره بهبود استفاده کنید. همچنین استفاده از کرم ها یا ژل های خنک کننده نیز می تواند تسکین دهنده باشد. در صورت بروز علائم شدید یا مزمن مانند سوزش یا تورم بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای به حداقل رساندن اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست، می توانید از دستکش های تیره ضخیم استفاده کنید، بیرون رفتن را بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، زمانی که پرتوهای فرابنفش در قوی ترین حالت خود هستند، محدود کنید. و از ضد آفتاب استفاده کنید.

6. مکیدن انگشتان

مکیدن شست یک عادت رایج در میان کودکان خردسال است که می تواند منجر به پوسته پوسته شدن دست شود. این حالت در اثر تماس زیاد بزاق با انگشتان ایجاد می شود که باعث کم آبی پوست می شود. علاوه بر این، برخی از بزرگسالان هنگام استرس، نوک انگشتان خود را می جوند که باعث پوسته پوسته شدن پوست دست می شود.

7. کار با مواد شیمیایی

یکی دیگر از دلایل پوسته پوسته شدن پوست کف دست یا انگشتان فرد، شغل او و کارهایی است که هر روز با دستانش انجام می دهد. به عنوان مثال افرادی که در آزمایشگاه ها یا کارخانه هایی کار می کنند که با توجه به محصولاتشان با مواد شیمیایی سروکار دارند یا مشاغل سختی مانند کارگران ساختمانی، کشاورزان، تعمیرکاران، نظافتچی ها و غیره که روزانه با اجسام سخت و زبر برخورد می کنند و در صورت امکان شستشو نمی دهند. دست خود و استفاده از کرم معمولا دچار خشکی و سفتی پوست دست می شوند که در صورت عدم توجه به ترک و خونریزی منجر می شود. بهترین راه استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی مخصوص در حین انجام کار است. این اقدامات به محافظت از سلامت پوست در برابر اثرات مضر مواد شیمیایی کمک می کند.

8. برخی از بیماری ها

برخی از بیماری های پوستی نیز می توانند دلیل پوسته شدن دست باشند، مانند:

  • اگزما
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • لایه برداری کراتولیز
  • پسوریازیس
  • بیماری کاوازاکی

درمان های خانگی برای پوسته پوسته شدن دست ها

قطعا اولین و بهترین راه برای درمان پوسته پوسته شدن دست، شناسایی علت، پرهیز از فعالیت های قبلی و استفاده از کرم های مرطوب کننده مناسب است. اما در کنار آنها می توانید از مواد طبیعی نیز استفاده کنید. درمان های خانگی گاهی اوقات موثر هستند و می توانند مشکل را حل کنند.

1-عسل:

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که به جذب رطوبت کمک می کند. عسل را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس به آرامی بشویید و روزی 3 بار تکرار کنید. این یک روش بسیار موثر برای کمک به شما برای غلبه بر پوسته پوسته شدن پوست دستانتان است.

2. جو:

جو دو سر را در یک کاسه بزرگ آب گرم بریزید، صبر کنید تا نرم شوند، سپس دستان خود را در آن قرار دهید و 10-15 دقیقه خیس کنید. مخلوط بلغور جو دوسر به تامین رطوبت کمک می کند و دست ها را به خوبی تغذیه می کند.

3. خیار:

خیار را به حلقه های ضخیم برش دهید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست پوست کنده دستان خود بمالید، سپس دستان خود را با آب گرم بشویید، با یک مرطوب کننده خوب یا روغن ویتامین E ماساژ دهید.

4. روغن نارگیل یا روغن زیتون:

چند بار در روز روغن نارگیل را به ناحیه آسیب دیده بمالید، همچنین می توانید شب ها مرطوب کنید و صبح روز بعد دستان خود را بشویید. اگر روغن نارگیل ندارید می توانید آن را با روغن زیتون جایگزین کنید، روزی 1 تا 2 بار استفاده کنید، تاثیر بسیار خوبی در نرم شدن پوست دارد.

5- آب کافی بنوشید:

شما باید هر روز به اندازه کافی آب بنوشید تا لایه برداری پوست دست و سایر نواحی را محدود کنید. به خصوص در روزهای سرد باید آب بیشتری بنوشید. به طور متوسط ​​هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید باید 200-300 میلی لیتر آب بنوشید، روزانه 1.5-2 لیتر آب بنوشید.

6. استحمام صحیح:

حمام خیلی داغ نگیرید زیرا لایه چربی محافظ روی پوست را کاهش داده و پوست را خشک‌تر می‌کند. با این حال، با آب سرد دوش نگیرید، اما آب ولرم بهترین است. زمان حمام نباید به اندازه کافی طولانی باشد و پوست را خیلی محکم مالش ندهید تا لایه برداری شود.

7. از لوسیون استفاده کنید:

برخی از مرطوب کننده ها با مواد غنی از ویتامین E می توانند به شما در درمان بیماری دست کمک کنند. البته بهتر است برای انتخاب محصول مراقبت از دست مناسب خود از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

نتیجه:

لایه برداری کف دست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از کمبود ویتامین در بدن گرفته تا دلایل پزشکی، حتی کارهایی که روزانه انجام می دهید بر نرمی دست های شما تاثیر می گذارد. این اغلب با درمان های خانگی، اجتناب از محرک ها و استفاده اتفاق می افتد کرم های مرطوب کننده و آبرسان رفع خواهد شد. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن دست ها، توصیه می کنیم از شستن و ضدعفونی مداوم دست ها خودداری کنید و هنگام شستشو و کار با مواد شوینده از دستکش استفاده کنید. همچنین هنگام بیرون رفتن در فصول سرد سال دستان خود را با آب داغ بشویید و از دستکش گرم استفاده کنید. اما در برخی شرایط ممکن است به یک متخصص نیاز باشد. در صورت عدم رفع مشکل در عرض 1 ماه یا شدیدتر شدن علائم توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

آخرین ویدئو ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مفید
مطالب مرتبط
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.